Cai Be floating market

Vietnam, Tan Phong iland

Vandaag hebben we de stad achter ons gelaten en zijn we met een kleine bus richting de Mekong Delta gereden, een trip van ongeveer 2 uur, inclusief een tussenstop bij de ‘happy house’ (toilet). Het was erg fijn om de drukte even achter ons te laten en wat meer van het landschap en de omgeving te zien.

Onze gids deze dag was Pha (spreek uit Phaaaaaaa, long tone you see), een über-actieve en erg om zijn eigen grapjes lachende gids (op een ha ha ha manier), die ook nog eens vaak in herhaling trad. Ik denk dat hij wel 10 keer (zogenaamd) excuses heeft gemaakt hoe weinig we maar op één dag konden zien en dat we toch ook een 2 of 3 daagse excursie zouden kunnen boeken… Ons rustig dagje uit begon dan ook met Pha voor in de bus, die zeker een kwartier lang op hoog volume (met luidspreker) het dagprogramma ging doornemen 😊.

Rond 10.30 uur kwamen we aan in Cai Be. Daar gingen we op de boot richting de Ploating Market (Vietnamese uitspraak van ‘floating’). Deze floating markets waren destijds het middel om handel te drijven, toen mensen voor transport waren aangewezen op de rivier. Nu echter zijn de floating markets aan het verdwijnen. Degene die wij nu gingen bekijken was niet zo groot meer (Pha: excuses dat de markt zo klein is, maar als je de 2-3 dagen tour boekt kan je de grotere bezoeken…). In Cai Be was het nog een verzameling van een 10-tal boten, verspreid liggend, waar je tussendoor kon varen. Voor op elke boot is een lange mast, waaraan de groente of fruitsoort wordt opgehangen die op die boot verkrijgbaar is. Bij één boot zijn we gestopt om even wat fruit te kopen.

Verder in de boot richting een lokaal dorpje aan de Tien river bank. Daar gekeken wat ze allemaal van kokosolie en rijst maken, bijvoorbeeld de spring rolls. Leuk om te zien en dingen te kunnen proeven. En liefst ook nog te kopen natuurlijk.

Weer in de boot en naar de overkant gevaren, naar Tan Phong Island waar we gingen lunchen. Gekozen voor het menu dat bij de prijs was inbegrepen. Je kon ook uiteraard iets extra’s bestellen, waarvoor je dan moest bijbetalen (Pha: can not decide what’s in your wallet, ha ha ha). Daar hadden we wat langer de tijd. Je kon op een fiets (met veel te laag zadel) het eiland over of even een stukje wandelen. Dat laatste hebben wij gedaan. En er waren ook hangmatten aanwezig (Pha: hammock of lob, ha ha ha) (lob = love in Vietnamees Engels) om even lekker uit te rusten.

Na de lunch gingen we weer in de boot en naar de laatste plek. Daar werd nog traditionele muziek gemaakt https://youtu.be/Ws3SyXy-Tac , konden we nog een lokale boomgaard bezoeken (papaya, mango, een bepaalde appelsoort en rambutan) en werden we als laatste nog in een kleinere boot door de kanalen geroeid die door het eiland heenlopen. Al met al een vol programma, maar wel een leuk toeristisch uitje.

Toen terugvaren naar Cai Be haven en met de bus weer naar huis met af te toe opmerkingen van vriend Pha ertussen door, zoals ‘me single, still available, ha ha ha’.

Vlak bij ons hotel nog lekker wat gegeten en morgen de laatste activiteit. Een bedrijfsbezoek in de ochtend aan een printing factory, samen met het audit-team van Fair Wear Foundation. Aansluitend ga ik naar het vliegveld om weer via Taipei naar Amsterdam te gaan. Of ik dan nog toekom aan het schrijven van een blog weet ik niet.

Gelukkig heb je de slang overleefd! Goede terugreis

pa 2017-03-24 17:23:45

Alvast een hele fijne reis terug.