VDP05: Cáceres - Plasencia: blood, sweat & tears

Spanje, Plasencia

1u35 vorige nacht: krak, boem (x3) gevolgd door een aantal bliksemschichten door de kamer. Onmiddellijk wakker 😴😴😴. Het was een ferm onweer en blijkbaar in gans de streek. De sporen waren duidelijk te zien in de zanderige grond.

Er diende zich aan lange vermoeiende rit aan maar het was toch met enige vrees dat ik er aan begon om 7u45. Nog pikkedonker, geen straatverlichting, het zoevend autoverkeer op de weg naar Casar de Cáceres, de dreiging van het weer....

Het programma was anderzijds duidelijk: er kon enkel enige winst in afstand verkregen worden mits off road. Tja... de absolute rust, prachtige panorama's maar o zo moeilijk te fietsen. Een echte MTB zonder bagage zou hier zeker zijn gading vinden. Ik vond het bij momenten gevaarlijk om af te dalen.

Gelukkig had ik gekozen om de klim van net voor Cañaveral van bijna 15 km on road te doen. Eigenlijk was dat best aangenaam. Het was absoluut niet te warm integendeel en op enkele stroken van 7% na was het best doenbaar. Wijselijk in Cañaveral ook gezorgd om de nodige energie op te doen.

Op de klim, langs het gigantische Embalse de Alcántara. 51,916 km2. Het Embalse wordt ook gevoed door aan aantal rivieren... ik passeerde er 4 die allemaal poerdroog stonden.

Maar what goes up must come down. Stijlvol naar beneden dus. Toch tot op een zeker punt waar de keuze opnieuw was: off road of op de weg blijven en opnieuw wat extra km malen. Dus off road 😱😱😱 20 km naar Galisteo. Laat ons zeggen: 1/3 goed, 1/3 redelijk, 1/3 bijzonder moeilijk. Misschien is het iets van zelfkastijding...

De rest van de rit is geschiedenis. Ook iets minder fotografisch genot vandaag. Het kan niet olledoage kermesse zien.

Ter compensatie: de doos van Pandora. Door het onweer van gisteren is de geest uit de fles, is de doos geopend... Mannekes toch: die doos diende bij het fietstransport naar Sevilla om het niveau verschil tussen stuur en bovenkant doos op te vullen. Omdat een lege doos weinig zinvol is had ik daar wat spullen ingestoken die nuttig konden zijn bij het uitpakken. Maar dan vond ik die doos zo nuttig (mijn Ortlieb boventas had ik doelbewust niet meegenomen) dat ik besloten had om ze gewoon mee te pakken tot ... zover nuttig en nodig. Nu zitten daar dingetjes in nodig voor het inpakken van mijn tassen in Santiago en mijn geel hesje.
De curieuzeneuzen zullen nu wel bevredigd zijn.

Voor één keer geef ik een applausje aan mezelf.
Sia - Unstoppable

En voor de doos van Pandora een extraatje Procol Harum - Pandora's Box

Ik vind de foto's toch wel mooi hoor broer! Anders, maar wel mooi en uitnodigend. De vermoeidheid speelde ook wel mee, een Spaans onweder heb je bij deze ook mee gemaakt! Je bent zeer goed bezig! En de muziek klinkt zoals het is :-) Dikke zoen uit Limburg

Els de zus 2023-09-15 19:50:21

Hoy Luc Weinig slaap , slechte wegen , dreiging van onweer. Amai hoeveel karakter moet je hebben. Hopelijk vandaag wat aangenamer. Grtz ut Eule

Geert Callens 2023-09-16 09:48:28

Hallo Luc, deze keer met wat achterstand , 🫣 Die Spaanse onweders zijn soms niet van de poes ! Vermoeid en weinig of niet geslapen , toch maar weer op weg in een gevaarlijke afdaling. Neem geen risico’s Luc 🙏. Doorbijten ok, maar dat is nu ook al lang voorbij. Op naar beter 👍. Blijf geloven in jezelf, je kan het . Morgens weer anders, en hopelijk beter. Toch nog mooie foto’s .

Droesbekeliliane 2023-09-17 18:22:20

Mai Luc, wat een doordouwer ben je! Respect. Ik vroeg me al af wat die doos op je drager was 🤣🤣. Nu is het mysterie opgelost. Mooie foto's!