St.-Tonny en Ste.-Hanny

Frankrijk, Peyrehorade

DAG 52 # 78 km Cyclotoeristen 2

De titel van deze blog was eerst "Stokbreuk #2" en later "De chicaden".
Vanochtend hebben de kerkklokken mij om 7.00 uur gewekt. Vannacht merkte ik dat het doek van binnentent erg laag hing. Vanochtend bleek de boog te gespannen. De stok stak omhoog en was net als bij de eerste breuk gebroken bij de aansluiting met het volgend deel. Dit keer geen reservebuisje meer. Harry stuurt een buisje naar Pamplona. Toen ik zo goed als ingepakt stond met zeiknatte tent, vanwege condens, begon het licht te regenen.
De eerste 12 km waren heel stil en mooi van het vocht.

In het mooie dorpje Lesperons heb ik ontbeten. Het wordt hier al echt Baskisch, getuige de pelotebaan. Pelote is een soort kaatsen (echte minderheidssport) en heet in Baskenland Alai Alai.
In dit dorp vind je 3 buurten met de namen Tireveste, Tiregilet en Tireculotte. De pelgrim kon van tal van zaken beroofd worden. Ik ben het dorp uitgereden met jas, vest en broek.

Verder fietsen in het eindeloze Les Landes. Het zingen der chicaden begeleidt mijn trage pedaalslagen. Tenminste als er geen maïsvelden liggen, die alleen zwaar besproeid, tot wasdom kunnen komen.
De chicade valt niet te verwarren met de krekel. Hij is kleiner en leeft 17 jaar ondergronds. Dan komt ie boven om zich in een paar dagen voort te planten. De chicade is een van de meest inefficiënte beesten uit het dierenrijk. Informatie is van Cor (leraar biologie).
Misschien is de mens nog minder efficiënt. Droge gronden bestemmen voor maïs?

Vlak voor Dax word ik ingehaald door Tonny en Hanny uit Twente. Bijzonder lieve mensen, waarmee ik gisteren een heel genoeglijke avond heb doorgebracht in het campingrestaurant. De ontmoeting is een uitkomst en tegelijkertijd erg confronterend. Ik ben voor half 9 vertrokken en zij om 10 uur. Zij fietsen 18 km/u gemiddeld. Ik nog geen 13 km/u. Al eerder had ik willen duidelijk maken dat ik een fietsreiziger ben en geen fietser. Ik denk nu dat Claire, de stewardess, 17 km/u haalde. Tonny en Hanny zijn zestigers. Au! Zo komt de trapondersteunng toch in beeld.
Het goede nieuws is dat Tonny en Hanny hun buisje hebben afgestaan en ik weer kan kamperen.

Maar niet vandaag. Vanwege het weerbericht in de krant heb ik accommodatie geregeld in Dax. Een plaats die geen omweg waard is. In de kathedraal nog wel een naar binnen gehaald prachtig portaal gezien.
Na een kilometer of 10 kreeg ik een flinke hoosbui over me heen. In een klim. Zompenat arriveerde ik bij mijn logeeradres. Bij een alleenstaande? gebloemde coupeuse in een rijk gedecoreerd, smetteloos interieur. Mijn fiets staat in haar woonkamer. En Tonny en Hanny staan hier op de camping!

Ultreia et suseia.

Hoi Greet, Leuk om verslagen van jou te lezen. Machtig mooi zo te reizen per fiets! En ik leer nog eens wat, dat een chicade 17 jaar onder de grond leeft. Kruipt ie na de sex weer onder de grond of gaat hij dood ? En kaatsen is een echte minderheids- sport. Al zullen die 10.000 toeschouwers bij HET kaastfestijn PC in Franeker daar morgen anders over denken. Dat is dan het centrum van de wereld. Voor één dag. Vroeger werden (jaren 70) enkele kaatsers uit Friesland trouwens semi-prof in België. Fenomeen Johannes Brandsma had een dermate lange aanloop nodig bij de opslag dat hij begon in de gang van het plaatselijke politiebureau en door de voordeur naar buiten stoof voor zijn goede opslag. Maar we belanden nu op een zijspoor. Geniet er verder van lieve Greet en hoe hard je fietst is van geen enkel belang. Groetjes Jan Enno

Jan Enno 2014-07-29 09:46:41

Tja het is vakantie, maar goed: nog maar een lesje biologie: Maïs is een gras, dat erg diep wortelt. Op gronden met een hoge grondwaterstand zal deze plant het minder doen. Daarvoor hoef je dus niet te sproeien! Maar er staan wel vrijwel de hele dag sproeiers boven het maïs. Dat komt omdat de plant aan de bovenkant de mannelijke delen heeft en ongeveer halverwege de plant de vrouwelijke kolf. Die kolf komt later dan de mannelijke stuifmeel draden. De kans op kruisbestuiving is dan groter. Maar bij droogte tijdens de bloei kan de zaadvorming tegenvallen. Er ontstaan dan kolven met minder volgroeide korrels. Om dat te voorkomen, of beter gezegd om mooie volle kolven te krijgen is veel vocht tijdens de bloei een noodzaak. Vandaar al dat sproeien. Voor de liefhebbers: Maïs is een C4 plant (maar dat mag je zelf uitzoeken wat dat inhoudt)