Beijing

China, Peking

Zaterdagmiddag vertrokken we vanaf Schiphol met bestemming Beijing (China). We hadden het zo gepland dat we een lange tussenstop hadden, waardoor we een volledige dag in Beijing konden doorbrengen. Rond middernacht Nederlandse tijd kwamen we daar aan, in Beijing was het toen 07.00 uur ‘s ochtends. Echt slapen was er in het vliegtuig helaas niet van gekomen, dus de vermoeidheid was wel voelbaar door de dag heen.

We werden opgehaald door een vriend van André die al zo’n 20 jaar in China woont. Eerst even bij hun thuis een bakje koffie en ontbijtje doen en toen zijn we met z’n drieën richting centrum van een koud Beijing vertrokken (gevoelstemperatuur een paar graden onder nul). We reden langs het Olympisch Stadium naar het Plein van de Hemelse Vrede. Daarna zijn we verder gewandeld naar de Verboden Stad. Mooi om deze historische plekken te bezoeken. De Verboden Stad is echt een indrukwekkend paleizencomplex.

Vervolgens gingen we met de auto richting de Chinese Muur, naar Mutianyu, zo’n 70 kilometer ten noorden van Beijing. Daar ligt een erg mooi gedeelte van de Muur waar je een aantal kilometer overheen kunt lopen. Voordat je echter óp de muur staat, moet je eerst nog een heel stuk omhoog de heuvels opklimmen. Eenmaal boven is het wel echt prachtig en al het traplopen meer dan waard, zeker met het mooie weer dat we hadden tijdens ons bezoek. Heel blij om dit wereldwonder aanschouwd te hebben!

Na de muur gingen we terug naar Beijing om nog uit eten te gaan. Rond 22.00 uur werden we naar het vliegveld gereden en om 00.50 uur vlogen we verder naar Ho Chi Minh City. Daar kwamen we vanochtend rond 06.00 uur plaatselijke tijd aan. Gelukkig nu wel ietsje geslapen onderweg. Na wat akkefietjes (bagage van André was er niet, die komt vanmiddag pas aan, en ook nog geld ontvreemd door taxichauffeur….) kwamen we bij ons vertrouwde hotel aan. We zijn net al even de stad in geweest voor een ontbijtje en een bak koffie. Nu even verder landen en hopelijk vanmiddag nog even van kamer wisselen. De huidige kamer heeft de douche midden in de badkamer, maar dan niet in een afsluitbare cabine, maar volledig open. Met als gevolg dat na het douchen de hele badkamer nat is 😊…..

Chinees gezegde: ‘He who has not been to the Great Wall is not a true man!’

Had die Koen, Wederom een leuk verslag om te lezen.

Fred van Kolck 2018-01-22 07:29:29

Dag mannen, dank weer voor het verslag. Prachtig, ook de foto's van Beijing en de muur. Nu maar eerst wat bijslapen, voordat jullie in de textielfabrieken in slaap vallen!

Hester Dekker 2018-01-22 08:47:29

't is je gelukt!!!!! En voor mij heel herkenbaar. Toen was het zomer!