Het Carcasonne van Spanje

Spanje, Casasbuenas

Zaterdag morgen vertrekken we van de niet zo propere camping Alpha in Madrid naar het rustiger (denken we) Toledo.
Een tocht van een 80km over een prachtige rustige weg. De zaterdag rijden hier geen vrachtwagens, dat maakt het rijden aangenaam.
Rond de middag komen we in Toledo aan, we hebben vrij snel onze camping El Greco gevonden. Zeer gestructureerd (zijn we niet gewoon van Spanjaarden), maar alles piekfijn in orde en proper.
Leuke zonnige plaats. We eten aan de camper, nemen een zonnige siësta en halen de fietsen uit om Toledo te bezoeken.
Via een vlotte weg van een 3km rijden we via een prachtige brug over de rivier Tajo. De Taag gaan we de komende dagen nog veel tegenkomen, deze rivier loopt door tot in Lissabon.
Een steile klim brengt ons naar de kleine smalle straatjes, vol souvenierwinkels met veel volk. Rustig is het hier helemaal niet, maar wel mooi.
Het stadje wordt gedomineerd door het Alcatraz, groot militair fort bovenaan de berg. In bijna elk straatje is een museum of kerk. De grootste is natuurlijk de kathedraal.
De kathedraal van Toledo is een van de belangrijkste gotische kathedralen van Spanje. Ze werd gebouwd tussen 1227 en 1493 op de plaats van een voormalige Moorse moskee en is gewijd aan Maria. Het grote retabel is één van de bezienswaardigheden in deze kathedraal, maar die bezoeken we morgen namiddag.
We zitten hier ook in de streek van Don Quichot (zijn molens hebben we nog niet gezien), zijn beeltenis en wapenuitrusting kan je hier in tal wan winkeltjes kopen. Messen, dolken, zwaarden in allerlei maten, zijn hier vrij en in massa te koop.
Er komen wolken op en het wordt wat frisser.
Toch nog een fijne lange wandeling door de stad met hier en daar prachtige vergezichten.

Toledo ziet er zeer mooi uit, zeer veel mooie zaken te bezichtigen maar met goede wandelschoenen, er zijn veel trapjes....ook terrasjes om even te bekomen 😎 ze beloven een stralende zon morgen! Groetjez