Bibber bibber bibber

Finland, Rovaniemi

We gingen vandaag om 08:30 uur ontbijten. Ik stond om 07:30 uur op. Ik had 2 broodjes en een plakje tulband en mijn glas sinasappelsap had ik in de rendierhouder gezet. De enige waarbij het kon. Op de andere tafels was het gewei tever naar achter denk ik gemaakt.
Na het onbijt gingen we om 09:40 uur naar de bushalte en die bus was heel snel al gekomen. We reden weer richting het kerstmandorp, maar dit keer stapte we uit bij Santa park.
We zijn hier tot 14:00 uur gebleven ongeveer.

In het Santa park hebben we een tochtje gedaan met de magische trein, wel 3 keer, er was zoveel te zien, net de efteling!
Het volgende huisje was van de kerstman en heeft Kristel een praatje met hem gemaakt. Daarna zijn we naar het volgende kraampje geweest waar we een kerstmannetje geknutseld hebben, zo leuk en die mochten we met een spijker vast zetten aan de muur waar nog heel veel andere kerstmannetjes hingen of je mocht hem mee naar huis nemen. Ik vond het sneeuwpopje van allemaal watjes wat iemand had gemaakt ook heel leuk. De hele tijd knutselen en naast dit kamertje was er nog een tafel waar je kerstkaarten kon maken en die kon je ook ophangen aan een bord.

De elf school was net begonnen dus wij liepen door naar de bakkerij, waar ik een koekje heb versierd lekker rustig in mijn eentje komt omdat die elf school afgelopen was opeens heel veel mensen en kinderen binnen jeetje dat was heel druk pfoe.
Mijn koekje opgegeten en gedronken, dat was mijn lunch. Weg uit die drukte gingen we naar het midden van de grot, want de show begon bijna. Allemaal acrobatische trucjes heel gaaf sprongen elke keer over elkaar heen die elfjes, heel knap.

Toen stonden we in de rij voor de elf school, lang wachten met allemaal mensen op elkaar, dat was niet fijn denk ik. De elfjes waren de deur kwijt en toen moesten we allemaal gebukt door de geheime doorgang naar het elf klaslokaal. Ze vertelden dat het 99 jaar duurt voordat ze een elf worden en ze leerde ons trucjes op elven snelheid door een raam kijken en lieten ook zien op mensensnelheid dat was veel langzamer en heel stil lopen op hun tenen zodat niemand hun hoorde. We kregen aan het eind een kerstmuts van het park een een elf school diploma omdat we geslaagd waren.
Als laatste was er nog de ijsgallerij waar je een jas aan kreeg, daar binnen was het echt heel koud. Heel heel koud. Allemaal ijsbeelden stonden er en daarna gingen we even op een bankje zitten. Ik had heel erg veel hoofdpijn gekregen inmiddels. Al die kinderen en die muziek woow nog 2 keer geweest in het treintje 2 keer achter elkaar en toen was het wel genoeg voor mij. Dat was heftig voor mij denk ik. Dat park. Vooral het einde. Het knutselen en het decoreren van het koekje vond ik het leukst. We gingen terug naar het hotel met de taxi, want de bus moesten we anders een uur op wachten.

In hotel mocht ik 3 uur bijkomen. We gingen om 17:00 uur even lopen naar het stadspark alle eilandjes gezien en alle pokéstops gedraaid daar. In een pokémongym daar gevochten toen mijn batterij leeg was gelopen met een powerbank van Kristel kon ik toen verder spelen elke keer zonder handschoenen en het was toch zo koud. Mijn handen bevroren elke keer. Heel koud is het.
We waren precies 2 uur aan het lopen geweest, om 19:00 uur gingen we altijd eten dus nu ook weer. Dat is fijn dezelfde tijd, heel fijn.

Ik had met het eten een bordje sla mocht ik pakken die was erg lekker, maar had die nog niet op of ik kreeg mijn volgende 2 bordjes al. Helemaal vol en een grote glas cola erbij.

Na het eten was het grappig. Mensen vroegen aan Kristel of dat ijsblok uit de lucht was gevallen, maar mensen hadden het ijsmuurtje gesloot op het plein, heel jammer. We gingen voetballen met een ijsblok eventjes, au dat deed zeer de eerste keer toen ik die schopte. Een andere man met een kind was aan het voetballen ermee en toen mochten we meedoen van hun dus vandaar, hihi 😬

Heel grappig tilde ik al die ijsblokken op en maakte mijn eigen ijspop. Ik lag helemaal in een deuk, ik kon niet meer rechtop blijven staan. Heel zwaar die ijsblokken.

Om ongeveer 20:30 uur waren we weer terug op de hotelkamer waar mijn pasje van mijn deur het al voor de 2de keer het niet deed en als de deur open was wilde die niet dicht en als ik hem dicht deed ging die elke keer open, hmm

Zo mooi lieve Eva, Je droomreis zit er alweer bijna op . Je hebt ervan genoten he? Vindt je het zo wel goed of had het voor jou wel langer mogen duren? Een heel goede reis terug morgen hoor. Liefs , de tantes

Tante Angela 2018-12-03 11:30:22

Ha Eva, Wat een mooie en intensieve reiservaring en prachtige foto's. Wat een knappe onderneming ! Al weer bijna op de terugreis lees ik. Hartelijke groet

Liselot Wolfs 2018-12-03 12:04:52

Voor mij voelt het helemaal niet alsof het bijna over is de vakantie denk ik. We gaan nog heel veel doen!

eva.van.huis 2018-12-03 14:33:10

Dat wordt vast weer 'n prachtig fotoboek met al die mooie en leuke foto's.