Training Dag 2

Vietnam, Ho Chi Minh-stad

Vandaag stond de tweede trainingsdag op het programma. En de ‘teachers’ kwamen daar bijna te laat voor, doordat we eigenlijk voor het eerst deze week echt vastzaten in het verkeer. Bij aankomst zat de zaal dan ook al vol met de deelnemers van die dag, 39 mensen om precies te zijn. Veel vanuit het Better Work netwerk, maar ook nog een groot deel van daarbuiten. Opnieuw veel bedrijven uit de textiel- en schoenenindustrie, met vaak >500 medewerkers (zie https://youtu.be/MgnjVxdRVZg voor een sfeerimpressie van de zaal). We hadden vandaag een andere tolk, een jonge knul, die heel enthousiast en goed heeft vertaald. Dat maakte dat het voor ons ook makkelijker presenteren was. De groep was vandaag opener en losser. Wellicht ook doordat we iets meer opdrachten erin hadden verwerkt die ze in groepjes konden uitvoeren. Maar misschien ook net een andere mix van mensen? Er werden in ieder geval zelfs spontaan vragen gesteld en mensen waren veel opener in hun reactie.

Dat bleek ook toen we tijdens de groepsopdrachten rondliepen om bij de verschillende groepen te kijken. Bij een tafel met dames uit de textielindustrie aangekomen maakte één dame al giechelend een opmerking tegen ons (waarbij ze een andere dame aankeek) en zegt ‘she thinks he pretty’! Zo spontaan kom je ze niet vaak tegen! Wie ze met ‘he’ bedoelde mag je zelf raden…. En later vroeg een andere dame nog (via de tolk) of ik altijd van dat ‘curly hair’ had 😊.

In de training hadden we verschillende video’s verwerkt. Eén filmpje gaat over de invloed van het hebben van een stoppelbaard op de effectiviteit van een mondkapje. Je ziet een werknemer met stoppelbaard werk uitvoeren en vervolgens hetzelfde werk, maar dan glad geschoren. Dan is er een opmerkelijk verschil in blootstelling zichtbaar. Wederom de nodige hilariteit tijdens het filmpje, waarbij ik veelvuldig werd aangekeken, aangezien ik daar als enige met een ‘semi-baardje’ rondliep. En ik het dan natuurlijk niet kan laten dat ook nog even extra te benadrukken….

Goed, al met al een zeer geslaagde trainingsdag waar wij, maar ook de VCCI, met een goed gevoel op terugkijken. Vanuit de VCCI hebben we zelfs al de uitnodiging ontvangen voor verdere samenwerking. Of dat mogelijk is moeten we nog uitzoeken.

Uiteraard na afloop weer de bekende uitreiking van de certificaten. Dit keer echter gevolgd door fotoshoots. Want vandaag wilde opeens iedereen met de ‘teachers’ op de foto! Mocht je dus onze foto ergens op een Vietnamese Facebook pagina tegenkomen, dan weet je hoe dat komt!

Morgen gaan we de stad uit! We hebben een tour geboekt naar de Mekong Delta en gaan onder andere een ‘floating market’ bezoeken.

Super gedaan, mannen. Twee dagen een volle zaal en zelfs interactie! Wat een mooie krullenbos (en een gedistingeerd grijs kapsel!) al niet kunnen doen😊. Morgen een welverdiende rustdag. Geniet ervan!