VITAS & Better Work

Vietnam, Ho Chi Minh City

Na een korte nacht (nog steeds wat jetlag) en na het ontbijt bij Tous les Jours vertrokken we (uiteraard) te voet naar VITAS (Vietnam Textile and Apparel Association). Deze afspraak ging gisteren niet door, maar vandaag werden we verwacht. Zoals meestal begon ook deze ontmoeting weer met het direct overhandigen van de visitekaartjes. Het gesprek met twee dames van VITAS kwam wat aarzelend op gang. Gaandeweg ontspon zich echter een levendig gesprek over de sector en de activiteiten van VITAS. Zij zijn een sectororganisatie binnen de textielindustrie waarbij zo'n 600 bedrijven zijn aangesloten (ter info, de textielindustrie in Vietnam bestaat uit zo'n 5000 textielbedrijven / 2,5 miljoen werknemers). VITAS organiseert regelmatig trainingen en was daarom geïnteresseerd in de mogelijkheid om op dit terrein samen op te trekken. Er werd zelf ter plekke een Vietnamees/Belgische vriendin gebeld om te zorgen dat we alle dingen goed konden bespreken. Al met al een waardevol contact en goed dat deze afspraak toch plaatsvond.

Toen tijd voor afkoelen op de hotelkamer en een bezoek aan de centrale markt, de Ben Thanh Market. Behoorlijk toeristisch, maar leuk om rond te lopen, deed me terug denken aan de Toul Tom Poung Market in Phnom Penh (Cambodja). De stad lijkt overigens wel mug-vrij, de DEET zit nog steeds ongebruikt in de koffer. Je ziet wel geregeld de ratten opduiken op marktjes en vanuit rioolpijpen. Verder beginnen we allebei wel een beetje stad-moe te worden. Al blijft het leuk om te zien hoe deze stad van 10 miljoen inwoners in een voortdurende maalstroom voortbeweegt.

Rond een uur of drie met de taxi (jawel!) naar Better Work. Ook daar een gesprek met 2 dames. Ook zij zetten zich in voor betere arbeidsomstandigheden binnen de kledingindustrie. Op het gebied van 'Occupational Health & Safety' en zeker het onderdeel 'gevaarlijke stoffen' zoeken ze 'qualified trainers' en goed trainingsmateriaal. We gaan kijken of wij hierin iets kunnen betekenen, of mogelijk de mensen van VIHA die we eerder deze week spraken.

De afgelopen dagen hebben we verschillende partijen gesproken, zou mooi zijn als dit geheel bij elkaar kan komen en deze partijen elkaar kunnen versterken. Wellicht kunnen wij daar iets aan bijdragen.

Na afloop terug gelopen richting de stad en onderweg de nodige plaatjes geschoten van werksituaties. Daarna heerlijk gegeten en moe en bezweet uiteindelijk weer bij het hotel aangekomen.

Dat gaat echt goed met de contacten. Leuk! Toch mooi dat dat allemaal lukt in die ene week. En nu morgen op bedrijfsbezoek? Dat is natuurlijk wel de kers op de taart. Succes ermee!