Arriva

Spanje, Ferrol

DAG 84 # 37 km

Wie had ooit kunnen denken dat Arriva mijn redding zou worden?
Vanochtend moest ik de Italiaans sprekende pensionhouder even na achten uit zijn bed bellen. Hij had Italiaans leren spreken via zijn zwager uit Calabriė. Hij was nooit in Italië geweest, nota bene.

Het goede nieuws was dat de zon scheen, dat ik maar 1 klim met slow lane had en dat mijn strookje lange tijd 2 meter breed was. Het slechte nieuws was dat er flinke mistflarden opdoken, dat er vrijwel onafgebroken bebouwing was en dat het gezellig druk werd. Ik had nog vergeten te vertellen dat mijn strookje om de 25 meter voorzien is van een katoog. Verder denk ik dat als de tol zou worden afgeschaft, dat de verkeersveiligheid sterk zou verbeteren. Nu zit er nog teveel verkeer op wegen die daar minder geschikt voor zijn. En de tolwegen zijn erg rustig.

A Coruña is een stad met 250.000 inwoners. Bij het naderen ervan stuitte ik op enorme steengroeves. Op een gegeven moment was het onvermijdelijk de ringweg op te fietsen. Zoiets als in Groningen, maar dan 80 km/u en niet verboden voor langzaam verkeer. Gelukkig kon ik hier na 2 km weer af. Clemens was er immers niet om mij op een rustige en veilige manier de grote stad in te loodsen. Ik fietste, als het ware, zo op het station in fascistische stijl af. Al voor 11.00 uur was ik daar. Even geld pinnen en kaartjes kopen. De trein naar Ferrol ging pas om 14.30 uur. Kaartje voor de fiets? Nee, er kunnen geen fietsen mee op deze lijn. Maar op internet staat dat treinen met Media distancia wel fietsen meenemen. Ik moest me maar vervoegen bij de mevrouw van de informatie. Nada. Santiago-A Coruña ja, A Coruňa-Ferrol nee.
Ze heeft nog wel gebeld met de Feve, de maatschappij die me naar Santander moet vervoeren. Geen contact. Ik had informatie dat dat wel mogelijk was. Maar je gaat aan alles twijfelen.

De bus misschien, was mijn suggestie. Het busstation met wat vragen gevonden. Hier bij loket Arriva gevraagd. Bingo, ze reden op Ferrol en de fiets kon mee, mits de ketting afgdekt was met zak. Kaartje gekocht voor 12.30 uur. Fiets afrekenen bij chauffeur. Ik op zoek naar zak. Kwam uiteindelijk bij Alsa, de concurrent, voor een hoes van € 9.15. Dit alles moest in het Spaans, vanaf aankomst in het treinstation. Vanaf treinstation was iedereen trouwens zeer vriendelijk en behulpzaam. Ik met fiets en hoes in de lift naar boven naar de juiste platforms. Hier geprobeerd de hoes om de fiets te krijgen. Dat ging lastig zonder zipper voor de rits. Hij bleef dicht. Ik showde het aan de buschauffeurs. Ze hadden ook geen idee. Toen vroeg een heel aardig meisje in het Engels! of ze kon helpen. Haar bus ging om 12.00 uur en ze vroeg de chauffeur om 2 minuten te wachten zodat zij snel met mij mee kon rennen om de zak te ruilen. Zo veel hulpvaardigheid was echt te veel. Ik zei haar haar bus te nemen en dat ik zelf snel zou gaan. De hoes geruild voor een exemplaar waarvan de rits openging (en niet meer dicht). Het is ook een beetje flauwekul, want uiteindelijk heb ik de fiets, met hulp van al weer een bijzonder aardige vrouw, in de bus getild. Al ruim voor 2 uur was ik, na een prachtige rit, in Ferrol. Wat een opluchting. Ik had ook simpelweg niet meer de moed om mij, als een ridder van deze tijd, opnieuw in het drukke verkeer te wagen op wegen die daarvoor niet geschikt zijn. En hoe kom je A Coruňa uit?

In Ferrol eerst naar treinstation om helder te krijgen hoe en wat. Net als bij ons 2 loketten, een Renfeloket en een Feveloket. Morgen om 8.10 uur ga ik met fiets naar Oviedo. Het is smalspoor en het is een soort toeristische lijn. De trein stopt overal en ik kan ruim 6 uur genieten. Ik lees net dat de Feve in 2013 is overgenomen door de Renfe.

Ferrol is een leuke havenstad. Ik heb me hier prima vermaakt. Het is de geboortestad van caudillo Franco. Zijn ruiterstandbeeld hier is pas in 2002 ontmanteld.
Er is hier en daar wel sprake van wat achterstallig onderhoud. In Ferrol proef je opeens weer wat pelgrimssfeer. De St. Jamesway (Camino Ingles) begint hier. Liz en Max zijn vanochtend om 8 uur in Santiago aangekomen.

WEEK 12 TERUGBLIK 234 km TOTAAL 4298 km
Veel hoogtepunten in Santiago. Topdag in Fisterra. Leuk stadje Noia en saai stadje Carballo. Prachtig gefietst in Galicië en eerste serieuze regen.

Wat een prachtig verhaal. Ik zie het voor me. Vooral zo een zak om je fiets! Je verhalen van je belevenissen zal ik missen.

Nel 2014-08-29 21:26:06

Ik had net naar een TED lezing over het belang van verhalen gekeken en dan krijg ik dit verhaal. Helemaal niet goed voor mij; ik word er in eerste instantie zenuwachtig van: in het begin al dat gedoe. Zoals jij altijd zegt: onder druk wordt alles vloeibaar en krijg jij ook jouw hulp. Zo wordt het toch weer: eind goed, al goed en kunnen wij weer ruim adem halen. Ultreia et suseia

Geert 2014-08-29 21:58:13

pfff! al met al best spannend. Wat fijn dat je met fiets en al de bus in kon. Je omschrijving van het fietsen op 80km wegen klinkt niet ongevaarlijk. Goed ook dat je morgen wel met de trein mee mag. Het lijkt me een mooi traject.