Westvlaanderens mooiste...

België, Roeselare

En wij waren er natuurlijk bij 😎😎😎! Het is nu al enkele jaren een fijn terugkerend evenement! Maar door omstandigheden had ik nog nooit eens mee getrapt. Ook Marc was er voor te vinden om één dag mee te fietsen (meer vrijaf krijgen we immers niet...). En ... omdat onze voorkeur er nog steeds in bestaat om van thuis uit te starten hebben we er een beetje een alternatieve rit van gemaakt. Het kan niet anders dat we onvermijdelijk op stukken parcours komen "waar we al ooit geweest waren". En toch, het was weer grotendeels "nieuw".

Voor dergelijke ritten is ons vast afspreekpunt aan het knooppunt 4 van de Kezelberg fietsroute. Maar in al mijn euforie merkte ik dat ik plots al bijna in Ledegem was. Oei... rats mijn compagnon de route vergeten. Gelukkig had Marc het van in de verte in de mot en zette een knap spurtje in om mij bij te benen! Tegen dat we dus op het echte parcours waren hadden we al ruim 20 km in de benen. Vanaf Roeselare verliep het eerst wat hectisch maar de plattelandsrust was snel ons deel. Alhoewel... men mag de drukte van zo'n grote meute fietsers ook niet onderschatten!. Het was constant uitkijken en opletten geblazen. Een aangename, pittige kennismaking was Stadenberg. Niet onoverkomelijk maar pittig genoeg om er een snok aan te geven. Via de Madonna (waar we de extra lus in tegenovergestelde richting deden) ging het richting Woumen en de Blankaart. Een beetje vroeg om aan de boterhammen te beginnen maar anderzijds had Marc ook gelijk: "hoe langer we wachten, hoe drukker het zal worden". Dus aan de Beukelaeremolen tijd genomen voor de middagpauze. Mooi weer, een bankje en een leuk uitzicht... meer moet een fietser niet hebben.

Daarna werd het jaagpad van het verbindingskanaal Ieper-IJzer gevolgd en lagen ook de de Beeuwsaertmolen en de Steenakkermolen op ons parcours. Iets na Passendale werd het officiële parcours verlaten en kwamen we binnen de strategische laatste 15 kilometer. Driewerf helaas: veel dorpskernen zijn niet meer wat ze geweest zijn en is de lokale horeca fel uitgedund. Maar toch: in Dadizele konden we letterlijk de "Kroon" op onze fietsdag zetten.

Het moet gezegd: de rit was weer dik in orde! Volgende week helaas geen fietsdag wegens "een beetje verlof". Maar we kijken nu weeral uit naar een volgend tripje!

Maak er allen een fijne week van.