Perfume Pagoda

Vietnam, Thanh Hà

Vandaag zijn we van 08.00 tot 17.00 uur op stap geweest naar de Perfume Pagoda (Chua Huong). Eerst moesten we zo’n twee uur in een busje samen met 5 andere Vietnamese toeristen en een gids om aan te komen bij de Yen Rivier, zo’n 60 kilometer ten zuidwesten van Hanoi. Daar zijn we in een roeibootje gestapt en hebben we ons in circa 5 kwartier naar het beginpunt van het tempelcomplex laten roeien. De Perfume Pagoda is een complex van verschillende pagodes en Boeddhistische altaren die zijn gebouwd in de kalksteen heuvels van Huong Tich Mountain (Mountain of the fragrant traces). Je kan de tempels alleen via het water bereiken. Na aankomst gingen we eerst enkele tempels bekijken. Je mocht op de meeste plaatsen vrij rondlopen, maar sommige gedeelten waren alleen voor de monniken. Toen onze gids doorhad dat André daar toch ook wel graag foto’s wilde maken, zei ze tegen mij toen de monnik even niet in de buurt was: ‘you can tell pappy that he can take picture’ 😊. Nooit geweten dat ik zoveel op André lijk….. 😊.

Na de lunch waren er twee opties. Met de kabelbaan naar boven of te voet de klim naar de hoogst gelegen tempel maken. Wij kozen voor de laatste optie. Het was een mooie klim qua afstand, dik half uurtje, maar ik had het wat mooier en groener voorgesteld. In plaats van bos/bomen/natuur waren zo’n beetje langs de hele route kraampjes neergezet die het uitzicht volledig wegnamen. Omdat het nu laagseizoen is waren de meeste kraampjes dicht. Maar het nam wel veel van de charme van de klim weg.

Eenmaal boven gekomen was het nog een klein stukje naar de belangrijkste pagode (Huong Tich Cave), een in een grot gelegen tempel. In maart en april komen hier grote aantallen Boeddhistische pelgrims naar toe. We zijn even binnen in de grot geweest om rond te kijken (indrukwekkend) en zijn toen op het gemakje weer terug gegaan. Dit keer met de kabelbaan naar beneden en met een motorboot terug naar de bus.

Vanavond is alweer de laatste avond in Hanoi. André vliegt verder naar Laos en ik vlieg morgenmiddag weer via Guangzhou naar huis. Daarmee is dit ook weer de laatste blog van deze reis.

Ha die Koen en André, Wederom genoten van jullie reis(verslag). Voor Koen wel thuis. En voor André nog een fijn verblijf. Groet, Fred

Fred van Kolck 2019-11-08 11:52:15

Dank voor jullie verslag. Enorm genoten en mooi om te zien wat voor impact je kan hebben, dmv dit soort training activiteiten. Geniet nog even van de laatste avond en een goede reis naar huis en Laos

Andrea 2019-11-08 12:31:10

Heel bijzonder Koen!!

Pa 2019-11-08 12:53:44

Een dagje welverdiende rust na een week weer hard aan de slag in Vietnam. Ziet er op de foto's al erg indrukwekkend uit, dus zal het in het echt (behalve die kraampjes dan) zeker zijn. Koen een goede thuisreis en André nog een fijne trip verder.

Hester 2019-11-08 14:31:54

Prachtige foto's. Goede terugreis!

Marjolein 2019-11-09 09:15:17

Lijkt weer een waardevol bezoek geweest te zijn. Goed gedaan!

Machteld 2019-11-10 13:26:16

Dank voor alle leuke verslagen. prachtig om dit op deze manier mee te beleven. En mooi om te zien dat de buitenlandbeurzen van de NVvA een meer langdurige samenwerking opleveren met vakgenoten.

Remko 2019-11-11 15:37:23

Dank je wel voor het verslag en alle foto's