Hanoi University of Public Health

Vietnam, Hanoi

Vanochtend konden we ietsje uitslapen en op het gemakje ontbijten (fried rice, french toast, etc). Daarna gingen we onderweg naar de Hanoi University of Public Health (https://huph.edu.vn/english/ ), een rit van circa 12 kilometer.

In 2016 zijn ze verhuisd van de binnenstad naar een compleet nieuwe (ruim opgezette) campus waar zo’n 2300 studenten les krijgen. We spraken met drie mensen van het Occupational Health and Safety Department. Zij doen zowel onderzoek (bijv. binnen de gezondheidszorg) als ook lesgeven. Ook zijn ze geregistreerd door de overheid als gecertificeerde instantie voor het geven van trainingen en voor het uitvoeren van metingen binnen bedrijven. We hebben wat verder door gepraat over wat zij aan activiteiten doen, hoe de arbeidshygiëne is georganiseerd in Vietnam en wat meer gehoord over de wetgeving op dit vlak. Bedrijven met meer dan 300 medewerkers worden geacht jaarlijks medisch onderzoek aan te bieden aan hun werknemers. Vaak is daarom de eerste deskundige die door een bedrijf wordt ingeschakeld een (bedrijf)arts of verpleegkundige. Er worden af en toe metingen verricht, vaak gerelateerd aan aandoeningen die door de verzekering worden gedekt. Al met al is er zeker wetgeving aanwezig, maar controles door de overheid zijn er nauwelijks. Ook hier zie je weer dat de wat grotere bedrijven het beter doen dan de kleinere.

Na beloofd te hebben contact te houden zijn we met de taxi terug gereden naar het hotel. ’s Middags zijn we opgesplitst. André met de bus naar het in aanbouw zijnde Formule 1 circuit en ik de stad in om te kijken voor souvenirs. Voor morgen hebben we een dagtrip geboekt naar de Perfume Pagoda.