El albergue

Spanje, Belorado

DAG 61 # 49 km Cyclotoeristen 2

Na een heerlijk ontbijt met kaas en worst en muziek van Buena Vista Social Club, heb ik met moeite de casa rural verlaten. Voor deze schoonheid was ik 32 euro kwijt. Voor vertrek heb ik de tijd genomen om het hoofdstuk over Santo Domingo de la Calzada te lezen in mijn Spaanse Santiagoleesboek. Marian heeft me hier op geattendeerd en het ook voor mij besteld, omdat ik het in Madrid niet kon vinden. Het is heel leuk om de etappes voor te bereiden in het Spaans. Natuurlijk ken ik niet alle woorden, maar de rode draad lukt prima.

Eenmaal op de route zag ik zowaar een cyclotoerist. Nogal zwaar bepakt en even flink doortrappen en ja hoor, de Amsterdammer, die Remon blijkt te heten. Ik nam afscheid van hem vanwege de 8-hoekige kapel in Torre del Rio. Het klopte natuurlijk niet dat ik hem zag. Hij was dan ook getroffen door maag- en darmproblemen. In Santo Domingo heb ik hem een cola aangeboden. Later zaten we met zijn vijven aan tafel. Twee Amerikaanse wandelaars en een NLwandelaar. Remon had ze al eerder ontmoet in de albergues waar hij had overnacht. Het vreemde is dat bepaalde ontmoetingen mij inzicht verschaffen. Na Remon, die heel enthousiast is over verblijf in de pelgrimsherbergen, weer te hebben ontmoet, wist ik opeens zeker: ik ga helemaal niet overnachten in de albergue. Ja, een keertje voor de ervaring. En dat terwijl ik van plan was in Belorado iets te gaan zoeken. Ik had er helemaal geen zin in. Geen enkele privacy en aanpassen aan het wandelritme. Waarom zou ik en eenzaam voel ik me helemaal niet. Claro!

Domingo was al weer een jongen van eenvoudige komaf. Ook hij is 90 jaar geworden. Hij had zich aangemeld bij het klooster van San-Millán, maar werd geweigerd, omdat ze dachten dat hij analfabeet was. Toen is hij voor zichzelf begonnen en heeft zich in de vroege Middeleeuwen al bezig gehouden met de verbetering van de infrastructuur voor pelgrims. Calzada betekent weg. Daarnaast heeft hij ook allerlei mirakelen verricht. Hij was in staat doden tot leven te wekken en ook dieren. Vandaar dat nog altijd een kip en een haan worden gehouden in de kathedraal. Ik heb ze over het hoofd gezien, helaas. Wonderlijk genoeg ken ik de legende die bij het kipverhaal hoort, ook uit Italië. Daar waren de pelgrims niet Duits, maar Frans. Legendes zijn universeel.

Vandaag was het een wandeletappe. Kort en weinig klimmen. Ik houd van het kale, open Spaanse landschap. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, na een week op de meseta (hoogvlakte). Vandaag heb ik hardop Viva España van onze Imca gezongen. Ik ken weinig tekst. De Italiaanse ex-koorknaap gisteren kende hele missen, zo te horen. Veel Italiaanse pelgrims. Veel aan het bellen (met de mama?).
Onderweg zag ik een wouw. Waarschijnlijk zwart.
De temperatuur is tot 14.00 uur heerlijk om te fietsen. Er staat ook lichte tegenwind. Ik slaap in het dorp Belorado in pension! Met Remon heb ik geborreld, maar niet gegeten. Ik ben niet het type vrouw dat een hele avond naar een man wil luisteren.

Ultreia et suseia.

Un petit déjeuner avec Chan chan ! J'adore le buena vista social club.

Christian de Créon 2014-08-07 14:03:16

Hoi Greet, Ik ben blij dat je het boekje mooi vindt en dat het te lezen is. Als je een woord niet kent, kun je me het altijd vragen. ¡Qué te diviertas!