Blog nr. 50

Spanje, Palas de Rei

DAG 74 # 61 km Cyclotoeristen #

# Het onderscheid tussen fietsvakantiegangers en caminofietsers valt weg. Steeds meer caminofietsers kiezen het asfalt. Ze slapen over het algemeen in albergues en hebben weinig bagage. Vanmorgen 2 fietspelgrims tegengekomen. Vanmiddag veel meer.

Nu ik zo dicht bij Santiago kom, wordt het tijd voor meer beschouwing. Neem deze vergelijking met de levensweg:
Leven als een pelgrim,
Slechts een pelgrim
die steeds over nieuwe paden trekt,
met geen ander doel,
zonder andere naam en zonder land,
Leven als een pelgrim,
slechts een pelgrim .....

Het merendeel van de caminogangers gaat toch voor de uitdaging, vermoed ik. Alhoewel je niet moet onderschatten hoeveel Spanjaarden en Italianen devoot katholiek zijn. Af en toe zie ik een geëxalteerd type en soms krijg je ook een EO-jongerendaggevoel. Meestal is het gewoon op pad zijn. En dat kan op heel veel manieren. Het strompelgehalte neemt nu ook toe.

Dit is de 50e blog. Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen zijn afgehaakt. Is ze er nu nog niet? Maar zoals al vermeld, ik schrijf de blogs in de eerste plaats voor mezelf. Como ricuerdo. Natuurlijk heb ik ook een aantal trouwe, enthousiaste volgers. Dat maakt het nog veel leuker om ze te schrijven. Komt er een eind aan? Ja, de caminoblog stopt in Fisterra. Het uiteindelijke pelgrimsdoel. Daarna ben ik nog wel tijdje alleen op pad en zal ik kortere blogs schrijven. Vanaf Engeland worden het alleen nog dagafstanden.

Vanmorgen laat vertrokken. Even gewacht tot de laaghangende mist een beetje opgetrokken was. Van Samos naar Sarría is 11 km en het daalt van 590 naar 450 meter en toch ben ik op dat stukje in 4 klimmen 130 m omhoog gefietst. En dat maakte deze etappe net iets zwaarder dan die van gisteren. Het waren vandaag bijna 1000 hoogtemeters.

In Portomarin heb ik geluncht. Of beter Portomarin 2. Het oude Portomarin is in de 60-er jaren in het stuwmeer verdwenen. Gelukkig is de burchtachtige vierkante St. Nicolaaskerk steen voor steen weer opgebouwd. De sporen van de nummers op de stenen zijn nog te zien. Hier stuitte ik op een nieuw fenomeen, de buspelgrim. Of ze ook liepen, vroeg ik. Ja zeker. Ik denk van de parkeerplaats van de bus naar de stempelplaats. Hier in Palas del Rei vermoed ik dat er ook zoiets is als de zomerschoolpelgrim. De kerk was bomvol middelbare scholieren. Op de lijst voor het stempel kwam ik veel Sarría tegen als startplaats. Groningen viel wel erg uit de toon.

De route was vandaag niet licht, maar erg mooi. Veel groen en uitzichten en door piepkleine dorpjes. In Ligonde stond een prachtig stenen kruis met primitieve afbeeldingen van Maria en kind en Christus aan het kruis. Het zag er veel ouder uit dan 1671. Magische plek. Mooier dan Cruz en Cerbreiro bij elkaar. In Ventas opeens de eerste eucalyptusbomen. Alweer een voorbeeld dat exoten altijd verkeerd uitpakken.

Ultreia et suseia.

Een EO- jongerendaggevoel! Toch doet het wat met jou!

Pap 2014-08-20 21:46:03

Mooi, die buspelgrims! Haha! Oh, wat zal ik je prachtige stukjes missen! Ik zou al die prachtige kerken wel willen zien! Met mooie Madonna's. Je weet...ik spaar ze!

Nel 2014-08-20 21:50:14

Ik kan mij helemaal niet voorstellen dat al na 50 blogs afhaakt. Als je dan al afhaakt, ben je wellicht van de klok en de kilometers. Voor een pelgrim zijn die niet interessant; een pelgrim is gewoon onderweg langs veelal nieuwe paden. Zogenaamde bekende paden zijn eigenlijk ook nieuw, omdat je niet meer dezelfde bent die je was. Bij veel gehaalde doelen is het bezit de zaak het einde van het vermaak; daarom gewoon: ultreia et suseia.

Geert 2014-08-20 22:02:13

https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/t1.0-9/10600439_10201566545724268_6193273951570850245_n.jpg heb hem voor gevonden!

Agnes 2014-08-20 22:02:35

Gefeliciteerd met je 50e blog en inderdaad als volger heb je het druk om je blogs te lezen, maar wel erg leuk en boeiend om het te volgen. Succes met je eindsprint. En je bent al een echte klimgeit pelgrim.

Anja 2014-08-20 22:08:36

Naar aanleiding van nummer 1: soms is Greet ook heel even Greetje of zo-iets. Wat is zo'n blog toch leuk; alleen de vakjes zijn zo klein.

Geert 2014-08-20 22:18:15

Hoi Greet, dat vraagt om een reactie natuurlijk! Vind het geweldig je te volgen en probeer me in te denken hoe je je nu voelt nu je bijna Santiago inrijdt. Heeft toch iets spiritueels hoe nuchter je er ook tegenaan kijkt. Dat had ik in ieder geval bij Taize altijd. Veel plezier bij je vervolg!

Fokke 2014-08-20 22:33:44

Hallo Greet Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen afhaken, het is juist reuze boeiend om de blogs te lezen. Ga er gerust mee door, je doet er heel veel mensen een enorm plezier mee. Daarnaast is het ook voor ons (mij) nog erg leerzaam. Heel veel succes met de laatste loodjes. Ik vind het reuze knap wat je tot nu toe hebt gepresteerd.

Jaap Spanjer 2014-08-21 07:02:45

Ik blijf je blogs elke ochtend braaf lezen hoor. Veel te leuk om te volgen! En jaloersmakend!

Rolf 2014-08-21 09:03:26

Het idee en ook de uitvoering van de tocht heeft zijn oorsprong in 60. Ondernemen van de tocht wanneer je 60 bent, 6x 60 kilometer per week (in opzet dan). Betekent dat je nog niet al je doelen hebt bereikt: er moeten nog 10 blogs volgen om ook hier het magische getal te halen! En ik denk dat niemand er bezwaar tegen zal hebben als je deze doelstelling overschrijdt!!!