Pont Aven

Verenigd Koninkrijk, Plymouth

DAG 90 # 0 km

Aan boord van de Pont Aven schrijf ik voorlopig mijn laatste blog. We zijn de Bretonse kust dichtbij gepasseerd. Nog 4 uurtjes dan zijn we in Plymouth. Gladde zee en zon. De Pont Aven is in 2002 gebouwd op de Meyerwerf in Papenburg. Gisteren heb ik eerst in Santander mijn remblokjes (zapatos) laten vervangen voor € 15.00. Geen luxe. Ik schijn ook verkeerd te remmen. Altijd voor en achter tegelijk. Daarna heb ik in de haven ingecheckt en kon ik fiets plus bagage achterlaten. Uitgebreid 3-gangenmenu met wijn en koffie genuttigd voor € 12.90. Ik noem nog even wat prijzen, want in GB geldt een ander klimaat.

Gisteravond aan boord heb ik lang buiten afscheid genomen van Spanje. Meer dan een maand ben ik er geweest. Het weer was fantastisch. Twee keer wat regen en nooit warmer dan 25 graden. En wat een heerlijk land. Aan boord werd ik toch ook overvallen door gevoel van heimwee, weemoed in verband met alle bootreizen die we ook met de kinderen gemaakt hebben en een onbestemd gevoel van overgang. Aan boord hangen kaarten van Frankrijk en Spanje en dan zie je Bordeaux en ik dacht, jeetje daar was ik op de fiets!

Het werd nog erger. Vannacht in de pikdonkere kooi was ik gedesoriënteerd, ontregeld. Vreemde dromen. Het was alsof in een soort vacuüm verbleef.
Nu leef ik al in Britse tijd en is mijn antenne gericht op een fietsvakantie samen met Harry. Maar voor mij komt het hoedanook tot een afronding. Het staat niet op zichzelf. Het de afsluiting van een reis en heel langzamerhand komt thuis in zicht.

Ik heb net het 86e? ansichtkaartje aan mijn moeder geschreven op DAG 90 van mijn tocht. Mijn moeder had veel moeite met mijn reis alleen op de fiets. Ze vond het helemaal niks en veel te lang. Toen heb ik haar beloofd elke dag een kaartje te sturen. Eerst vond ze dat overdreven, maar ook al snel heel leuk. En ze is een enthousiaste lezer van mijn blogs geworden. Van papier. Ze begrijpt nu ook beter waarom.

Zoals al eerder opgeschreven, kom ik in oktober na de 4 mijl nog met een slotbeschouwing. Ik heb al wat materiaal verzameld. Het is dan nog veel te vroeg waarschijnlijk.

Van het schrijven van de blog heb ik enorm genoten. Het was ook een manier van delen. Ook alle warme, originele en leuke reacties hebben me heel veel plezier gedaan.

# voor de terugreis plaats ik nog afstanden en paar foto's

Jammer, dat het nu voorlopig weer over is! Ik heb genoten van je verhalen. Nu veel plezier samen met Harrie!

Agnes 2014-09-04 17:52:17

Nog geen weemoed hoor! je hebt nog 3 heerlijke weken Engeland voor de boeg met Harry. Blijven genieten tot je weer op het werk bent en dan lang nagenieten! Bedankt voor je blog. Ik heb er van genoten!

Astrid 2014-09-04 20:36:16

Waarschijnlijk zal je je nog vaker verwonderen over alles wat je hebt meegemaakt. En als ' toetje' nog een heerlijke fietsvakantie met Harry. Veel plezier. Greet, het was een feest jouw blog te lezen. Bedankt.

Geke 2014-09-04 21:04:28

Ook ik heb genoten van je blogs. De mensen die je ontmoette het praatje die je maakt met onbekenden. En de vele talen die je spreekt met een ieder. Petje af! Daarbij het delen van de vele kennis die je bezit op geschiedenis gebied. Je kan het allemaal samen bundelen in een boek. Ik wens jou samen met Harry nog een hele goede tijd in Engeland. Als je thuis bent, komen waarschijnlijk de reacties los wat je allemaal beleefd hebt. Nogmaals hartelijk bedankt voor je blogs. Ik zag het allemaal voor mij wat je schreef. Zodoende was ik ook een beetje met je mee op reis.