Update Arbeidshygiëne in Vietnam

Nederland, Woudenberg

Meer dan een half jaar geleden gingen André en ik naar Vietnam. Hierbij een korte update. Het project heeft namelijk niet stil gelegen. We hebben regelmatig contact gehad met de Fair Wear Foundation (FWF). Uiteraard om onze bevindingen terug te koppelen. Maar ook om na te gaan waar we de FWF nog bij kunnen ondersteunen. We hebben drie onderdelen bedacht:
  • Evaluatie van materialen die de FWF gebruikt om in bedrijven audits uit te voeren. Met name het onderdeel dat gaat over veilig werken en omgaan met gevaarlijke stoffen nemen we onder de loep en vullen we aan;
  • Bijdrage aan een seminar voor nieuwe kledingmerken die zich bij FWF aansluiten op 1 februari 2017. FWF onderscheidt 8 Labour Standards (https://www.fairwear.org/labour-standards/ ). Wij geven invulling aan de ‘Safe and healthy working conditions’ Standard vanuit onze ervaringen tijdens de bedrijfsbezoeken in Vietnam.
  • Nieuw bezoek aan Vietnam eind maart 2017. We willen dan 1 of 2 keer een training geven op het gebied van veilig werken en omgaan met gevaarlijke stoffen. Daarnaast willen we de herziene trainingsmaterialen voorleggen aan de FWF health & safety auditoren en kijken of de aanvullingen die we hebben voorgesteld in de praktijk bruikbaar zijn. Ook willen we weer een aantal bedrijven bezoeken die bij FWF zijn aangesloten.

Via dit blog zal ik weer af en toe een update verzorgen. Eerst komende woensdag het FWF seminar.

Hoi Koen, Goed werk. Ook leuk om zo op de hoogte te worden gehouden. Groet, Fred

Fred van Kolck 2017-01-30 21:13:17

Hoi Koen, Mooi te horen dat er zoveel voortgang is geweest. Ben benieuwd naar jullie ervaringen in maart.