Neeroeteren - Venlo: 72 km

Nederland, Venlo

Hoe begin ik eraan vandaag??? Dat het een deugddoend weerzien was, dat in ieder geval. Dat Johan nog steeds de beste is in Rummikub, dat ook. Maar ook dat de goesting om te vertrekken deze morgen precies wat minder was. Gelukkig hadden we gisteren nog even overlegd en een iets langer maar veel mooier traject vastgelegd om te starten naar Maaseik.

Neeroeteren en de Sint Lambertuskerk liggen ook op de Via Limburgica. Helaas kerk potdicht toe maar het ommetje via de knooppunten werd iets later dik gecompenseerd met een onverwacht extra koffietje bij Lydia (goede vriendin van zus). De knooppunten brachten me in Heppeneert. Klein gehucht maar met een zeer mooi kerkje. Pa en ma kwamen er graag... dus stopte ik ook even. Het verwonderde mij hoe veraf de Maas was en hoe laag het waterpeil hier was. Het hallucinante beeld van enkele jaren met de overstromingen stond in schril contrast met vandaag.

Daarna volgende de laatste mooie dorpjes in België: Aldeneik en Kessenich om na enkele km te belanden in "het witte dorp" Thorn. Het was er nog bijzonder rustig.

Ik stelde ook vast dat de gpx track van het Fietserpad niet zo nauwkeurig was. Af en toe terug fietsen of onvoorzien een berm opklauteren was mijn deel. Maar ik had tijd vandaag; het werd ook meer een slenterdag.

Maar dat Nederland echt wel een fietsland is, was ook duidelijk. En vooral de anders actieven hebben hun heil (terug) gevonden in een elektrische fiets. Ik trap een open deur in als ik zeg dat de fiets infrastructuur hier echt op en top is.

Kortom: het was rustig genieten van natuur, knusse kleine dorpen (Horn, Kessel, een watermolen in Norhem ...)

Straks nog even Venlo zelf verkennen. Een leuke, drukke stad. Gezellige pleinen en straatjes en enkele toffe fotografische spots.

Tot slot iets van in de tijd toen er nog een beetje haar op stond...😇😇😇😇🤪

Hallo Luc. Het ziet er weer prachtig uit. Zowel je verhaal als de foto's. Prachtige dorpen en t zal alleen maar beter worden, zoals ik me beelden op tv herinner. Hou je goed.

Geert Callens 2023-06-15 20:02:02

Mooi, zeer mooi. Om van te watertanden. Wat kan het leven mooi zijn.

Marc Dewitte 2023-06-15 20:46:16

Heerlijk dat je even bij ons was en om een potje chaotisch te Rummikubben. Onze batterij is weet een beetje opgeladen dankzij jouw energie

Els de zus 2023-06-15 21:17:01

Hey Luc, Ja afscheid nemen is soms moeilijk, ook niet mijn ding . Maar ik denk dat dit vlug vergeten zal geweest zijn, na deze mooie dingen te hebben mogen aanschouwen. Mooie gebouwen en kastelen, bewonderenswaardig. Bedankt om al dat moois met ons te delen 👍 Goeie rit morgen 🚴‍♂️

Droesbeke Liliane 2023-06-15 22:16:51

Nog 3 dagen vulle zunne! Het gaat vlot en niet te veel onverwachtse wendingen. Goed! Enkel jij die moet blijven trappen! Go.go.go!

Katrien 2023-06-16 07:17:03

Hallo Luc, Nederlandse fietspaden: daar kunnen ze bij ons in Vlaanderen nog een puntje aan zuigen. Meer dan 40 jaar geleden fietste ik in de omgeving van Terneuzen, wat een luxe was dat om op goed aangelegde, veilige en prima onderhouden fietspaden te kunnen fietsen Succes op uw tocht!

Marc Maryns 2023-06-16 11:21:43

Dag Luc Dankzij jouw creatieve schrijfsels en mooie foto's genieten wij terug mee van jouw fietsavontuur 2023/1 door België en Nederland. Merci daarvoor en wij kijken alvast uit naar wat volgt. De Asperlingen

Erwin en Claudine 2023-06-17 08:50:19

Hoi Luc, Zit net je blog te lezen en zie dat je langs mijn geboortehuis en ouderlijk huis hebt gefietst. En je overnachtingsadres was op slecht 200 meter er achter. Ik heb net voor de brug naar Venlo op de Antoniuslaan tot mijn 12e gewoond. Op het Lambertusplein waar je B&B lag speelde ik altijd. Lieve groet van ons beiden