VDP08: Salamaca - Zamora: Marco Ulpio Trajanus

Spanje, Salamanca

We zeggen en schrijven: 18 september 2023!
El Día de la Ruta Vía de la Plata
Vandaag wordt de geboortedatum gevierd/herdacht van de Romeinse keizer Trajanus, geboren in 53 N.C. in ... het toenmalige Itálica (Santiponce) (zie blog van 11/9).

Bovendien bleek de brave man een groot weldoener, werd later keizer en wordt hij gecatalogeerd bij de vijf goede keizers.
Een boeiend verhaal

Goede avond allemaal! Het was een bijzonder aimabele hospetalera uit Canada in de Albergue. De rest was al lang de deur uit als ik bij het opkomen van de zon Salamanca buiten reed. Na het obligate asfaltwerk toch weer voor het hybride tracé gekozen richting Castellanos de Villiquera. Het gaf me rust en bovendien was het opnieuw over de EV1. Eigenlijk was het een vrij geschiedenisloze dag. Slechts enkele slapende dorpjes en het gekende landschap. Bij het volgende dorp El Cubo de Tierra del Vino dacht ik wat op adem te komen. Alleen de naam al klonk lekker. Helaas: alles potdicht toe. Dan maar verder naar Zamora over de EV1. Nog amper 35 km te fietsen.

Maar dan kwam de aap uit de mouw. Het moet in deze streek geweldig geregend hebben want de Vía Verde was eerder een Vía Lodo (een modderweg). Grote diepe plassen waar nauwelijks kon gepasseerd worden en een ondergrond die de fiets als het ware naar beneden zoog. Een papperige brij maakte fietsen bijzonder lastig en moeilijk. Na goed 10 km zag mijn fiets er niet meer uit 😵‍💫😵‍💫😵‍💫 en kwam ik bij momenten nog amper vooruit. Heel even leek er een betere strook aan te komen maar na het eerste bochtje bleek ook dat ijdele hoop.

Een paar km voor het volgende dorp, Villanueve de Campéon, heb ik zelfs, in al mijn miserie, nog een goede daad verricht 😇😇😇. Ik zag in de berm een hoed liggen die ik met grote zekerheid kon toewijzen aan een pelgrim. Bovendien was de hoed niet vuil en kon daar dus geen dag liggen. Ik dacht: ik breng hem naar de albergue in het dorp. Amper 700 meter verder zie ik in de verte een pelgrim tasten op zijn rugzak. Ik was er snel, vroeg of het zijn hoed was en ja hoor... zijn verwonderende blik veranderde in een dankbare glimlach. Ik denk dat hij gelukkig is.

Maar ook in deze laatste strook kwam geen beterschap en zocht ik een oplossing om het off road gedoe voor vandaag achterwege te laten. En als de wanhoop nabij is, is de N630 de oplossing. Het fietste natuurlijk veel beter maar anderzijds bleef de smurrie plakken. Na een 5 tal km dan toch een aanduiding van een benzinestation. Zou daar toevallig niks zijn van spuit of zo??? Hoera... ja hoor ... en voor 1 euro kreeg ik mijn vehikel weer proper en fietsklaar. Vanavond nog een drupje olie op de ketting en hupsakee morgen weer weg.

Uiteindelijk en ondanks het relatief gering aantal km en hm, een bijzonder lastige en vermoeiende dag. Toch op een deftig uur aangekomen in Zamora waar de pelgrimsherberg pas om 15u00 open gaat.
Mijn stadsbezoek zal dus eerder beperkt zijn. Laat ons zeggen: beperkt maar weer top. De kathedraal, het castillo (toe vandaag), plaza mayor... en de meest voortreffelijke alb.municipale die ik ooit gehad heb. Twee Canadese hospitaleras, super charmant en behulpzaam.

Gelukkig is er morgen opnieuw een iets kortere etappe. En ditmaal hopelijk met iets minder smurrie.

Al bij al mag ik hiermee besluiten: Het Zesde Metaal - Naar de Wuppe

Het zal wel zijn dat het vermoeiend was. Modder is alleen gezond voor een modderbad denk ik. 🤦 Je bent er veilig geland en iemand blij gemaakt. Top van jou, mag je fier op zijn❤️ Dikke zoen uit Limburg

Els de zus 2023-09-18 18:57:30

Goed bezig nonkel Luc !

Laura 2023-09-18 19:09:16

Oei, oei wat was dat, al dat water en modder op de weg. Misschien nog een geluk bij een ongeluk dat het vandaag niet meer regende en dat het aantal hoogtemeters nog meeviel. Toch raar dat je weer zo veel Canadezen tegenkomt op uw tocht. Vorig jaar maakten we dat ook al mee. Verder proficiat dat ge het zo goed doet. Succes met het 2de deel van uw camino.

Marc 2023-09-18 19:21:14

Hallo Luc, Als het geen regendag is, is het een modderdag !!!🙈 Maar je sloeg je er weer door 👍 Qua doorzetting, dat vertelt wel iets . Wensen jou beterschap op het terrein en nog veel moed en succes. Foto’s toch ondanks … ook weer mooi .

Droesbekeliliane 2023-09-18 20:11:18

Hey Luc , alweer een beetje pech gehad maar terug opgelost, uw stalen vehikel ziet er weer uit als nieuw en jij bent weer de barmhartige samaritaan geweest met de hoed van de pelgrim , weer mooie foto's en verslag , Slaapwel en morgen nieuwe start , courage .🌞😃👍♥️

Jeannine en Marcel 2023-09-18 20:56:28

Dag Luc. Fietsend door de modder, en toch nog een goede daad doen. Hou je taai.

Geert Callens 2023-09-19 09:18:44

Hoi Luc, Wij zijn terug bijgebeend, alle verslagen en mooie foto’s bekeken. Gisteren precies een heel vermoeiende dag. Na uw mooie daad mochten ze u wel beloond hebben met wat betere wegen. Hopelijk zijn het vandaag fietsvriendelijke wegen. Geniet er nog van . Groetjes

Ronny en Jenny 2023-09-19 09:38:18

Ja, zo herkenbaar die modder aan je banden. Bij ons kwam ook het tankstation als redding om de fietsen schoon te spuiten. Geluksmomentjes noemden we dat 😇😇