Hanoi

Vietnam, hanoi

Welkom weer op dit blog van onze ervaringen in Vietnam. Na drie eerdere reizen naar Ho Chi Minh City hebben André en ik het project weer opgepakt en contact gezocht met mensen van BetterWork en van de VCCI (Kamer van Koophandel) in Hanoi. Dit heeft er toe geleid dat we opnieuw een tweetal trainingen gaan geven en een bedrijf zullen bezoeken.

Vrijdagmiddag zijn we vanaf Schiphol vertrokken, om via Guangzhou (3 uur tussenstop) nog twee uur verder te vliegen naar Hanoi. Daar hebben we gisteren en vandaag besteed aan sightseeing en bijkomen van de jetlag. De stad is goed te voet te verkennen en aangezien we daar allebei nogal fan van zijn hebben we al vele kilometers rondgestruind door de verschillende wijken van de stad, met name door The Old Quarter. Dat is het historische gedeelte, met heel veel winkeltjes en restaurantjes. Ik was daar voor het laatst in 2003 geweest. Sinds die tijd is er behoorlijk veel veranderd, veel van de oude ‘knusse’ winkeltjes zijn nu helaas niet meer vindbaar. Wat er nog wel steeds is: de bedrijvigheid en drukte en de vele brommers!

Vandaag zijn we verschillende stadse bezienswaardigheden langsgelopen. Eerst langs de in de stijl van de Notre Dame opgetrokken St. Joseph Cathedral (d.d. 1886) en vervolgens langs een spoorlijn die dwars tussen huizen doorloopt en waar ook veel mensen te voet langs liepen. Toen richting het West Lake en daar de Tran Quoc Pagoda bezocht, één van de oudste Boeddhistische tempels van Hanoi (daterend uit de 6e eeuw). Waar je overigens ook allerlei hedendaagse adviezen vindt voor een goed karma…. 😊 (zie de foto’s). Van daaruit zijn we richting Long Bien Bridge gelopen. Een brug die tijdens de verschillende Vietnamese oorlogen een belangrijke rol speelde bij de aanvoer van voorraden. En om die reden vaak gebombardeerd is en elke keer opnieuw moest worden opgebouwd. Na dit alles waren we uiteraard dorstig en zijn we bij Andre’s (die was in de afgelopen jaren al vaker in Hanoi geweest) favoriete café gaan zitten. Hoewel het woord ‘café’ wel wat veel eer is voor twee kleine plastic tafeltjes buiten en ieniemienie bijbehorende plastic stoeltjes. Maar, je kunt er wel de lokale specialiteit ‘Bia Hoi’ krijgen. Dit bier (een ‘lager’ / ondergistend bier) wordt dagelijks gebrouwen en dezelfde dag opgedronken. Het is niet gepasteuriseerd, lekker verfrissend, niet zwaar (zo’n 3% alcohol) en kost maar 5000 Dong (19 cent!). En dat is heel prima na een lange wandeling bij >25 graden!

Hierbij nog even kort een kijk op de week: morgenmiddag hebben we een pre-meeting met de VCCI om de laatste details van de training te bespreken. Dinsdag geven we daar de training. Woensdag geven we in de ochtend een training aan adviseurs van BetterWork en ’s middags gaan we dan met hun mee een bedrijf bezoeken. Donderdag en vrijdag zijn nog niet nader ingevuld. Zaterdag ga ik weer naar huis en André door naar Laos.

Ha die Koen en André, Leuk om langs deze weg weer mee te mogen genieten van jullie wederwaardigheden abroad. Keep up the good work. En tot het volgende blog. Greetings, Fred

Fred van Kolck 2019-11-03 15:48:02

Ha André en Koen, Dat klinkt als een goed begin van jullie vierde Vietnam avontuur. Als je zelfs al een stamkroeg in Hanoi hebt.... Een fijne week en succes met de trainingen! Groetjes, Hester

Hester 2019-11-03 19:15:00

Geniet van alles.

Arnold Verbist (pa) 2019-11-03 21:16:39

Succes weer, mannen!

Machteld 2019-11-03 21:39:41

Dat ziet er weer uit als een leuk avontuur! Veel plezier!

Leonie 2019-11-04 08:47:36

Leuk weer om te lezen en goed om weer terug te zijn! kun jij mij even mailen welk bedrijf jullie gaan bezoeken? en als ik ergens anders mee kan helpen, laat het mij weten. veel plezier!