Seminar FWF

Nederland, Amsterdam Nieuw-West

Vandaag waren we te gast op kantoor bij Fair Wear Foundation (FWF). Bij de start van een 1,5 dag durend seminar voor bij FWF aangesloten (nieuwe) kledingmerken. Tijdens dit seminar worden de kledingmerken wegwijs gemaakt in de FWF aanpak. Veel nadruk ligt op de 8 Labour Standards. Deze vinden hun oorsprong in de ILO Conventie en de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (Verenigde Naties). Voor ons een mooie gelegenheid nader kennis te maken met FWF. En leuk om enkele vertegenwoordigers van kledingmerken te spreken die in hun keten te maken hebben met het gebruik van gevaarlijke stoffen.

Tijdens het seminar mochten wij een uur invulling geven aan Labour Standard ‘Safe and Healthy Working Conditions’. Dit hebben we gedaan door onze ervaringen van onze Vietnam reis te presenteren. De twee destijds bezochte fabrieken hebben we daarbij als casus gebruikt. Insteek was om de 11 deelnemers een indruk te geven hoe bepaalde producten worden geproduceerd. Voor sommigen was dit nieuw, anderen hadden al wel bedrijven bezocht die voor hun in het buitenland produceren. Daarna lieten we foto’s uit die bedrijven zien van werkplekken waar met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt. De deelnemers mochten aangeven wat zij zouden doen, vragen, adviseren als zij ter plekke zouden zijn. Dat leverde een boeiende discussie op. Onze bijdrage werd goed ontvangen en dat was erg voldoening gevend.

Na afloop mochten we gezellig mee-eten en wonnen we zelfs de FWF quiz! Nu verder in de voorbereiding op onze tweede Vietnamreis. Tickets zijn ondertussen geboekt. Van 18-26 maart 2017 gaan we opnieuw daarheen. Nadere invulling volgt nog!