Een figuurlijke "snelsteek"

België, Menen

De dag begon eerder belabberd. De kwisvragen van avond A-1 lagen nog zwaar op de maag, mijn grijze massa stribbelde tegen van het vele denkwerk en, voor de insiders, "the walking on broken glass" zinderde nog na. Het beterde niet bij het aanschouwen van het gure weer: strakke wind en felle regenbuien voorspelden niet veel goeds voor de geplande fietsdag. Dat was ook Marc niet ontgaan en om 8u30 beslisten we met frisse tegenzin om de tocht te cancelen.

Maar met de middag luwde de wind (toch tijdelijk ...), was het gestopt met regenen en piepte er een mager regenzonnetje. Zouden we toch geen ingekort ritje doen? We vonden vrij snel een vergelijk en kort na de middag waren we al paraat voor de Bedevaartroute (... ge kunt het zo gek niet bedenken voor ons twee). Het werd ook snel duidelijk dat de weersverbetering echt wel tijdelijk was. Maar eenmaal op de fiets is er geen houden aan. Dus verwarmden we ons aan het goed doortrappen tegen wind op een toch wel heuvelig parcours. In Passendale namen we toch even de tijd om onze kennis bij te werken over de Passchendaele Canadian Memorial (https://www.veterans.gc.ca/eng/remembrance/memorials/overseas/first-world-war/belgium/Passchen ) en de Canada Gate
( http://www.wo1.be/nl/jewaserbij/11893/canada-gate-inhuldiging ). Daarna in vliegende vaart richting Roeselare en Beitem. We hadden ook geluk want we mochten gaan schuilen voor drie regendruppels. Daarna was het harken richting thuisbasis maar al bij al toch genoten van deze uitgewaaide versie.

Oh ja: wat betreft de titel. Tijdens de kwis van gisteren moesten we van 20 Zuid-Afrikaanse woorden de Nederlandstalig betekenis zoeken en invullen. Zo leerden we o.a. dat een "snelsteek" een "vluggertje" is. Vandaar het verband met de snelle beslissing om toch te gaan fietsen. Verder leerden we ook nog dat:
  • een amperbroekkie een string is
  • een kruissteek gelijk staat aan een slippertje
  • een molafspraak een blind date is.
Een bijzonder leerrijke kwisavond dus. Er was ook nog de vraag wat een "plesierknoppie" is maar dat antwoord ben ik vergeten....
Bij leven en welzijn volgende week een nieuw verslagje

fietsen maakt ook het hoofd leeg! Goed bezig!

els 2020-02-14 22:46:29

Hallo Luc en Marc Rijkelijk laat, maar dan toch iets . Ja winter (voorjaar) of hoe je het wilt noemen heden ten dage, is niet altijd een lachertje ! Maar ik dacht dat fietsen het hoofd leegmaakt, maar niets is minder waar blijkbaar 😂 . Dat die quiz van de avond ervoor nog steeds door je hoofd maalt .... maar toch weeral wat rijker van geest, en de leukste liefst 🙈 Maar is jullie vergeven hoor, een mens moet aan iets leuk denken als het een rotweer is hé.🌬💨 Hopelijk niets aan over gehouden. Misschien is de volgende wel een meevaller . Het ga jullie goed, en de courage is er ook nog altijd. Dus geen man over boord 👍👍👍 Tot de volgende ....