Los Gladiolos

Spanje, Logroño

DAG 59 # 48 km Cyclotoeristen 3

Estella betekent ster. De Camino, de pelgrimsroute die naar Santiago, loopt voor belangrijk deel over de oeroude sterrenbaan. Deze verbindt een groot aantal rituele plaatsen en grotten. Deze baan bevindt zich opvallend recht bij de 42' breedtegraad. Hierlangs vind je concentraties van hunebedden en begraafplaatsen uit stenen tijdperk. Zoals veel vaker treedt het Christendom in de voetsporen van heidense gebruiken.
Estella was het bolwerk van de Carlistenbeweging. De bedevaart naar de heilige berg Montejurra ging hier vandaan. Irene, de zus van Beatrix was ooit getrouwd met Hugo Carlos.
Vandaag heb ik bedacht dat de grote concentratie van Afrikanen gisteren met de Fiesta te maken zal hebben gehad. Hier in Logroño is nauwelijks een Afrikaan te bekennen. Door hun bontgekleurde handel doen ze me denken aan van de koers geraakte paradijsvogels. Ik word er altijd wat triest van. Ik heb ook geen verkoop gezien.

Tot Santiago heb ik de route voor mezelf wat behapbaar gemaakt. Meestal beperk ik me tot 2 wandeletappes. Dat is rond de 50 km per dag. Als je nog nooit met bagage hebt gefietst op geaccidenteerd terrein kun je je moeilijk voorstellen hoe dat is. De route in Spanje is een afwisseling van klimmen en dalen. Wanneer je niet jong en sterk bent, dan kun je best een paar dagen 60 of 70 km doen in dit landschap. Hierna ga je uit je reserves putten. Dat ga ik niet doen en dus beperk ik me. Het nadeel is dat het niet erg opschiet en dat ik het doel uit het hoofd moet zetten. Een goede oefening. Thuis heb ik in Santiago hotel geboekt. Ik wil er niet eerder dan 22 augustus zijn. Nog meer temporisatie. Een luxeprobleem.

Vandaag nog stukje opgereden met Amsterdamse Caminofietser met 27 kilo bagage en dezelfde fiets als Harry. Hij ging niet meer kamperen, maar hield de bagage wel bij zich. Verlichting zoeken is ook geen goedkope aangelegenheid. Onze pelgrimswegen scheidden zich weer bij Torre del Rio. Hier had ik mijn zinnen gezet op de tweede 8-hoekige kapel. De sleutel zou volgens beschrijving opgehaald moeten worden bij winkeltje. Op de deuren van de kapel stonden telefoonnummers. Toch op zoek naar de winkel. Nee, ik moest bellen voor sleutel. Maar wacht, ik loop wel even mee. Een binnenkomende klant moest maar een momentino wachten. Buiten pakte ze mijn hand. De sleutelbewaarster was er niet. Dus bij de kapel heeft ze met moeite (geen leesbril?) het nummer gedraaid en al vlot kwam de sleutelbewaarster aandrentelen. Ontroerend zulke hulpvaardigheid. Ik moest 1 euro entree betalen. De kapel was van grote schoonheid. Heel klein, bijna geen ramen en arabische zuiltjes. Deed ook beetje denken aan de San Baudeliokapel van onze El Cidroute.
In het dorp heb ik geld gehaald en ansicht geschreven en gepost. Terug bij de kapel kwam ik de sleutelbewaarster tegen met een bos gladiolen. Ze liet ze me trots zien. Op goed geluk vroeg ik gladiolos. Bingo. La muerte o los gladiolos.

Vanmorgen was ik al voor 9 uur bij de Fuente del Vino. Dit is het hart van het Riojagebied. Helaas geen wijn uit de bron. Wel water. Tussen de middag heb ik de schade ingehaald. In Viana was ook veel drukte vanwege festiviteiten. Ik wilde wel een menu del dia en stap een meer rustige bar binnen. Voor het eten moet ik in de comidor (eetzaal) zijn. Een chique eetzaal van een hotel. Ik ben er in mijn eentje. Er is 1 muziekje dat 3 keer wordt afgespeeld. Ik heb heerlijk gegeten met 3 gangen, een fles rosado en koffie. Ik mocht € 12,50 afrekenen.

Via internet had ik zelf pension uitgezocht in Logroño. Omdat het toeristenbureau pas om 17.30 uur open gaat, heb ik het zelf opgezocht. Voor 24 euro heb ik mooie kamer op een steenworp van het centrum. Mijn fiets slaapt bij me. Logroño is leuke, rijke? stad aan de Ebro (de puzzelwoordenrivier).

Nog even over de boom in Pamplona. Op mijn camera heb ik detailfoto's. De blaadjes zijn een beetje vettig en gekruld en hangen in soort trosje aan takjes.

Ultreia et suseia.

Weer heel erg genoten van je lange verslag!! Wat een moeite je soms moet doen om iets te zien te krijgen dat je je hebt voorgenomen! (de achthoekige kapel). Het ís me nu wel duidelijk! Jij schrijft (nog) beter dan ik!