Een uitstapje naar de kust van 90 km

België, Loppem

Het was een ritje waar we al een tijdje naar uitkeken maar wegens vermoedelijk "te druk aan de kust tijdens het hoogseizoen" werd het wat uitgesteld. Vakantie gedaan, behoorlijk weer voorspeld en dus werd het uitkijken naar ... werkelijkheid. Met de auto vroeg richting Loppem waar we een mooie gratis (!) parking niet ver van het kasteel van Loppem.

Aanvankelijk toch wat te lang langs de drukkere, maar toch veilige, wegen maar al bij al geraakten we na enkele kilometer "langs het water" meer bepaald het kanaal Gent-Brugge t.h.v. het Lappersfort. Het is plezant om op die manier Brugge te doorkruisen via de Katelijnepoort, Gentpoort en Kruispoort om zo aan de Damse vaart te komen. De schoolgaande jeugd was ook al druk in de weer met sporten maar met een beetje begrip van weerskanten lukte het wel. Aan de Damse vaart moesten we een eerste maal bijsturen. Wegens wegwerkzaamheden is de linkerkant richting Damme nog steeds niet berijdbaar. Damme lag er vredig bij en zelfs 's morgens redelijk vroeg was er reeds behoorlijk wat bedrijvigheid. Dan eerst even de de GPS checken hoe we door de omleiding het best weer op onze route kwamen maar voor ervaren GPS'ers is dat een fluitje van een cent. Daarna ging het snel via het Schipdonkkanaal richting Heist. Druk, druk, druk aan de kust vooral door tal van werken en natuurlijk het vrachtverkeer van en naar de haven. Zoiets houdt ons ook wakker en alert! Ooit, in een zeer ver verleden fietsten mijn vrouw en ik ook al eens door een mooi natuurgebied net buiten Zeebrugge. Mijn oerinstinct had er ook nu weer voor gezorgd dat we dat mooie stukje "Zeebos" aandeden. Eenmaal dat achter de kiezen ging het in een grote lus richting Blankenberge waar het hoog tijd werd om iets anders achter de kiezen te steken. Het kan simpel klinken maar een gewoon bankje in een simpel parkje maakt ons al content. Luc voelde zich helemaal heropleven gezien er ook een spoorlijn in het zicht lag. Daarna nog even doortrekken langs de kust tot in Wenduine en dan terug landinwaarts. Ook meer dan de moeite waard langs onze kust: de Uitkerkse Polder met zijn bezoekerscentrum.... helaas gesloten op maandag. Maar zeker een aanrader om eens te gaan wandelen en vogels te spotten. Een of andere wandelaar, die reeds te diep in het glas gekeken had of iemand met veel fantasie, had er zelfs een leeuw gespot.

Volledig zonder bijbedoelingen had ik een ommetje via Lissewege voorzien. Het blijft toch een charmant dorp met, nog tot eind september, een mooie beeldententoonstelling. Het zou jammer geweest om niet te stoppen voor enkele foto's... en om van de nood een deugd te maken voor de traditionele bespreking van de dag. En bovendien hebben Marc en ik, met ons Compostella verleden, nog geleerd dat zelfs Lissewege een link heeft met Compostella! Na een deugddoende pauze ging het via Boudewijnkanaal en tal van ongekend kleine wegen terug naar ons eindpunt.
Het deed deugd en het was opnieuw een verrijkende rit qua ongekend terrein. In mijn to do boek schrijf ik bij: nogmaals Uitkerkse Polder en zeker nogmaals Lissewege. Ik zal ooit tijd tekort komen vrees ik. Volgende week voorzien we een specialleke...

top alweer! altijd leuk om mee te genieten!

els 2019-09-18 18:13:15

Tof zo af en toe iets te horen en te zien 👍 als jullie er maar van genieten, en dat laat niet te wensen over blijkbaar. Het nuttige aan het aangename : is dubbel 🔝🔝🔝 . Doe zo verder, blijkbaar al goed op elkaar ingesteld 😻