Training Dag 1

Vietnam, Ho Chi Minh-stad

Vanochtend zijn we vroeg opgestaan, omdat we om 08.15 uur werden verwacht bij het kantoor van de VCCI (Vietnamese Chamber of Commerce and Industry). Op de 10e verdieping vond vandaag de eerste training plaats. Het begin was al goed, er hing een mooi Engels/Vietnamees spandoek waarop de training aangekondigd werd. Langzaam kwamen de deelnemers binnendruppelen, in totaal 40 mensen vanuit verschillende bedrijven. Veelal vanuit de textiel- en schoenenindustrie, maar ook enkele auditoren van Fair Wear Foundation (FWF) en onze Nederlandse contactpersoon vanuit FWF Annabel.

Rond 09.00 zijn we gestart, onder begeleiding van een tolk, een ervaren dame die goed heeft vertaald. In het trainingsmateriaal hadden we veel foto’s en (PIMEX)filmpjes verwerkt, om het zo visueel mogelijk te maken. André en ik hebben afwisselend de onderwerpen ‘hazard’, ‘exposure’, ‘risk assessment’ en ‘control measures’ behandeld.

Tussen de middag werden er lunchpakketten naar boven gebracht. André en ik werden echter de lift in gebonjourd, mee naar buiten genomen en getrakteerd op een lunch in een goed Vietnamees restaurant. Je kan zeggen wat je wilt van de Vietnamezen, maar respect voor de trainers kennen ze daar wel 😊! Tijdens de lunch werd ons geadviseerd nog enkele groepsopdrachten te bedenken. Interactie is namelijk redelijk ingewikkeld, je krijgt weinig respons als je vragen stelt. Maar je blijkt wel prima deelnemers in groepjes te kunnen laten werken aan een opdracht en dan per groepje terugkoppeling te laten geven. En dat werkte inderdaad. We hebben de deelnemers die middag twee opdrachten meegegeven. Nadenken over de gevaarlijke stoffen die ze in huis hebben en de manier waarop blootstelling daaraan plaatsvindt. En nadenken over de aanwezige beheersmaatregelen en de voor/nadelen van die maatregelen. Dat werd op A1 formaat genoteerd en gepresenteerd. Dit gaf een mooi beeld van waar bedrijven tegenaan lopen en welke beheersmaatregelen ze nemen.

Iets na 16.30 hebben we afgerond. En toen kon de certificaat-uitreik-procedure beginnen. Dat gaat als volgt:
  • De organisatie leest de namen van de deelnemers op (per circa 8 mensen);
  • Deze mensen mogen op het podium gaan staan;
  • De certificaten van deelname worden in twee stapels aan André en mij gegeven;
  • Wij worden geacht ieder aan een kant van de rij te beginnen, en onder het maken van foto's deelnemers een hand te geven en een willekeurig certificaat uit te reiken (maakt in deze fase van de procedure nog niet uit dat je iemand een certificaat geeft met een andere naam erop….);
  • Dan nemen André en ik plaats aan de buitenkant van de rij en worden er weer foto’s genomen;
  • Vervolgens gaan de deelnemers onderling certificaten uitwisselen tot iedereen de juiste heeft;
  • Dit proces herhaalt zich zo’n 5 keer tot alle deelnemers zijn geweest.
  • Als allerlaatste wordt er nog een groepsfoto genomen van alle deelnemers samen.
En dat alles onder het toeziend oog van Ho Chi Minh!

Na de training hebben we met Annabel nog wat gedronken en gedineerd en bij gekletst over de activiteiten van FWF in Vietnam. Terug in het hotel hebben het materiaal nog wat verder aangepast en er nog een extra groepsopdracht bijgestopt. Morgen dag 2 van de training. Dan verwachten we met name mensen vanuit het netwerk van Better Work. Hoeveel dat er precies worden hoor je morgen.

Jullie sporten hopelijk nog een beetje. Lijkt mij wel nodig met al dat heerlijke eten. Succes morgen.

Fred van Kolck 2017-03-22 17:56:47

Goed gedaan jongens!!

Pa 2017-03-22 19:27:07

Het was een sucessvolle en intensieve dag! success vandaag bij de tweede training.

Annabel 2017-03-23 03:13:16

Volgens mij ziet en hoort Ho Chi Minh mooie dingen. Op naar de tweede trainingsdag!