War Remnants Museum en dineren met VIHA

Vietnam, War Remnants Museum

Na een korte nacht (we vielen allebei pas rond 03.00 uur in slaap) gingen we weer richting ontbijt. In de hotellobby was er even wat verwarring. André werd door de receptionist herhaaldelijk gevraagd of hij zijn ‘seep’ gebruikte? Waarop wij elkaar echt verwonderd aankeken en geen idee hadden wat hij bedoelde. Uiteindelijk werd het woord online opgezocht en opgeschreven en bleek het om de ‘safe’ (hotelkluisje) te gaan…. Het Vietnamese Engels blijft verbazen. Vanochtend hebben we de laatste zaken rondom de training voorbereid. Nog één keer kritisch door het materiaal heen gegaan, nog wat moeilijke woorden eenvoudiger omschreven, filmpjes ingevoegd en afgesproken wie welke onderdelen presenteert. Morgen uittesten hoe dit in de praktijk uitpakt, met name met de vertaler erbij!

Vanmiddag zijn we naar het War Remnants Museum gegaan. Dit is een door toeristen zeer druk bezochte plek. Het is een confronterend museum dat (vooral vanuit Vietnamees gezichtspunt) de gruwelijkheden van de Vietnam oorlog laat zien die door de buitenlandse troepen zijn begaan. Het museum bevat veel fotomateriaal om dit te illustreren, waaronder de foto van het ‘napalm-meisje’. Maar ook veel foto’s van kinderen die misvormd zijn doordat hun ouders zijn blootgesteld aan Agent Orange, dat vanuit vliegtuigen werd gesprayd. Erg indrukwekkend.

Na een korte break in het hotel zijn we de stad weer ingewandeld richting Gammer Beer restaurant. Daar hadden we afgesproken met het bestuur van VIHA, de Vietnamese arbeidshygiëne vereniging. Ze waren aanwezig met 3 mensen. Twee daarvan hadden we vorig jaar al ontmoet. Het was een gezellig weerzien, hele hartelijke gastvrije mensen, die hard proberen de arbeidshygiëne in Vietnam van de grond te krijgen. Ze hebben nu circa 50 leden en zijn bezig om in de regio van Ho Chi Minh City door de overheid erkend te worden als officiële vereniging. Dat is een moeizaam proces dat veel tijd kost. Arbeidshygiëne is – in tegenstelling tot veiligheid (safety) – in Vietnam een veel minder bekend begrip. Het kost dan ook moeite om ons vakgebied bij de overheid goed bekend te maken.

In het restaurant heerlijk gegeten, onder het genot van een ter plaatse gebrouwen Grammer Gold biertje (die in halve liters kwamen…). Het is tijdens het eten blijkbaar gebruikelijk om veel te toasten. Dit wordt door de gastheer geïnitieerd (mogelijk na het maken van een grap, maar het zou ook volstrekt willekeurig kunnen zijn, daar zijn we nog niet achter...). Ik denk dat we uiteindelijk wel een keer of 15 getoast hebben 😊. Nu op tijd naar bed en morgen de eerste training.

erg genoten van je verslag

marianne 2017-03-21 17:15:19

Geniet er van. Ik heb hier ouderavond: net Chinees op. Wat zijn we als Nederlanders toch wereldburgers/eters geworden!

Pa 2017-03-21 18:27:13

Mooi verslag. Ik heb er bij het eten maar even op getoast! En nu op naar de trainingen. Veel succes morgen en overmorgen. Ik ben erg benieuwd of de trainingen aanslaan.

Hester Dekker 2017-03-21 19:41:23

Leuk om het verslag te lezen. Heel veel succes in Vietnam..

jolanda willems 2017-03-22 10:40:08

Leuk om jullie belevenissen te lezen! Het lijkt me heel bijzonder om te presenteren met tolk... veel succes en plezier nog. Keep up the good work!