Better Work

Vietnam, Hanoi

Vandaag zijn we op pad geweest met adviseurs van Better Work. Better Work is een samenwerking tussen de ILO en de IFO (International Finance Corporation). Het is (in hun eigen woorden) een ‘comprehensive programme bringing together all levels of the garment industry to improve working conditions and respect of labour rights for workers, and boost the competitiveness of apparel businesses’. Zij hebben programma’s in 7 landen, binnen 1600 fabrieken en zijn sinds 2014 actief in Hanoi. Om 08.15 uur begon het ochtendprogramma. In drie uur tijd hebben André en ik een verkorte versie van de training van gisteren gegeven. Vanuit Better Work waren er 14 personen die deelnamen aan de training, waarvan 10 dames. Deze training konden we zonder tolk geven, omdat ze allemaal aardig goed Engels spraken.

Na een snelle lunch zijn we met alle adviseurs in een busje gestapt om circa twee uur (80 km) naar het oosten te rijden voorbij Hai Duong. Daar hebben we een schoenenfabriek bezocht. Deze is in 2006 opgestart en nu werken er zo’n 700 medewerkers. Ze produceren daar uiteenlopende sportschoenen en andere dames- en herenschoenen, allemaal van kunststof. De zolen en chemicaliën komen uit China, de verdere schoen wordt in deze fabriek laagje voor laagje opgebouwd. Per jaar produceren ze op deze manier circa 2 miljoen paar schoenen. Het minimumloon in deze regio bedraagt zo’n € 160,- per maand, afhankelijk van overuren kan dit verder oplopen.

Na een korte introductie en kennismaking zijn we een rondgang gaan maken langs de verschillende onderdelen (opslag, mengruimte, snijden, verven, lijmen, afwerking). Blootstelling treedt met name op aan verven tijdens het zeefdrukken en aan lijmen bij het verlijmen van de verschillende schoendelen. Qua blootstelling gaat het dan om componenten als tolueen, cyclohexanon, MEK, aceton, TDI, methyl chloride en ethylacetaat. De omstandigheden waren minder goed dan de schoenenfabriek die we vorig jaar bezochten. Maar volgens de adviseurs van Better Work lang niet zo slecht als bij sommige andere bedrijven die zij bezoeken. Er waren wel beheersmaatregelen aanwezig, maar deze waren niet altijd effectief of soms op de verkeerde manier gebruikt. Voor de adviseurs van Better Work is het lastig om te beoordelen of beheersmaatregelen voldoende werken en dus om aan te tonen dat de blootstelling onder de wettelijke grenswaarden is. Blootstellingsmetingen worden niet uitgevoerd en ook het gebruik van modellen is niet gangbaar. Dus daar kregen we wel veel vragen over, hoe ze een bedrijf daarin kunnen adviseren.

Na afloop van de rondgang hebben we de bevindingen teruggekoppeld en zijn we terug naar Hanoi gereden. Morgenochtend gaan we op bezoek bij de Hanoi University of Public Health. Ik had hun van te voren aangeschreven en op de training gewezen. Gisteren waren ze met twee personen bij de training en morgen zitten we dus om tafel om verder kennis te maken en om te kijken of er mogelijkheden voor samenwerking zijn.

Goed bezig Koen.

Pa 2019-11-06 21:21:40

Dank voor je leuke verslagen. Leuk om zo op de hoogte te blijven. Succes verder!