Het wonder van Costa Rica

Frankrijk, Aubeterre-sur-Dronne

DAG 29-30 # 54 km Cyclotoeristen 0

Op de doellat van Costa Rica zag ik hem of het zitten. De engel. In de rust en de verlengingen vloog hij op en verkaste. Uiteindelijk heeft Tim Krul hem of het het stadion uit weten te jagen.

Gisteren had ik een heel rustige dag in Angoulême. Deze stad is ook iets minder mooi dan andere Franse steden. En dat ondanks de ligging op rotsplateau aan de Charente. Het is ook een echte autostad. Om de bezienswaardige kathedraal St. Pierre van enige afstand te kunnen bekijken, moet je naar de overkant van de straat. Op 3 meter van de muren raast het verkeer van 5 kanten langs. Het oude deel van Angoulême is autovrij en heel gezellig met veel terrassen. Het is de stripstad van Frankrijk met Rue de Hergé en Rue de Goscinny. Na de was in de naburige laverie op pad voor een verkenning van de stad. Naast de kathedraal heb ik 's avonds nog de église St. Martial bekeken. In de kathedraal kwam ik in aanraking met een voor mij ondoorgrondelijk fenomeen. Er stond een perspexdoos (foto) met gleuf voor voorgedrukte gebeden aan heiligen. Dit was dit keer gratis. Maar hoe het nou werkt? Komt het gebed aan door het papiertje in de doos te doen of moet je voorbidden of moet het gebeden worden door de priester. Geen idee.

Verder zelfs nog geshopt en bij Lafayette een ontbrekend jurkje voor warme dagen met 50% korting gekocht.
's Avonds zat ik vóór 19.30 uur voor de 3e keer op terras van Blues Rock Café. Er was wifi, dus even mail checken. Een mail van Marinus en eentje van Geke. Omdat ze vlak in de buurt op camping zaten (met 800! jehova's) leek het hen leuk om samen voetbal te zien. Mij ook!!! En dan is het Telfortprobleem echt vervelend. Uiteindelijk met WhatsApp gelukt afspraak te maken om 21.45 uur bij het Blues Rock Café. Nog net tijd om een bruschetta te eten op aanpalend terras. Na een half uurtje zag ik ze al voorbijrijden. We hebben een geweldige, lange avond gehad met dank aan het NLelftal. Natuurlijk hebben we niet geconcentreerd gekeken, want er moest natuurlijk ook veel uitgewisseld worden. En dat alles gelardeerd met harde Franse muziek van o.a. Dalida en Julien le Clerc. Zo leuk om elkaar te zien in Framkrijk. Alsof oude tijden herleefden.
Om 01.15 uur stond ik weer aan de poorten van het seminarium.

Vanochtend bij het ontbijt heb ik 2 filles de la sagesse ontmoet. Frans-Canadees en alleen filles in de zin van ongetrouwd. Het gaat om een beweging die halverwege 1700 gestart is in de Vendée en nu vertegenwoordigd is in 26 landen. Het sterft uit bij gebrek aan nieuwe roepingen. Aardige vrouwen, Marie-Reine en Juslin. Met ze gesproken over sneeuwfietsbanden en een fietsroute dwars door Canada over oude spoorlijnen. Ik zie een nieuwe uitdaging voor ons, Harry.

Vanwege onweer en regen tot bij elven gewacht om op pad te gaan. Koffie in Torsac, met mooie kerk met tempelierskruizen, bij heel aantrekkelijk restaurantje met 4-gangenmenu voor € 14.00. Om 12.00 uur streken al 3 gendarmes neer. Mijn lunch was verderop in het ook mooie Ronsenac. Alweer Brits bij Jimmy's met golf op de TV en allemaal zondagse Britten. Meatballs met spaghetti. Prima. Vanaf Poitiers zijn de Britten hier alomtegenwoordig. In La Mercererie fietste ik voorbij equivalent uit 1934 van het Ierse Kylemore Abbey. Beetje achterstallig onderhoud. Het is verder bewolkt en het drupt wat. Vanaf Ronsenac fiets ik 20 km lang schitterend over de Crête (richel) met uitzichten beide kanten op. Vandaag ondanks het weer een heel mooie etappe.

Vlak voor Aubeterre-sur-Dronne nog wat onweer, harde wind en regenjassenregen. Ik besluit definitief niet te gaan kamperen. Via het onvolprezen toeristenbureau Chambre d'Hôte geregeld. Later begreep ik dat het meisje wel heeft aangedrongen en ik moest wel even wachten, want madame moest nog dingen in orde maken vanwege manifestatie afgelopen weekend.
Aubeterre faut un voyage. Het dorp is zeer pittoresk en beschermd. De grottenkerk, die al in 12e eeuw is uitgehouwen in het kalksteen, slaat alles. Uniek in de wereld. Lengte 27m en hoogte 17m. Zeer indrukwekkend. De doden werden in de kerk begraven in sarcofagen. In 2010 is skelet met schelp ontdekt.
Hierna had ik ook nog tijd voor de kerk St. Jacques.
Aangemeld om 18.15 uur. Prachtige kamer met geweldig uitzicht. Hele aardige eigenares die in het geboortehuis woont van Ludovic Trairieux. De oprichter van de Liga van de universele rechten van de mens. Zij heeft een vereniging opgericht om hem te gedenken. Hij is in 1904 overleden. En dit weekend waren er allerlei activiteiten, ook in haar huis. Ze heeft me ook nog de cave in het huis laten zien met stukken rots en restanten van een 1.10 m dikke omwalling.
Het huis heeft geen wifi omdat de eigenares hypercaustisch is. Zij hoort de straling.

Voor het eerst ben ik in echt toeristisch gebied. En ik kom zuidelijk, want hier staan palmen. Dat trekt andere types aan. Bepaalde soorten Nederlanders en weer heel andere soorten Britten. Geen echte verrijking. Toch heb ik me er bij het eten goed mee vermaakt. Met de 2 broers en eigenaars van het restaurant en het dorpshotel. Monopoly flapte ik er uit, toen mij dat werd verteld. En Evert, de NL pachter. Ik had hem in zijn ruitjesoverhemd al gespot als NL. Ik kwam hem zo bekend voor en waar ik dan vandaan kwam. Uit Groningen. Hij ook, uit de Hoornse Park. Een van de broers had 20 jaar in Haren gewoond. De ander vertelde mij, dubbeltongs van de wijn, van de geschiedenis van het restaurant. Een voormalig hospitaal uit de 14e eeuw en een bouwval en hoe ze met inzet van alweer een Brit er in 10 jaar in geslaagd zijn er een prachtige locatie van te maken. Hij vertelde ook nog van het bestaan van een heel stelsel van ondergrondse gangen en een verborgen schat. En dan was de pizza ook nog van hoge kwaliteit. Maar wat wil je, daarvoor hadden de 4 broers eigenhandig in Napels een adviseur gezocht. Bijzonder. Het waren enerverende dagen vol ontmoetingen en daarom een erg lange blog.

Ultreia et suseia.

WEEK 4 TERUGBLIK 355 km TOTAAL 1671 km
Hoogtepunt was Poitiers. Het weer is minder stabiel na Tours. Toch 3 warme dagen achter elkaar. 2 rustdagen. Slechts 1 keer camping. Dieet van chaussons aux pommes en Belgisch bier doet wonderen.

Heel bijzonder die ontmoeting met Geke ein Marinús! Was die echt niet gepland? Heel apart ook die keeperswissel! Van Gaal wordt dan ook van Geniaal genoemd in de. buitenlandse pers. Heel bijzonder ook die 27 lange en 17 meter hoge grot uit de 12e eeuw! Ik geniet erg van je uitgebreide verslagen. Wat leúk die ontmoeting met die ex-Groninger! Waardevolle verslagen met veel foto’s!

Pap 2014-07-07 10:38:36

Even een oproepje van mij. Is er iemand die een oude telefoon te leen heeft tot oktober? Het Telfortprobleem is nog lang niet opgelost. Harry vertrekt zaterdag as. Groet Greet

Giacoba 2014-07-07 11:00:06

De ontmoeting met Greet was niet gepland. het was hartstikke leuk. Greet geniet met volle teugen dit was heel duidelijk te merken.