Castillo de Pambre

Spanje, Arzua

DAG 76 # 43 km

Nog even de Spanjebijbel van Rik Zaal geraadpleegd. Van de ruim 1600 dwarsboekpagina's restten nog een stuk of 50. Voor de Camino heeft de Fransman Ayméry Picaud al in 12e eeuw een reisgids met tips over route, slapen en eten geschreven. Hij waarschuwde vooral voor de Basken, een lelijk volk, dat hun moordzucht vooral richtte op Franse pelgrims en hun wellust zelfs op muilezels. Hiervoor kon een kuisheidsgordel uitkomst bieden. De schelp heeft niks met de heerlijke coquille te maken, maar met de vieira, een soort oester. De schelp hiervan werd dan ook op de terugweg gedragen en niet heen, zoals nu.
Het compostelaat zorgt er voor dat je slechts de helft van de tijd in het vagevuur hoeft door te brengen, aldus Zaal.

Dan Clemens Sweerman, de auteur van mijn 3 routegidsen. Vooral in het begin had ik veel ruzie met hem. Dat heeft ook te maken met de kaarten uit de vorige eeuw die gebruikt worden. Michelin schijnt een kapitaal te vragen voor updates. Maar zo aan het eind van de route ben ik zeer tevreden over de routekeuze met veel mooie en rustige wegen en de boekjes bieden een schat aan achtergrondinformatie.
Omdat ik vandaag een zeer korte etappe had, heb ik een routevariant genomen. Voordeel was ook het mijden van een stuk drukke verkeersweg en ik zou een fraai Middeleeuws kasteel aandoen. De route was prachtig en steil door een verstild nog wat mistig landschap. Fietshandschoenen aan vanwege de kou. Het kasteel was overmatig bewegwijzerd, maar kwam maar niet. Buiten de streep die de commerciële Camino door Spanje trekt, tref je een heel ander Spanje aan. Vervallen, arm en soms nog Middeleeuws. Pas na 9 km verscheen het inderdaad kasteelse kasteel. Helaas in grote verbouwing uit Europese Feadergelden.
Door naar Sambreixo en dan weer op de route. En dan kom je er achter dat Clemens nog nooit met de fiets bij het kasteel is geweest. Steile, slechte, uitgestorven wegen en geen enkele vorm van bewegwijzering. Wat had ik een geluk dat ik een man op krukken aantrof op een cruciale kruising. Zonder hem was ik langdurig van het pad geraakt. Toen ik na veel klimmen weer horden pelgrims zag, was ik behoorlijk opgelucht. Maar met 7 km meer had ik wel 7 km drukke weg omzeild.

In Melide heb ik koffie gedronken met een heuse kokosmakroon. Ook koekjes zijn universeel. Na Melide bleek het al door Clemens aangekondigde 11e-eeuwse kerkje van alweer Santa Maria, open. Wat een juweeltje met fraaie fresco's. De stempelzetter kon de drukte bijna niet aan. Op mijn 2e credencial heb ik nu nog ruimte voor 3 stempels of sellos, zoals ze hier heten.

Voor het verkrijgen van het compostelaat in Santiago is het nodig dat je laatste 100 km wandelt of de laatste 200 km fietst. Sarría ligt op 100 km en vandaar ook de enorme drukte. In het pension van afgelopen nacht zat ook een hele groep kinderen, die de Camino als een soort introductieweek voor het voortgezet onderwijs deden. Wel luxe met eten en slapen in een pension. Ze waren op dezelfde manier als in NL geobsedeerd door hun mobieltjes.
Vandaag heb ik de buggypelgrim ontdekt. Voortgeduwd door je ouders op weg naar Santiago. Wie gunt zijn kind nou niet een verkort verblijf in het vagevuur.

Vanmiddag kwam ik om 13.00 uur aan in het onooglijke Arzua. Mijn laatste etappeplaats en voor de wandelaars de een na laatste voor Santiago. Ik had weer flink wat klimmetjes achter de rug. Waarvan eentje ternauwernood. Via het toeristenbureau heb ik een van de laatste kamers bemachtigd. Mazzel dat ik zo vroeg was. De sporthal fungeert nu als overloop. Het is hier net Nijmegen met de 4-daagse.

Blog 50 was echt niet bedoeld als oproep tot steunbetuiging. Maar onbedoeld vind ik de adhesiebetuigingen wel heel leuk en het onderstreept mijn stelling dat er er een aantal trouwe, enthousiaste volgers is.

Ultreia et suseia.

Bijna de laatste blog! De eerste Madonna met mooi haar! Mooi al die soorten en maten aan pelgrims!