Op de poolcirkel

Finland, Rovaniemi

Nu had ik wel tot 08:30 uur aan 1 stuk door geslapen vanaf 23:45 uur. Nieuwe kans hier in dit hotel. In het vorige hotel heb ik alle kapstokjes gebroken met mijn sjaal ophangen!

We gingen vandaag om 09:30 uur ontbijten ook op dezelfde verdieping als onze kamers zijn. Het lijkt net een sporthal die gang waar we doorheen lopen naar de kamers. Ik had een wafel en weer een filmpje gemaakt van het sinasappelsap inschenken. In het vorige hotel ging dit automatisch. Dat vond ik leuk denk ik. En ik had broodjes met kaas en pasta.

Om 10:55 uur liepen we naar de bushalte, vertrok er net een santa express bus, die ging net weg toen we aankwamen lopen. Wij wachten bij de bushalte. Om 11:20 uur zou die komen en die bus zat propvol. Het duurde ook even voordat we in konden stappen. We reden van Rovaniemi via Santa park naar het kerstmandorp. Dit lag heel ver van elkaar vandaan, dat wist ik niet, ik zat alleen maar van ik wil ook naar het santa park.

In het kerstmandorp hebben we eerst een diploma gehaald voor mij voor het passeren van de poolcirkel en toen ik net een foto wilde maken stak een kind zijn been uit.
Hmm.

Daarna gingen we naar Wild Nordic voor het boeken van de rendiersafari maandag. Kristel zei elke keer tegen de mevrouw achter de balie dat het niet erg was dat we even moesten wachten tot ze alles geregeld hadden, maar ik zat elke keer dat Kristel dat zei zat ik te denken maar ik vind het wel heel erg. Dat dacht ik de hele tijd.

Jeeej geboekt weer opgelucht dat er nog iets op mijn bankrekening staat.

Nu konden we door het park lopen!

Foto’s gemaakt. Heel veel. En bij de kerstman naar binnen. Ik struikelde toen ik daar de trap op ging. Daar lag ik bijna. Op zijn deurmat.

De ingang was echt fantastisch, allemaal filmpjes heb ik gemaakt dat we door die donkere gang met lichtjes liepen langs het bureau van de kerstman waar ik ook achter zat, maar dat was verwarrend want mijn voorganger liep weg steeds en toch weer niet liep die weg onee bleef toch nog staan. Hèhè hij was weg. In de wachtrij waren 2 deuren waar je door het sleutelgat kon kijken en dan zag je mensen elfjes met een baby rendier. Die zag ik. En we kregen een tas waar je je jas in kon doen zodat je er niet mee op de foto hoefde bij de kerstman. Ik ben dat ook geweest op de foto met de kerstman, echt heel spannend. Die heeft Kristel betaald die foto.

Na die heftige ervaring gingen we naar het postkantoor op het plein en leek wel vuurwerk in de boom. In het postkantoor schreef ik nog 6 ansichtkaartjes en ik was niet de enige. Er was een hele grote kast met allemaal vakjes waar je brieven terecht komen als je deze naar de kerstman stuurt. En ik had ook dat vakje van Nederland gevonden.
Daarna kon ik nog kiezen wanneer de kaartjes verzonden worden, met de kerst of nu al, dat was ook moeilijk kiezen. Ik moest aldoor kiezen.

Na het postkantoor gingen we naar snowman world die nog dicht is met dat sneeuwgedeelte, maar het restaurant was open en hier had ik een muffin met een sneeuwman koekje en drinken. We konden wel tegelijk naar de wc. Kristel en ik. Toen ik de wcdeur opendeed stonden er wc’s zonder binnendeur, helemaal open alles. Dat was vreemd om te zien.

We gingen nog naar een winkeltje waar ik het knuffeltje kocht. Ik zat eerst buiten op het krukje en Kristel was binnen. Net of ik straf had, maar ik zat die pokèmongym te veroveren en toen die mijn teamkleur was kwamen er nog meer bij in die gym. Nog meer pokèmonspelers daar, maar ik heb niemand gezien met zijn mobiel. Het was allang al aan het sneeuwen toen. De hele avond al. Terwijl het nog middag was. Het is al vanaf 14:00 uur donker elke dag.

We liepen nog langs het rendierparcour en nog langs de winkeltjes bij de ingang. Zoveel spulletjes om te bekijken. Om 16:00 uur gingen we weer weg zaten we in de bus en om 16:30 uur terug in de hotelkamer zodat ik nog kon uitrusten tot 18:30 uur.

Om 18:30 uur gingen we een restaurantje zoeken om te eten. Ik wilde een hamburger. Het eerste restaurant werden we niet opgehaald en was veel te druk met de radio aan voor mij. Dat was niet erg dat we weg gingen daar. Nu gingen we waar we al eerder aten maar dan in het linker gedeelte, niet bij de pizza’s. Hier was het heel druk met al die stemmen, mensen die praten. We zaten in een pokèmongym daar, er midden op, maar hij zat al vol, er zaten al 6 mensen in, ik kon er niet meer bij.
De milkshake die ik had leek wel in een afvalemmer te zitten en na de burger die ik had, een cheeseburger en patatjes, toen ik aan het drinken was wilde Kristel vragen aan mij of ik ook nog ging ademhalen, want ik was aan één stuk door aan het drinken. Jammie.

Weer buiten. Gingen we nog een gevecht doen, ikke met pokémon, ik dacht dat ik die wel kon winnen makkelijk, maar hij was moeilijker dan ik dacht.

Om 20:30 uur waren we weer terug in het hotel en kreeg ik het lijstje wat we morgen gaan doen en overmorgen en wat ik betaald heb.

Wat leuk om alles wat je hebt gezien en beleefd te lezen en op de foto's te zien, Eva. Wat maak je een leuke en mooie dingen mee, leuke herinnering ook voor je dat je op de poolcirkel hebt gestaan.

Mama 2018-12-02 16:33:14

Leuk daar Eva. Ga je nog een rendiertocht maken? Lijkt me mooi in de sneeuw. Wel korte dagen wanneer het al om 1400u donker wordt.

Papa 2018-12-02 17:29:44

Lieve Eva Met recht een droom reis ! Wat fijn dat je nu wel lekker geslapen hebt. Ja, je doet Enorm veel indrukken op en ervaringen . Dat is sowieso al vermoeiend. Geniet ondertussen maar fijn van de laatste dagen ! Het is je zo gegund lieverd. Groetjes van ons.

De tantes. 2018-12-02 19:23:53

Jazeker dat we nog een rendiertocht gaan maken!

eva.van.huis 2018-12-02 22:59:57

Wat grappig dat er overal Pokemon gespeeld wordt. Zou de kerstman zelf ook in de Gym zitten? Mooie avonturen maak je mee Eva! Ik vind de foto's elke keer mooi om te zien!