El parador

Spanje, Astorga

DAG 70 # 72 km Cyclotoeristen 2 jonge, haastige Vlamingen

Vanmorgen ben ik even na achten met 7 graden vertrokken. Jas en handschoenen aan. Het is Maria-Hemelvaart. Toch vond ik aan de rand van León nog een bar die wel open was.

Gisteren ben ik meer dan 1 uur in de kathedraal van Santa Maria geweest. Opnieuw met audiofoon. Niet in het NL zoals in Burgos, maar in het Engels. Vooral interessante achtergrondinformatie. Nooit had ik me zo gerealiseerd wat de revolutie in de bouw door het gebruik van ribgewelven betekend heeft. Einde zware Romaanse constructies en einde duisternis. Het kon nu veel lichter, veel hoger, groter en veel minder donker vanwege grote vensters. Met de gotiek nam de bouw van kathedralen een enorme vlucht. Zo tussen halverwege 1200 tot halverwege 1300 zijn er in Europa 200 kathedralen gebouwd. Een topprestatie. León was met zijn toenmalige inwonersaantal van 5000 in staat een enorme Frans georiënteerde kathedraal te bouwen. Dat kon natuurlijk alleen met veel steun van Spaanse koningen. De glas-in-loodramen zijn spectaculair en vergelijkbaar met die van Chartres De audiofoon gaf duidelijke uitleg over de opbouw van de ramen.
Onderaan planten en mineralen en dan mensen, dan heiligen en dan alles wat goddelijk is. Zo verschilt ook de noord- en zuidzijde qua kleur en betekenis. In de 19e eeuw is er nogal geprutst aan de kathedraal. Daardoor heeft hij op instorten gestaan. In 1901 is hij heropend, nadat er ruim 50 jaar herstelwerkzaamheden zijn utgevoerd.
Mijn volgende doel was de Collegiata de San Isodoro. Een echte Romaanse kerk. Ik sneakte met 2 Spaanse fietspelgrims mee naar de burelen voor een stempel en daarbij ook nog een zegening. Een kruisje op het voorhoofd. Het voelde goed. Welgemeend en een warme hand. Buiten was het om 10.00 uur slechts 13 graden. In het nabijgelegen Panteón de los Reyos de Leon heb ik mooie Middeleeuwse fresco's bewonderd.
Het Panteón bergt graven van 23 koningen, koninginnen en koningskinderen.
Hier stuitte ik ook weer op het Engelse echtpaar uit Derbyshire. Ze bleken ook in León in een parador te overnachten. En wat voor een. Voor pelgrimstarief van 51 euro p.p. Voor dit type 5 sterren een koopje. Ze vertelden dat er iets in het klooster van hun parador te bezichtigen zou zijn om 17.30 uur. Ik vertelde dat ik er ook zou zijn.
Naar aanleiding van ons weerzien heb ik besloten echt te gaan eten in het restaurant van hotel Collegiata (kloostergang). Pas om 14.00 uur is het lunchtijd en gingen de deuren open. Wat was het een feest en wat een geweldige plek. Groene asperges, tonijn, een goddelijk gebakje, fles Rioja tempranillo, water en koffie en alles met aandacht. Prijs? 17 euro. Tegen half vier kwam Absolutely Fabulous nog binnenzetten. Het restaurant kende ook zijn vaste priestergast. Hij leek me wel wat gematigder dan die we in Rome hebben meegemaakt en die goed was voor vele glazen wijn.

De parador, die vroeger een pelgrimshospitaal van de zwaardridders van Santiago was, uitgebreid bezichtigd. Er is ook nog een stukje minder fraaie geschiedenis. Van 1936-1940 was het een concentratiekamp waar meer dan 7000 mensen hebben gezeten. Velen hebben het niet overleefd. De dichter Vittorio Crémer heeft er over geschreven. Hij schrijft dat mensen een kuras hebben en dat je diep moet graven om bloed te raken.
Later is mijn rondleiding in de parador voltooid met Liz en Max. We hebben uitgebreid en heel gezellig geborreld in de paradortuin. Vanwege de wijn mocht ik absoluut niks betalen. Al weer een afscheid met zoenen.

Ook vandaag weer paar adobegebouwen gezien. Deze zijn heel ecologisch in leem opgetrokken en moeten elk jaar bijgesmeerd worden. Curieus waren vandaag de hobbithuizen. Een grasheuveltje met schoorsteen.
Hoogtepunt onderweg was Hospital de Orbigo met zijn stenen brug met 18 bogen.

Ultreia et suseia.

TERUGBLIK WEEK 10 348 km TOTAAL 3754 km
Mooie dorpen en stadjes. Leon was hoogtepunt. Bijzonder was mijn kasteelbezoek. Een week hoogvlakte rond 800m. Geen drup regen. Koude ochtenden

Hoi Greet. Ik lees met veel plezier je verhalen .En vind de foto's erg mooi. Hoeveel dagen ben je verwijderd van Santiago de Compostella?