Washing Factory

Vietnam, Ho Chi Minh City

Vanochtend verzamelden we om 08.15 bij het kantoor van Better Work. We gingen samen met Thanh Nguyen (Better Work) en Nguyen Thanh (VCCI) (een dame en een man met inwisselbare namen.... :-) per taxi naar het bedrijf, een rit van circa 30 minuten. Het betrof een ‘washing factory’ met zo’n 340 medewerkers. Ze werken voor verschillende grote kledingmerken. Kleding (veel jeans) wordt daar gewassen, gecentrifugeerd en gedroogd in grote machines. Daarna kan een verdere behandeling plaatsvinden, bijvoorbeeld een kleur toevoegen via een wasproces of door te spuiten. Ze kunnen de jeans ook stone washen of een silicalaag aanbrengen (voor de glans) of deze opschuren. Indrukwekkend om te zien hoe ze dit doen bij zo’n 1,2 miljoen stuks per maand……

We hebben gesproken met de ‘General Director’s Assistant’ (Ly Thi Thanh Truc) en de HSE verantwoordelijke. Zij had vorig jaar de training gevolgd die wij toen hadden gegeven. Ze lieten ons een mooi register zien van de gevaarlijke stoffen die ze in het bedrijf gebruiken. Zo’n 80 producten, waaronder zuren, basen, enzymen en veel kleurstoffen. Voor deze stoffen was er met een ‘Chemical Risk Assessment Tool’ een risicoscore bepaald (1-3).

Na dit gesprek mochten we de fabriek in en hebben we specifiek gelet op het omgaan met gevaarlijke stoffen. Naast de productie hebben we ook het laboratorium en de opslaglocaties bezocht. Onze bevindingen hebben we na afloop teruggekoppeld, ze stonden open om onze feedback te horen. Uiteraard waren er aandachtspunten, maar al met al zijn ze op de goede weg en is er aandacht via trainingen voor het werken met gevaarlijke stoffen. Ook wordt er gebruik gemaakt van beschermingsmiddelen. Ik hoop dat we ze weer wat verder op weg hebben kunnen helpen.

Rond half twaalf waren we klaar en gingen we terug richting stad. Terug in het hotel hebben we de trainingsmaterialen nog wat aangevuld met werkplekfoto’s van die ochtend. Rond 16.00 uur zijn we de stad in geweest naar de Cau Thu Thiem brug. Van daaruit heb je een mooi uitzicht op de stad en kan je de zonsondergang zien. Normaal komen daar verliefde stelletjes flaneren, vandaag liepen André en ik daar….. 😊 Als laatste lekker uit eten en morgen nog één keer vroeg eruit voor een halve dag training en een ander bedrijfsbezoek.

NB: net als vorig jaar heb ik ook dit keer geen foto's van het bedrijfsbezoek bijgevoegd, behalve de groepsfoto's.

Mooi verslag weer. Wat mooi om te kunnen zien wat het effect is van de eerder gegeven trainingen. Zo kom je toch steeds een stapje verder. Verder doen jullie het prima als 'verliefd stel' volgens mij en is het eten zo te zien nog steeds helemaal niet verkeerd. Succes morgen!

Hester Dekker 2018-01-25 17:28:51

Volgden keer flink wat Tupperware bakjes meenemen en vol mee terugnemen. Hoe het koel te houden moet nog oplost worden. En inderdaad wat Hester al schrijft. Het zijn stapjes voorwaarts. Maar als jullie later terugkijken dan heb je heel wat bereikt.

Fred van Kolck 2018-01-25 17:40:36

Hoi Koen, Dan schiet ik gelijk terug in de tijd dat ik bij textielfabriek Clitex werkte met 340 man personeel, en wasmachines, ververij etc.......

Pa 2018-01-26 16:21:43

Wat een leuke verslagen, Koen! Heerlijk bij mijn zondagochtend-kopje-koffie moment! En die foto van die man met dat rode petje en camera: hóe herkenbaar. Petje achterste voren, anders zit de klep voor de lens...;-) Petje af voor jullie mooie werk, mannen!