Hollandse kaas

Frankrijk, Onesse-et-Laharie

DAG 51 # 75 km Cyclotoeristen 1

Soyez-nous un ombre contre le soleil,
un manteau contre la pluie et le froid,
le bâton qui évitables chutes,
le port qui accueille les naufragés.

Bede van een pelgrim.

Vanochtend zat ik al om 8.15 uur op de fiets. Beetje mistig met zon. Of ik al helemaal in de pelgrimsstand ben? Tijdens onze vakantie zaten we op de Vezelayroute en kwamen we ook veel schelpen tegen. Gisteravond had ik kleine aanvaring met overbuurman met caravan op de camping. Bij terugkeer parkeerde hij zijn auto op 2 meter van mijn tentje. Ik gaf aan daar niet blij van te worden. Met zijn 2 tanden lachte hij mijn bezwaren weg. Ik verdacht de man niet van veel beschaving. Nog even overlegd met de andere Franse buren. Die wezen tweetand ook op het onredelijke. Temeer omdat er bij zijn caravan ook nog wel opties waren. Er ontstond wat lawaai. Toen ik eenmaal in de tent was, hoorde ik veel motorgeraas, gevolgd door een heftige scheldpartij. Voor mij bedoeld? Gelukkig ken ik alleen fatsoenlijk Frans. Uitkomst was dat de auto verplaatst is.

Vanochtend was ik bijna 16 km onderweg voordat ik door een auto werd ingehaald. Les Landes vind ik een gepijnigd landschap. In de Middeleeuwen was het gevaarlijk voor pelgrims. Ontoegankelijk en onherbergzaam. Het is nat veengebied geweest en ontgonnen. Vooral bosbouw. En nu ook veel maīsteelt. Er zijn bijna geen bomen ouder dan 50 jaar en er lijkt geen sprake van echte natuurwaarden. Qua bebouwing doet het denken aan Veenhuizen. Na anderhalve dag is het tamelijk eentonig.
In Pissos, dat trouwens op 146 m ligt, staan twee fraaie kerken en een steen waarop staat dat Santiago nog 1000 km weg is. Bij de kruidenier kreeg ik spontaan stempel aangeboden. Ze sloegen steil achterover dat ik al 2800 km had gefietst.

In de rimboe werd ik achterop gefietst door NL fietser. Even stukje samen op. Ik had het al eerder meegemaakt voorbij Ste. Emillion. Fietsende man van het eendimensionele type. Het oog gekluisterd op de fietscomputer en de hand op de portemonnee. Deze fietser uit Dordrecht koopt Hollandse kaas in Frankrijk.

Zit nu op campingterras en de lotto is gaande. Prima camping voor 5 euro.
Mijn eerste Franse reactie op de blog is binnen. Van Christian uit Créon.

Ultreia et suseia.

De eerste poging tot een verslag mislukte vandaag he! Er kwam tenminste maar een regel door. De eerste probleempjes met "tweetand" op een camping! Leuke omschrijving van de even meefietser uit Dordrecht! Met mij is alles weer in orde hoor