Eibergen - Ootmarsum:75 km - Let the sunshine in

Nederland, Ootmarsum

Wakker worden in een caravan op een camping. Het is weer eens iets anders en een ervaring rijker. Misschien had ik mij hierop iets beter moeten voorzien. Nu ja, voor alles is een oplossing. Het was een warm en fijn weerzien. Nogmaals Hannie en Gerrit: bedankt voor de babbel, voor alles wat je betekende in het verleden en heel bijzonder gisteren. ❤️❤️❤️

Slapers uit de ogen, een mini mini ontbijtje en weg was ik richting Eibergen centrum. Bakker Bart was al op post zodat het honger gevoel snel gelenigd was.

Het weer was zeer dubbel. De grauw grijze lucht voorspelde weinig goeds. Maar blijven zitten was ook geen optie. Dus terug de wijde natuur in: natuur-lijk! Een kabbelend, klaterend beekje midden in het bos bracht me direct in de goede stemming. Een paar kilometer verder: de unieke houten schotten op de Botterbeek en de prachtige dubbele watermolen van Oostendorper. Verder bos, bos en nog eens bos & natuurgebied. Bijna altijd zeer zanderige, stofferige wegen maar steeds met een paadje in lichte gravel zodat het altijd goed fietsen is.

Inmiddels dikten de kilometers aan, vorderde de tijd en was het de vraag: kom ik hier ooit nog een stad of dorp tegen waar iets te kopen valt.... En als de nood het hoogst is, is de Jumbo nabij (in Glanenbrug). Nog even verder: Losser (NL) met nog meer voorzieningen maar vooral met het (gesloten) openluchttheater en annex de Erve Kraesgenberg. Hier leek de tijd te hebben stil gestaan. Een bijzonder aangenaam decor om mijn worstenbroodjes naar binnen te werken en (natuurlijk) wat foto’s te nemen.

De zon deed ook verwoede pogingen om door het grijze wolkendek te priemen maar aanvankelijk was het niet veel meer dan een poging! Tot plots ze daar toch was in volle glorie🌞🌞🌞. En deugd dat het deed😎😎😎.

Onderweg, behalve hetgeen al veelvuldig geschreven werd, Huize Singraven (= grote gracht). Een immens landgoed anno 1381.

Waarvoor ik een beetje vreesde werd ook bewaarheid. Ik was eigenlijk veel te vroeg op mijn logeeradres (13u45). Maar Ootmarsum (relatief kleine stad) heeft heel wat troeven: prachtige pleintjes en dito terrasjes, mooie winkels, maar vooral een schitterend openluchtmuseum en het Drostenhuis. Dus nog vlug een combiticket gescoord aan reductieprijs wegens 65+ 🤪 Het openluchtmuseum is een beetje als Bokrijk zeg maar. Met audiogids werd ik zo heel wat wijzer over de mens en samenleving in het Twentse verleden. De verhalen waren ook doorspekt met spreuken en gezegden en leuke anekdotes.

Ik moet ook wat oppassen dat ik mij niet verlies in details waar niemand iets aan heeft. Wie toch curieus genoeg is kan hier meer info vinden over:
  • Openluchtmuseum:

En omdat het toch weer mooi opengetrokken is vandaag...

Nog drie dagen trappen.

Ter info: volgend weekend ben ik ook paraat op ons Koekuit wijkfeest. Wie mij in levende lijve wil zien... ik zal er zijn. Maar vooral: er kan nog ingeschreven worden voor de rommelmarkt op zaterdag of er kan een potje gekubbd worden op zondag. Doen zou ik zeggen.

Schitterende prestatie Luc ! Volhouden ... maar dat lukt zeker !!! We duimen.

Jean-Pierre De Clercq 2023-06-19 18:42:48

65 + zijn heeft soms ook zijn voordelen 🫣 Weer een mooi reisverhaal en mooie foto’s . Alweer heel wat moois gezien vandaag. En nog tijd om reclame te maken voor volgend weekend. Spijtig dat wij zo ver wonen. Maar het is hier volgend weekend ook grote kermis dus ook een druk weekend. Amuseer je nog . Groetjes 🤗

Ronny en Jenny 2023-06-19 18:44:15

merci voor de gratis reclame ! Het ga je goed Luc !!

marnix 2023-06-19 20:16:48

Mr blue sky is je gelukkig gunstig gezind... hopelijk blijft dat zo! Je verslagen zijn telkens weer aangename lectuur, ze doen een mens goesting krijgen om opnieuw de wijde wereld in te trekken. Geniet nog van je tocht Luc! Le vent te portera...

Karin 2023-06-19 20:44:14

Weer een droom verhaal. sluit de ogen , en laat je leiden door Luc. Ziet er weer allemaal ,heel mooi en vredig uit. grtz uit nr 18