Noia

Spanje, Noia

DAG 80 # 63 km

Noia is in het Italiaans verveling. Maar in Noia Spanje is geen sprake van verveling. Het is een levendig plaatsje en het feest van Sint-Bartolomeus wordt gevierd.
Vanmorgen met wat zoeken en vragen Santiago uit. Het was om 9 uur 7 graden warmer dan de laatste tijd en dus ook bewolkt. Na 8 km en 10 rotondes werd het rustiger en nog mooier. Laaghangende bewolking, drizzle en ook zon wat hogerop.

Het valt me op dat als ik ergens langer dan een nacht geweest ben, dat ik altijd een klein drempeltje over moet om weg te gaan. Ik voel me snel ergens thuis en heb de weg ook snel gevonden. Ik moet nu nog verder uit de comfortzone. Overmorgen moet ik verder zonder Clemens. Verder op de kaart fietsen.

Gisteren heb ik jammer genoeg Angela Merkel gemist. Ze heeft 6 km gewandeld op de Camino. Ik schat in 's middags in de buurt van Monte Gozo, waar ik 's ochtends was. Ik vond al dat er zoveel politie op de been was.

In Padrón zou onze Jacobus aangeland zijn. Het is nu vooral bekend van de piementos de Padrón. Groene zoete pepers met (te)veel zeezout. Ik heb ze vanavond nog gegeten. Er kan een scherpe tussen zitten. Los piementos de Padrón, Unas pícan y otros non.

Vandaag ben ik alweer op 390 m geweest met een klim van 7 km. Heerlijke lunch in the middle of nowhere bij vriendelijke Bar Benjamin en daarna een afdaling van 15 km.

In Noia heb ik juweeltje van de kerk van St. Maarten uit Tours uit de 15e eeuw bewonderd. Goed bewaard gebleven portaal in de stijl van meester Matteo. Buiten op podium was een Gallicische groep aan het oefenen voor optreden. Indringende zang. Verder gewandeld over markt met ook redelijk wat Afrikanen. Deze waren voorzien van kraampje en dus auto. Over de Batumi-achtige boulevard geslenterd. Noia ligt aan een inham, dus moet ik de blik op de oceaan tot morgen uitstellen. Evengoed is het mooi om weer meeuwen te horen. Ik had ook ruim de tijd om de San Roquekerk (van de pestheilige die altijd wordt afgebeeld als pelgrim met hond) te bezichtigen. Hier ontdekte ik San Benito negro. Nee, niet de zwarte versie van Mussolini. Benito werd in 1526 geboren in Messina uit ouders, die zwarte slaven waren. Hij maakte zich zo verdienstelijk dat hij heilig werd verklaard.

De grootste attractie van Noia is de San Francesco kerk, nu museum, met prachtige oude grafstenen met een soort gildetekens er in gegraveerd. Die van de schoenmaker had bijvoorbeeld twee voeten als inscriptie. Tamelijk uniek en beetje geheimzinnig.

Ultreia et suseia. Morgen de laatste dag op de Camino.

Hoi Greet, Bedankt voor je berichtjes. Waan me s'ochtends steeds even in Spanje voordat de provinciale perikelen beginnen. Je stipt van alles aan in je tekst wat makkelijk leest maar mij ook mee neemt op reis. ¡ Gracias ! Groet Jan Enno