Noyon

Frankrijk, Compiegne

DAG 13 # 80 km Cyclotoeristen 5

Vandaag heb ik 4 rivieren gekruist. De Somme, de Verse, de Aisne en de Oise. De laatste stroomt bij Compiegne. Al vanaf Haarlem hak ik mijn route in stukjes via steden. Dat heeft als voordeel dat er voorzieningen zijn en dat er veel te zien is. Vanaf morgen wordt dat anders. Omdat ik niet via Parijs ga, zijn de steden voorlopig op. De komende kilometers tot Chartres zijn de accommodaties dun gezaaid. Ik kom automatisch uit op het schema van Anja en Hans van vorig jaar.

Vanochtend de eerste medepelgrims ontmoet op de camping. Twee vriendinnen uit Dordrecht met schelphangertjes en extreem veel bagage. Daar waren ze zelf ook achter. Ze gingen dingen terugsturen. Het was ook hun debuut. Ik denk niet dat ik ze nog weer tegen kom.
Het is koud geweest vannacht. 10 graden en mijn donzen slaapzak gaat niet lager dan 12. Vanochtend was het bewolkt. Al in het eerste dorp kon ik lekker broodje kopen bij boulangerie. Het was vrij saai, het eerste deel van de route. Je hoort slechts 3 geluiden: het geraas van autobanden, blaffende honden en ambulante bakkers. Na 30 km werden mijn pedaalslagen stomp. Het was ook om de 2 km een lichte helling. Koffie zou zeker helpen. Na een dorp zonder zag ik eentje met. Helaas was de machine en panne. 2 dorpen verder was het wel raak. In Muirancourt hadden ze koffie en een hurktoilet.
Het was een wonder. Hierna werd de route een stuk leuker, de zon kwam er door en ik kreeg nog een cadeautje in de vorm van een overstekend hert. Hij keek mij recht in de ogen.

Rond lunchtijd was ik in Noyon. De kerk was nog dicht, dus eerst lunchen. Geweldige lunch op terras met tartine met geitenkaas en sapje. Leuk dat er direct karaf water werd neergezet. Toen heb ik de enorme kathedraal bekeken. Noyon is een groot dorp, maar heeft een zeer oude en rijke geschiedenis. Het is Noviomagus uit de 1e eeuw. Een belangrijke plaats op de route van Milaan naar Boulogne. De stad is in 531 gesticht en kreeg een bisschopszetel, St. Mėdard. Het was een van de hoofdsteden van het Frankische rijk en in 768 werd Karel de Grote hier gekroond tot koning van westelijke rijk. Dan is er ook nog iemand geboren, die ons allemaal min of meer beïnvloed heeft, nl. Calvijn. Geen wonder dat zo'n belangrijke plaats, zo'n enorme kathedraal heeft. En heel mooi bovendien. Voor mij de mooiste tot nu toe. In 1918 is hij gebombardeerd en verwoest en weer opgebouwd. Er hoort ook nog een kloosterhof bij. In 1430 werd Jeanne d'Arc in Noyon gevangen genomen en verkocht aan de Engelsen. Dat liep niet goed af.
In de Office du Tourisme nog een stempeltje bij al weer een aardig meisje. Dat hier niet op geselecteerd wordt, bleek in Compiegne. Hier heb ik de refuge geregeld. Ik zit in een pelgrimsonderkomen voor 10 euro per nacht. in de winter wordt het gebruikt als daklozenopvang. Er zijn 8 bedden en ik ben de enige. Hans en Anja zijn hier vorig jaar met regen terecht gekomen. Het is nu prachtig weer, maar er is geen camping. De intake was nogal omslachtig en langdurig. Na een uurtje kon ik eindelijk richting stad. Ik wilde hier eerst een rustdag blijven. Gezien de accommodatie en het mooie weer, zie ik dat toch niet zo zitten. Verderop is ook heel weinig en tot Chartres volg ik dus het reisschema van Hans en Anja. Mijn rustdag is dan weer zaterdag. Dan ben ik Henonville.
Vandaag heb ik in Ourchamps ook nog een wildromantische ruïne bekeken. De resten van Cisterciënzer abdij. En er zijn nog steeds monniken.

Ultreia et suseia.

Hallo Greet , Wij kennen elkaar niet persoonlijk, ik ben een collega van Harry. Ik vind het geweldig dat je deze tocht onderneemt, ben daar wel jaloers op. Ik heb gisteren alle voorgaande verslagen in 1 keer gelezen, vond het prachtig, vanmorgen na de mail, gelijk weer het verslag gelezen. Ben nu al benieuwd naar de volgende verslagen. Ik wens je een voorspoedige reis toe.

Jaap Spanjer 2014-06-20 09:41:40

Wat weten wij nu van routes als Milaan -Boulogne en dat allemaal te voet of te paard. Karel de Grote had iets met Nijmegen en met Aken en dan houd de basisschoolkennis op. Nou ja, basisschool; ik denk dat mijn kinderen dit niet meer hebben gehad. Deze oude doos gaat toch maar eens naar de bibliotheek om de dark ages op te laten lichten.