Dag 6

Italië, Pavia

Dag 6 Chatillon
Vertrek: 7.45 uur
Aankomst: 16.30
Stijgen: 770 m
Dalen: 810 m
28 km
Toen we gisteren Aosta binnenliepen was dat heel bevreemdend. Druk op straat met allemaal Italianen die flaneren en er picco bello uitzagen. Kees vond het maar niks. Eerst was er alle rust, en als je iemand tegenkomt wordt er gegroet. In de stad is alles anoniem. En iedereen loopt langs elkaar heen.
Vanmorgen begonnen we op z'n Italiaans met een koffie en zoete croissant aan de bar. Vervolgens liepen we door de Romeinse poort, langs de triomfboog en over de Romeinse brug Aosta uit. Na anderhalf uur klimmen, bij de eerste stop (Castello Quart) hebben we chocola met banaan gegeten. Een klassieke combinatie, die ik zo in het vrije veld nog niet eerder heb genoten.
Net als gisteren hebben we grote stukken langs irrigatiekanalen gelopen, aan de noordkant van de Aostavallei. Prachtige vergezichten. Voor het eerst heb ik met muziek gelopen. Het requiem van Mozart. Heel apart.
We hadden behoorlijk last van spierpijn vandaag, al loop je daar wel doorheen.
Net zijn we op slippers naar het restaurant gestrompeld. Als je even hebt gerust komt je bijna niet meer op gang. Eerst maar eens een goede nachtrust. We zijn de enige gasten in hotel Valdostano. Het beroerdste hotel ter wereld. We hebben een kamer zonder raam, de handoeken zijn schuurpapier, de wc loopt door, de vloer is vies, de zeepjes zijn gebruikt, het matras is een hangmat, de elektriciteit is nogal gevaarlijk zichtbaar, de douchkop blijft niet zitten, de deur klemt, de tegels zijn psychedelisch, de wasbak is gebarsten, net als de Wc-pot, de lakens zijn doorzichtig en smoezelig en in de badkamer hangt een touwtje met gewicht aan een katrol, waaraan we niet durven te trekken. Het is wel erg goedkoop, en we hebben grote lol.
Morgen weer verder. Faticoso, dat wel.

Hotel Valdostano: een echte aanrader. Dan heeft u thuis wat te vertellen! Ik geniet van je verslagen. Ga zo door (ook met lopen uiteraard).