D20: Oloron Ste Marie - Saint Jean Pied de Port_73,6 km

Frankrijk, Oloron Sainte Marie

Ochtendstond heeft goud in de mond… We raken meer en meer in de pelgrimsflow. Minder slaap 😵😵😵, vroeger wakker, stappers die vroeg het huis uitsluipen enz…
Ook wij wilden er vrij vroeg aan beginnen. Later op de dag wachtte er een ferme puist en het was raadzaam om deze in de koelte van de dag te beklimmen.

De eerste 40 km was gewoon losrijden; gewoon op zijn zondags genieten van de Pyreneeën die we letterlijk en figuurlijk links lieten liggen. Morgen wordt andere koek! Mauléon was het eerste aantrekkelijke stadje waar we even de moeite namen om door het stadje te fietsen. In de kerk werd alles in gereedheid gebracht voor de communie mis. De instrumenten werden gestemd op “I’m a creep” van Radiohead (toch wel vreemd in een kerk voor een 1e communie)... maar het was mooi gespeeld en het was nog maar oefenen...🎸🎷🎸🎷

We toerden ook volop door de zeer karakteristieke Bearn streek. Met de typische witte huizen met rood-bruine luiken en deuren, de "pelote" velden (https://youtu.be/snmE9ZdIBis ), het geluid van koebellen en de schitterende panorama 's op het hooggebergte. Ondertussen werden we ook nog even opgehouden door een kudde schapen🐏🐑🐏🐑🐑🐏 die naar de hoger gelegen weide moest gebracht worden. Een soort transhumance dus.

Rond KM 40 was de speeltijd voorbij. De Col D' Osquich wachtte ons op. 5 km klimmen met toch ruim 2,5 km à 8%. Maar we hebben dat quichke verorberd (zei het soms met lange tanden). Daarna volgde een fenomenale afdaling.

In Cibits vonden we een mooi parkje naast de kerk met picknicktafels. Meer dan tijd om de inwendige mens te versterken. Het was mij niet opgevallen maar in Cibits komen de Westelijke en de Oostelijke Sweerman route samen. En krak op dat moment komt er een duo uit "de" Limburg, meer bepaald Leopoldsburg (hebben ze zelf gezegd...) aangestoven. Remmen dicht en bijna een uur verhalen uitgewisseld. Dat kon geen probleem zijn want we moesten maar 15 km meer fietsen en mochten maar om 15u00 in onze residentie.

Na ruim 73 km zat onze dagtaak erop met een gelukkige binnenkomst via de Porte St. Jacques. Morgen scheiden nog 25 klimkilometers ons van Spanje. Het is mooi geweest tot op vandaag. Laat ons duimen voor een verder goed en veilig verloop.

Rien n'est plus beau que ... (Gerard Lenorman) - https://youtu.be/4R3I7n-3g9k

Luc en Marc.

Altijd heerlijk om Limburgers tegen de komen! Dat staat garant voor gezelligheid. Blij dat jullie genoten hebben van deze mooie dag! Extra succes vanaf morgen! We duimen

Els de zus 2022-05-29 17:32:17

Als ik alles goed heb gelezen hebben jullie het tot nu toe goed gesteld. Geen noemenswaardige tegenslagen......dus zo houden. Morgen rijden jullie España binnen. Moge het jullie goed gaan op het Spaanse traject en mogen jullie gespaard blijven van alle mogelijke ongemakken. Buen camino!

Marc Maryns 2022-05-29 17:35:08

Al dat klimmen heeft toch altijd wel als enorm voordeel dat je de prachtigste uitzichten te zien krijgt hé!! Leuk wel dat bordje van de col.. Je weet dan goed waaraan je begint!!

Charlotte 2022-05-29 19:08:37

Weer een mooi reisverhaal en foto’s om van de smullen. En nog mensen Uit Limburg tegenkomen, hoeveel geluk kan je hebben 🤣 Hè Luc heeft uw zus u nog altijd niet geleerd dat ze in Limburg woont en niet in de Limburg , we krijgen ze het niet geleerd 😜 maar het is u vergeven . Mannen doe zo verder, op naar Spanje en blijf ons verwennen met jullie mooie reisverslagen. Groetjes uit Limburg 😉🤗

Ronny en Jenny 2022-05-29 19:17:50

Marc en Luc , Veel succes op de kuitenbijtersrit naar Irun ! De oversteek van de Bidasoa zal gepaard gaan met een verkoelend briesje denk ik … In Spanje rondfietsen zal meer een “ we zijn er bijna gevoel geven denk ik “!… maar wie ben ik ? Veel succes he mannen op 30 mei bij de land switch ! Grtn. Ronald

Ronald 2022-05-29 19:33:34

Goede avond Luc en Marc, Ja, Frankrijk 🇫🇷 zit erop. Dat hebben jullie met veel bravoure doorstaan, 👍 Wat nu volgt zal wellicht van een andere orde zijn, maar niet minder interessant, en dat zal lukken ook, Het zal wellicht wat drukker worden, meer het gevoel van “er tussen te rijden….” Velen zullen wellicht vanaf nu ook onderweg zijn, maar niet iedereen vertrekt van zijn “eigen stekje” ! 🎩 Moge de Spaanse bodem jullie vleugels geven, en de kust lijn wat verkoeling . De fijne foto’s in combinatie met de perfecte songs, maken het voor ons ook een aangenaam avontuur, alleen niet zo lastig . 😏 Mannen ik wens jullie morgen een fijn intrede in het land van de zon 🌞, vergeet ook niet af en toe eens te genieten (dwz op tijd uitrusten) . Hopelijk kunnen jullie vanaf nu wat meer stempels sprokkelen. Is altijd leuk op daarop te kunnen terugkijken. Iedere plek heeft zijn verhaal niet . Moge de goden jullie nog steeds bijstaan, al bij al was het nog zó slecht niet hé. Een rustige nacht, en VIVA ESPANA morgen 🇪🇸🇪🇸🇪🇸