Geen brug (te ver)

België, Mechelen

DAG 7 # 83 km Cyclotoeristen 0

Even na zessen stond ik naast mijn kletsnat bedauwde tent. Na een laatste wifimoment bij het eetcafé, zat ik om 7.45 uur op de fiets. Na 10 km raakte ik in Oostmalle bij een wegopbreking en een onduidelijke beschrijving over een S-bocht in een net gebouwde wijk de route al kwijt. Verderop bij Viersel was de brug over het Albertkanaal in reparatie. Even advies gevraagd aan een Belgische wielrenner. Er zat niets anders op dan in oostelijke richting naar de volgende brug bij Grobbendonk te fietsen en aan gene zijde van het kanaal terug te fietsen. Het bleken 16 km extra en ik stuitte aan de overzijde van het kanaal op een containerterminal. Met moeite hier om heen en verder op het jaagpad dat verder ook nog afboog. Weer gevraagd en ruim een uur verder was ik weer in Viersel. Hier de route langs de mooie (gekanaliseerde) Nete opgepakt. Net na half twaalf zat ik aan de koffie met Lierse vlaaikens op Grote Markt in het historische Lier. Het stadion van Lierse SK gezien. Even de begijnenhof bekeken. Al weer Unesco wereldgoed. Ruim 2 ha. met meer dan 170 huizen. Prachtige stille plek.
Na Lier nam ik de verkeerde kant van de rivier de Nete. Tegen beter weten in, dacht ik zo ook wel in Duffel zou uitkomen. Tot een bordje doodlopende weg. Ook toen keerde ik niet meteen om. Tot ik bij water kwam en een sluis ontoegankelijk was. Terug naar af en weer 6 km bonus. Mooi fietspad met veel fietsers en wielrenners. Bij een picknicktafel stop ik om de zeiknatte tent te drogen en de in de Delhaize gekochte lunch te nuttigen. Later stuit ik bij het spoor op een heuse Fietsostrade, een Fietsroute Plus op Belgische wijze. Ik was heel even aan het werk en zag dat het pad pal langs het spoor lag en met hekwerk van 160 hoog was afgescheiden. De breedte varieerde van 280 tot 320. Zie de foto. Verderop belandde ik weer in wegopbreking. De route was ook door de nieuwe fietsstructuur weer gewijzigd. Mechelen met een Mechels echtpaar binnengereden. De man was het met me eens dat het ondanks de crisis goed gaat in België. De vrouw vertelde dat de nieuwe burgermeester veel goeds voor de stad betekende. In het centrum maakte ze me een beetje wegwijs. Even naar toeristenbureau voor wat informatie en naar postkantoor voor postzegels. Ik loop richting Beginenstraat en ... loop Astrid tegen het lijf. Mijn sms blijkt toch niet te werken en ik had haar berichten niet ontvangen. Gelukkig lukt het ook nog zonder moderne technieken. Ik ben eerst gaan douchen en verkleden en daarna tijd voor een terras met een triple van Carolus. Tijd om veel bij te praten. We mailen of WhatsAppen en spreken elkaar weinig. Vooral omdat we weten dat we dan zo anderhalf uur verder zijn. Van Astrid heb ik een mooi bronzen St. Jakobsschelpje gekregen. Ook alweer bedoeld om de pelgrim te beschermen.

Heerlijk buiten gegeten op de drukke, sfeervolle vismarkt bij Ronda, een Noord-Afrikaans restaurant. Snel afrekenen en naar de kroeg om DE wedstrijd te zien. Plekje binnen vooraan gevonden. De parafernalia in oranje, blanje blauw om de nek en de polsen. En het loombandje van Brent. Tot de uitschakeling blijft die overdag om! De stemming is erg pro-Spanje en anti-Holland. Heftig.
Na de acrobatische kopbal van Van Persie werd de wedstrijd legendarisch. De sfeer in de kroeg sloeg om en uiteindelijk werden we door iedereen gefeliciteerd. Terug in het hotel tijd voor nabeschouwingen en nagenieten. We waren nog lang een beetje hyper. Sinds 1974 had ik niet meer zo hard gejuicht.

Ook na een week is het me niet gelukt om in de buurt van de beoogde 60 km te komen. We gaan het de volgende week weer proberen.

Ultreia et suseia.

Je weg naar Santiago wordt zo langer en langer!! Gelukkig is het nog stralend fietsweer! Wanneer ik door de duinen een fietstochtje maak, ben je altijd in mijn gedachten en je verhalen! Liefs, Nel