Schoenenfabriek

Vietnam, an phu

De laatste volle dag van mijn Vietnam-reis. Vanochtend werden we om 09.00 uur bij het hotel opgehaald door twee auto's van het bedrijf dat we vandaag zouden gaan bezoeken. Twee auto's omdat ook een viertal auditoren van de Fair Wear Foundation meegingen naar het bedrijf. Zoals eigenlijk altijd in Vietnam was iedereen er strak op tijd. Na een uur rijden kwamen we bij het bedrijf aan.

Het gaat om een schoenenfabriek waar 5500 mensen werken en waar 6.000.000 schoenen per jaar worden geproduceerd, van stukje leer tot het volledige eindproduct. Ze maken met name veiligheidsschoenen en ook outdoor-schoenen (bijv. waterdichte klimschoenen).

Ook hier weer een groots onthaal. Maar even voor de duidelijkheid. Je moet niet denken dat iedereen zich even voorstelt of zijn/haar zegje doet. Degene die het 'hoogst' in de organisatie staat doet het woord, de rest zwijgt of reageert pas als er een directe vraag wordt gesteld. Na een half uur van visitekaartjes uitwisselen en introductie mochten we de productie in. Ook hier weer prima om foto's te maken (ook deze publiceer ik echter niet op deze site..).

Ze hebben een 10-tal lijnen waar schoenen worden gemaakt. Per hal werken circa 1000 mensen, echt indrukwekkend om te zien. Qua omgaan met gevaarlijke stoffen waren we eigenlijk blij verrast, zeker afgezet tegen het bedrijf waar we gisteren waren. Ook hier zijn informatiebladen beschikbaar. Er wordt op verschillende plekken met afzuiging gewerkt en er wordt netjes en zorgvuldig gewerkt. Wel hebben we hier met een koploper te maken - het schijnt niet bij alle schoenfabrieken zo te zijn.

Buitenom naar de lunchkantine gelopen. Je ziet dan een stoet van medewerkers met paraplu's zichzelf tegen de zon beschermen. De dames willen namelijk niet bruin worden (https://youtu.be/qXHIH3ew3r0 ). Na de door het bedrijf verzorgde lunch hebben we een korte terugkoppeling gegeven aan het bedrijf. Daarna werden we teruggebracht naar de stad.

In een vergaderzaaltje hebben we toen nog met de auditoren gesproken over de audits die zij uitvoeren. Hoe zij daarbij te werk gaan, wat zij op het gebied van gevaarlijke stoffen inventariseren. En met name waar ze qua tools en kennis behoefte aan hebben. Het was een goed overleg (iets minder interactief dan gehoopt, dat zit toch wat minder in de Vietnamese cultuur...) dat ons de input heeft gegeven waarmee we in NL verder kunnen.

Toen hadden we nog een stukje dag over. We zijn nog even in het HCMC Museum geweest. Daar met verbazing staan kijken naar de ophemeling van de grote leider Ho Chi Minh. Zelfs de bekertjes waaruit mensen gedronken hebben tijdens het bouwen van zijn tempel worden daar tentoongesteld (zie foto).

Dus, het zit er bijna op. Al met al een goed gevoel over de reis. Goede contacten gelegd en een goed beeld verkregen van de situatie.

Wat goed om te lezen dat er ook fabrieken zijn waar men wel inzicht heeft in de gevaren van stoffen en dat er voorlopers zijn. Ik ben natuurlijk erg benieuwd naar de foto's van de werkplekken.