Over spoorbaan en jaagpad

België, Geraardsbergen

DAG 9 # 67 km Cyclotoeristen 6

Vlakbij Geraardsbergen zit ik in een prima jeugdherberg. Hier gegeten en gepraat met Engelse luchtverkeersleider uit Bristol en 2 NL fietsende zwagers. Het was heel levendig.
Eerst even terug naar gisteren, mijn eerste rustdag en blogloze dag. Met Astrid zeer rustig op gang gekomen. Heel relaxt. Eerst ontbeten in bar annex tatoeshop. De eigenaren waren zeer aardig, maar hadden het eigen lijf niet gespaard. Ondertussen de wassalon bezocht en wat kleding gekuist. Beetje Mechelen verkend en toen was het wel tijd voor een klein biertje op het terras.
De schitterende St. Romboutskathedraal wachtte nu op ons. Bij de kiosk een stempel gescoord voor mijn pelgrimspaspoort. De term credencial kwam niet over. De 61-jarige mevrouw was zeer geïnteresseerd. "A mai, madammeke, ik kan er niet goe bij!"
Ze kon er ook niet bij dat ik zo slank was en wilde graag wat dieetadviezen. Eentje ervan had kunnen zijn om de Romboutstoren te beklimmen. Deze is onaf en 97 m hoog. Hij had 167 m moeten worden. Astrid en ik hebben alle ruim 500 treden gebruikt en hadden schitterend uitzicht incl. Antwerpse havens en Brussels atomium. Onderweg luid klokkenspel.
Mechelen is mooie stad met veel gezelligheid. Prachtige beloopbare vlonders langs de Dijle.
Heerlijk Belgisch gegeten en het was bij enen dat we tot rust kwamen.

Vanochtend om 9.00 uur al uitgecheckt uit de 3 Paardekens. Voor tienen nog weinig leven rond de Grote Markt. Wel koffie gevonden en ik een broodje kaas. Afscheid genomen van Astrid. Het was een superweekend. Dank je wel!

Het was 10.30 uur en het was mij wat vreemd ten moede. Het was bewolkt en ik moest onomkeerbaar alleen verder. Maar allez op pad ...
Eerst naar het westen over een oude spoorbaan. Lekker rustig fietsen tot Aalst. Althans weinig auto's. Wel heel veel fietsers en wielrenners. Op exact 3.5 km werd ik staande gehouden door wielrenner op leeftijd. Mij werd te verstaan gegeven dat ik de Santiagozuil niet moest missen. Getuige de foto's heb ik dat niet gedaan. Nog slechts 2000 km. Over welke route?

Aalst heeft ook een fraaie Grote Markt en een mooie kathedraal met een Rubens. Geen stempelaar te bekennen. Lekker geluncht op terras. Na Aalst ging ik weer in zuidelijke richting. Dit maal over jaagpaden langs de Dender. Met de wind achter me wilde het wel denderen.
In deze jeugdherberg kwam ik er achter dat daar ook gestempeld wordt. Het weer schijnt morgen minder te worden. In Tournai zit ook een jeugdherberg. Ik ben hier voor 14 euro onderdak. Bijna een campingprijs. Zit alleen op een kamer met 8 bedden.

Ultreia et suseia.

WEEK 1 TERUGBLIK 610 KM
De week is omgevlogen. Hij was vol ontmoetingen en adieus. Het was een gouden start. Het weer kon niet beter. Geen regen gehad onderweg. 5x gekampeerd.

Ik wil iedereen bedanken voor de leuke, hartelijke, warme, humoristische reacties. Ria, jouw foto's heb ik nu ook. Greet

Giacoba 2014-06-16 06:58:36

Bij het niet sportieve deel van de gezusters Luursema zit de Romboutstoren vandaag behoorlijk in de rechterkuit! :)) Het was het absoluut waard!!

Astrid 2014-06-16 08:45:24

Heerlijk, dat de Luursema sisters elkaar in het Belgische hebben ontmoet. Vandaag hebben Marinus en ik een Ned pelgrim ontmoet die uit de Franse Pyrenees is komen lopen. Hebben natuurlijk ook uitgebreid van jou verteld. Vandaag Estella bekeken en meerdere sint Jacobs schelpen gezien. Hierdoor extra veel aan jou gedacht. Ik mail je een bewijs. Ik geniet iedere keer weer van jouw verhalen, pelgrim. Adios

Geke 2014-06-16 22:10:10

Lieve Greet, Het is niet mijn gewoonte zo te beginnen, maar als ik jou zo allerbeminnelijkst, ontroerend op een terras zie zitten: 'Wat een laiverd!' Over 30 jaar zit je er nog bijna net zo bij: tijdloos. En dan al die kerken die je zo devoot bezoekt; je zou er bijna religieus van worden. 't Is toch wel even anders dan WhatsApp. Je zult begrijpen ik ga voor een kaarsje. Brand jij kaarsen voor Maria, heiligen, familie, vrienden, bekenden of om geen lekke band te krijgen? Bij jou weet je maar nooit: of je gaat voor het praktische of je hebt ruimte voor je gevoel. Gezien je enthousiasme en soms gulzigheid ga je waarschijnlijk voor beide.