Afsluiting: Noord Nieuw-Zeeland en de reis naar huis

Nieuw-Zeeland, Auckland

Hello lieve volgers,

Allereerst wensen we jullie allemaal een gezond en gelukkig 2017!

Na vier weken op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland te hebben rondgetoerd in onze P(r)ötter, was het tijd om afscheid te nemen. Afscheid van het Zuidereiland, maar helaas ook afscheid van onze trouwe campervan. Met een zogenaamde 'relocation-car' vervolgden we onze weg van Christchurch naar Auckland. Relocations zijn populair in Nieuw-Zeeland en betekenen net zoveel als het gratis(!) van A naar B brengen van een auto. Dit klonk ons uiteraard als muziek in de oren en zo reden we in vijf dagen de 1.100 kilometer naar Auckland. Onderweg namen we de noodzakelijke autoferry die ons door de 'Cook-straat' van het Zuider- naar het Noordereiland bracht.

De meeste toeristen zijn enthousiaster over het Zuidereiland dan over het Noordereiland maar wij hadden nog een volle agenda voor de laatste achttien dagen van onze reis op het Noordereiland. Onze eerste bestemming hier was Wellington, een van de kleinere hoofdsteden ter wereld. In tegenstelling tot de meeste steden in Nieuw-Zeeland heeft Wellington wel een hoop te bieden. We genoten van de verschillende leuke barretjes, maar het hoogtepunt was toch wel Te Papa, het nationale museum van het land. In dit gigantische interactieve museum werd ons alles bijgebracht over de historie, de natuur en de mensen van Nieuw-Zeeland. Aardbevingen en vulkanen, twee veelvoorkomende natuurverschijnselen in het land worden op een interessante wijze uitgelegd. Ook de Maori, de oorspronkelijke bewoners, en hun gebruiken worden uitgebreid besproken. Omdat Wellington ons zo goed bevalt blijven we een dag extra, waardoor we daarna in een ruk door dienen te rijden naar Auckland voor het inleveren van onze relocation-car.

De vijf dagen voor Kerstmis zullen we in een kleine 'dinkytoy' door Northland (de Noordelijkste provincie) crossen. In Northland is het weer ons gunstig gezind en krijgen we echt het idee dat de zomer op het punt van beginnen staat. In het gebied ter grootte van Nederland is het landschap weer bijzonder verrassend. We bezoeken hier een Kauri-bos, een bos met de oudste en grootste bomen van Nieuw-Zeeland. De Maori geloofden dat in het begin der tijden Moeder Aarde en Vader Hemel verbonden waren en tegen elkaar aanzaten. Hun oudste zoon, Tane Mahuta (de Heer van het woud), liet enorme bomen groeien waardoor de hemel naar boven werd geduwd en Moeder en Vader van elkaar gescheiden werden. Zo was er licht en leven mogelijk op aarde. De grootste boom heet dus ook Tane Mahuta en zijn leeftijd wordt geschat op 2500 jaar.
Een ander belangrijk punt voor de Maori is Cape Reinga, het meest noordelijke puntje van heel Nieuw-Zeeland. Op deze idyllische plaats komen de Tasmanzee en de Grote Oceaan samen. Dit natuurwonder levert ontzettend mooie taferelen op, aangezien de twee verschillende kleuren water zich hier letterlijk mengen. Precies op het punt waar de twee zeeën samenkomen staat een oeroude boom. De Maori geloven dat, op het moment dat iemand sterft, de ziel van de overledene zich hier begeeft naar de rand van hun geliefde land en hier via de wortels van de boom de zee in duikt, om naar het eeuwige leven in hun oude vaderland Hawaiki te gaan.

Vanuit Cape Reinga reden wij naar beneden naar Ninety Mile Beach. Dit gigantisch uitgestrekte strand is in werkelijkheid slechts 55 mijl lang, maar er was niemand die ons de naamkeuze kon verklaren. De camping waar wij sliepen lag in de middle of nowwhere, waardoor wij het prachtige strand praktisch voor ons alleen hadden. Voor het avondeten hadden wij echter geen supermarkt nodig. Een grote emmer en onze eigen graafwerkzaamheden waren genoeg om twee avonden verrukkelijk te eten. Op het strand bevonden zich namelijk duizenden 'tua-tua's', een Nieuw-Zeelandse variant op de Zeeuwse mosselen. Door het uitvoeren van de 'tua-tua-dans' (lees: de twist dansen en met de voeten in het zand graven) lieten deze schelpdieren zich steeds makkelijker vangen. Zo kwam het dat wij als heuse jagers en verzamelaars twee avonden kilo's aan verser dan verse 'tua-tua's' aten, alvorens in de hoge duinen te genieten van de zon die letterlijk in de zee zakte. Door de hoge temperaturen en de bijzondere ervaring vergaten we haast dat het bijna Kerstmis was. Om toch een beetje in de kerstsferen te komen hadden we een mooi appartement geboekt in het centrum van Auckland. In de grote kathedraal gingen we op kerstavond naar de zogenaamde 'kindermis'. De Kathedraal was afgeladen vol en door de vele kerstliederen, het origineel uitgebeelde kerstverhaal en de enthousiaste pastoor kwamen wij toch een beetje in de kerstsfeer. Toch was het vreemd om daarna in een t-shirt en korte broek de kathedraal uit te lopen. Nog vreemder was onze Eerste Kerstdag. We gingen naar een van de grotere stadsstranden waar hele families bij elkaar waren gekomen om Kerst te vieren. Waar de kinderen aan het rugbyen waren, maakten de volwassenen de bbq aan. Geen worstenbroodjes of kalkoen te zien hier, alleen hamburgers en bbq-worsten. Na deze bijzondere Kerst was het voor ons tijd om onze nieuwe, kleurrijke campervan op te halen waarin wij de laatste negen dagen van onze reis zouden doorbrengen.

In tegenstelling tot onze dierbare P(r)ötter voldeed deze campervan gelukkig wel naar behoren. Ons eerste ritje in deze hippe bolide bracht ons naar de groene heuvels nabij Matamata, bij het grote publiek voornamelijk bekend als de 'Shire' of 'Hobbiton'. Dit prachtig stukje Nieuw-Zeeland doet in de Lord of the Ring- en de Hobbit-films dienst als thuis van de Hobbits. Toen regisseur Peter Jackson met de helikopter over de prachtige groene heuvels met grazende schapen heen vloog was hij direct verkocht en liet hij in samenspraak met de landeigenaar Hobbiton bouwen. In de groene heuvels zijn nu allemaal schattige kleine huisjes met ronde deurtjes gebouwd waar de kleine Hobbits wonen. Dankzij tientallen fulltime tuinmannen is het hele dorpje perfect onderhouden, groeien er echte groenten en lijkt het alsof het dorpje daadwerkelijk bewoond is. Er woont echter niemand, wat niet wil zeggen dat er niks te doen is. Ieder kwartier komt er een volle buslading toeristen aan in het dorpje. Na de rondleiding werden we ontvangen in de 'Green Dragon', de gezellige pub van Hobbiton waar uiteraard het enige echte (en erg lekkere) Hobbitbier wordt gebrouwen. We genoten volop van onze toer hier en het kijken van de films zal voor ons in het vervolg een speciale herinnering oproepen!

Ook onze laatste grote wandeling van de reis, de Tongariro-crossing, hield verband met de Lord of the Rings films. We kwamen namelijk langs de Ngauruhoe vulkaan kwamen, die in de films dienst doet als Mount Doom. De Tongariro-crossing staat te boek als een van de mooiste eendaagse wandelingen ter wereld. En met recht mogen wij zeggen! Tijdens de 25 kilometer lange wandeling leek het alsof we onze op een andere planeet bevonden. Een planeet met recent uitgebarsten vulkanen, extreem blauwe meren, besneeuwde bergtoppen en geen enkele dieren. We hadden wederom geluk met het weer want we konden gigantisch ver kijken en zullen verder de foto's laten spreken...

Naast een Kerst aan de andere kant van de wereld luidden we ook het nieuwe jaar in in zomerse sferen. We wilden de jaarwisseling niet zomaar voorbij laten gaan en bezochten op 31 december Rhythm & Vines, met 15.000 bezoekers het grootste en meest populaire festival van Nieuw-Zeeland. Het festival vond plaats in Gisborne, de stad die op 1 januari als eerste stad ter wereld de zon van het nieuwe jaar op ziet komen. Midden tussen de wijngaarden keken we nog één keer terug op het voor ons fantastische jaar 2016 en hieven we onze plastic beker bier op het jaar 2017, waar we ook weer een memorabel jaar van hopen te maken!

Tijdens onze hele reis hebben wij geweldige ontmoetingen gehad met mensen van verschillende achtergronden, maar we hadden het gevoel dat overal de deur voor ons open stond. In Nieuw-Zeeland was dit niet anders. In Australië ontmoetten we een gepensioneerd Nieuw-Zeelands koppel dat ook met een wereldreis bezig was. Hoewel ze zelf tijdens ons bezoek aan Nieuw-Zeeland nog aan het reizen waren, stonden ze er op dat we bij hun familie langsgingen. Zonder ons ook maar te kennen werden we door de familie ontvangen als oude vrienden, kregen we direct een slaapkamer aangeboden en beleefden we een geweldige avond.
Een echtpaar dat we in Laos leerde kennen nodigde ons in hun huis in Nieuw-Zeeland uit voor een bbq met hun familie en vrienden en bood ons een slaapplaats aan. Toen wij hen vertelden hoezeer we deze hartelijkheid waardeerden gaven zij aan dat hun kinderen tijdens hun reizen over de wereld ook regelmatig met open armen werden ontvangen. Ons ontvangen was voor hun een manier om iets terug te doen voor de hartelijkheid die hun kinderen ook ontvingen van vreemden. Dit vinden wij een mooie gedachte om onze reis mee af te sluiten. Wij hopen deze hartelijke traditie later voort te kunnen zetten!

En toen was het tijd voor ons om terug te rijden naar Auckland en de campervan in te leveren. Onze backpacks werden uitgemest, de laatste souvenirs werden gekocht en we bereidden ons mentaal voor op de 40 uur durende reis naar Nederland...

We konden de slaap toch niet vatten in het vliegtuig, en terwijl we hoog door de lucht vlogen, op weg naar onze familie en vrienden, waren we in gedachten weer in India bij de kinderen. De lieve lieve kinderen met hun grootse dromen. Hoe zou het met ze gaan en zouden ze ons nog kennen.. We droomden over onze Nepal trekking, hoe overweldigend het was om de top van de trekking te bereiken en de zon te zien opkomen. We lachten om Thailand, waar we leerden scooterrijden, leerden duiken, gedanst hebben tot de zon opkwam en hebben geknuffeld met olifanten. In gedachten zoefden we weer door de jungle van Laos en voelden we weer de beten van de bedbugs. We bespraken de levendige sfeer in Vietnam en konden bijna al het streetfood weer proeven. We dachten na over de hoop van de Cambodjaanse bevolking en de prachtige cultuur en het afschuwelijke verleden. Hoe fijn het was om onze ouders te zien en hoe bijzonder het was om dit met hen te delen! We bekeken de foto's van Myanmar en zeiden tegen elkaar dat we hier de liefste en meest oprechte mensen op de hele wereld hebben ontmoet. Ook het futuristische Singapore en het authentieke Indonesië werden dag voor dag doorgenomen. Tenslotte Australië en Nieuw-Zeeland, waar we weer konden wennen aan de Westerse samenleving maar sprakeloos waren door de natuur.
'Weet je nog dat...' 'Jaaa inderdaad en toen hebben we...' 'Hoe heette dat en dat ook alweer?' Zo hebben we lange reis naar huis weten te overbruggen.

Terwijl de landing werd ingezet en Amsterdam in zicht kwam, werd het ons even te kwaad. Onze reis, dit fantastische avontuur wat we samen zijn aangegaan, was nu echt voorbij. We hebben van iedere seconde genoten.

We stapten uit het vliegtuig en de stewardessen adviseerden ons om maar snel onze jas aan te trekken. Er werd nauwelijks naar onze volgestampte paspoorten gekeken. Met onze backpacks voor de laatste keer op de rug liepen we door de deur, benieuwd wat en vooral wie we aan zouden treffen.
We hoorden gejoel en zagen onze familie en vrienden al zwaaien! En dan plots weet je niet meer hoe snel je je ouders in de armen moet sluiten. Een aantal van onze vrienden waren ook naar Schiphol gekomen en het was heerlijk om iedereen weer te zien. De eerste dag ging in een roes voorbij en toen we wakker werden in ons eigen bed leek het bijna alsof we alles maar gedroomd hadden. Zijn we echt zo lang weggeweest?
De komende dagen staan vol met afspraken om iedereen weer te zien en bij te praten. We hebben onze omaatjes en opa weer kunnen knuffelen, wat zijn we dankbaar dat we ze weer konden zien. En daarna begint het echte leven. Op zoek naar een baan. Op zoek naar een appartement.
En...

Sparen voor onze volgende reis!

Geweldig hoe iedereen met ons heeft meegeleefd, bedankt voor alle lieve reacties.
Voor de laatste keer, veel liefs van ons, en hopelijk kunnen we iedereen snel live zien!

Jasper en Ryanne

Lieve Ryanne en Jasper, Wat een mooie afsluitende beschrijving van jullie geweldige belevenissen. Kan me voorstellen dat het onwerkelijk is om weer terug te zijn in Nederland. Jullie hebben 10 maanden over de wereld gereisd en daar 'gewoond'. Ik wens jullie veel nagenieten toe en een snel toenemende spaarrekening/reisfonds ;-). Heel veel dank voor het laten meegenieten in de afgelopen 10 maanden! Ik heb veel bewondering voor jullie! Kus

Marcel 2017-01-07 10:42:31

Jeetje Jasper en Rianne, wat een geweldig mooie blog is dit weer!!!ik zou er zelf bijna emotioneel van worden (stiekem zelfs waterige oogjes). Wat is jullie avontuur voorbij gevlogen, wat hebben jullie geweldige dingen gedaan en gezien, mooie en inspirerende mensen ontmoet en vooral, wat hebben jullie genoten van alles en van elkaar!! Wat is het jammer dat het erop zit, wat ga ik jullie verhalen missen!!Ga maar snel weer op reis, en ga dan vooral weer bloggen!! Vanmiddag mogen we Jasper al weer even zien op Mila's babyborrel, wat een eer om hem zijn eerste biertjes bij 'bie laurengske' aan te bieden ;)

Cristel 2017-01-07 10:45:05

Hoi Ryanne en Jasper, Tijdens de voorbereiding van jullie reis, ontstond het plan van het bijhouden van een blog. En dat blog startte met deze uitspraak van Mark Twain: "Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." En wat hebben jullie allemaal ontdekt: prachtige natuur, schitterende cultuur, nieuwe steden en landen, vriendelijke mensen en nieuwe vrienden. Wat hebben jullie niet allemaal gedaan: gedoken, skydiven, geklommen, op scooters en tuktuks gereden door drukke steden en afgelegen oorden, ontelbare foto`s gemaakt en daarvan ons mee laten genieten en dat door jullie prachtig geschreven blog. Dus: "you don`t have to be dissapointed, you did it: Explore. Dream. Discover!!! En hoe. 17 maart 2016: het afscheid op Schiphol en dan 5 januari 2017 het weerzien! De tijd vloog om, we hadden regelmatig contact en vooral: dat schitterende blog!! De allerlaatste foto zegt alles: trots straalt uit jullie ogen als jullie uit de gate lopen!! Jullie hebben inderdaad een meer dan fantastische droom waar gemaakt. Daar mogen jullie trots op zijn en wij zijn trots op jullie durf, doorzettingsvermogen en reislust. 2017, zal inderdaad beslist een ander jaar worden, maar dat zal met jullie wel helemaal goed komen! Dank en liefs!! PS: wat zijn we blij dat jullie er weer zijn!

Karin en Arsène 2017-01-07 10:49:54

Hoi Ryanne en Jasper Geweldig verslag weer en ja aan alles komt een eind. Nu kunnen jullie fris beginnen aan een nieuw avontuur. Dankjewel voor de leuke verslagen in het afgelopen jaar. We hebben genoten van jullie avontuur. Welkom in het wit bedekte Limburg. Tot gauw live xxx

Albertisimo Poco Loco 2017-01-07 10:50:18

Jasper en Ryanne (voor als je denkt wie is dat, ik ken Jasper via SPECO), Bedankt voor de toffe verhalen, ik vond het heel erg interessant om alles te lezen en de Instragram posts te zien. Over de landen in Azië die ik nog moet ontdekken. De ervaringen van Australië en Nieuw Zeeland, die erg overeen kwamen met hoe ik die landen had beleefd. Succes met het acclimatiseren in Nederland, het vinden van een leuke baan en appartement!

Mitchell 2017-01-07 11:08:14

Welkom thuis wereldreizigers ! En wauw.....wat een belevenissen allemaal. Die kan niemand van jullie afnemen !!! Heel erg leuk om jullie verslagen gelezen te hebben, echt tof ! Succes met het vinden van een baan en woonruimte ! Groetjes van Chantal

Chantal 2017-01-07 11:24:56

WELKOM THUIS! Jullie geweldige ervaringen zullen nog regelmatig in gesprekken en beelden de revue passeren. Geniet er maar van.....En nu inderdaad weer de kansen richting toekomst grijpen! Veel plezier en succes met jullie uitdagende nieuwe plannen. Het gaat jullie goed! Tot ziens.

Truus en Jan 2017-01-07 11:50:49

Blie dat ger toch weer teruuk zeet en alles good doorsjtange hubt want t woare mig tog avonture die ver geleaze enn gezeen hubbe!!!!!!!!!!!!. INDRUKWEKKEND ....GEWELDIG......SJOON......SUPER......OVERWELDIGEND.......SOMS ZEER APAART.......SOMS ANGSTIG......MER ZEER ZEKER N ERVARING VEUR NOOTS MAE TE VERGAETE.

Betsy en Hans 2017-01-07 12:10:38

Lieve Jasper en Ryanne, Wat een geweldige samenvatting van jullie reis in het laatste stukje van jullie blog: het komt binnen en de tranen springen mij in de ogen. Zo hebben jullie ons in de afgelopen maanden maanden steeds in jullie verwondering, enthousiasme, wijsheid en reisplezier meegenomen! Uit eigen ervaring bij het schrijven van ons gastblog, afgelopen zomer, hebben we ervaren dat het leuk is om je ervaringen te delen, maar dat het ook energie en discipline vraagt om het op een aansprekende wijze te doen! Dank daar voor! Jasper en Ryanne, we hebben jullie zien groeien in je rol als wereldreizigers en daar zijn we trots op! Beiden hebben jullie je grenzen verlegd in veel opzichten en samen staan jullie ontzettend sterk! Al jullie ervaringen van de afgelopen maanden,nemen jullie mee voor de rest van je leven! In de afgelopen dagen hebben we jullie voorzichtig zien 'landen' en jullie ook weer met gretigheid zien openstellen voor het leven hier. Succes met de volgende stappen! Het is geweldig dat jullie er weer zijn!

Mariette 2017-01-07 12:29:17

Welkom thuis van een schitterende en onvergetelijke reis en hopelijk tot gauw 👄👄

Pascal en Mathil 2017-01-07 12:40:38

Welkom thuis kanjers wat zullen wij jullie mooie verhalen en foto's missen. Geniet van het thuis zijn en de allerbeste wensen voor 2017 🍀

Wies 2017-01-07 13:06:59

lieve rianne en jasper genoten, ontroerd, geraakt zijn we door al jullie verhalen. hope house, zo indrukwekkend, daarna landen door jullie ogen gezien, waar we nooit zullen komen, omdat azie net niet ons continent is, om vakantie door tebrengen. indrukken via jullie meegemaakt, die zo prachtig, bizar en geweldig waren. we hebben van elk moment genoten dat jullie met ons hebben gedeeld, heel veel dank deze levenservaring, deze band met de landen, en vooral jullie sterke band na deze wereldreis, neemt nooit iemand meer van jullie af we wensen jullie een geweldige toekomst op alle gebieden, en stiekem hopen we vlug op een nieuwe reis, scandinavie bv. sorry karin en arsene, geniet maar van jullie schatten. dikke kus, jos en antonietta

jos en antonietta 2017-01-07 13:46:45

Wat een fantastische ervaring, dit neemt niemand jullie meer af en is een aandenken dat jullie gedurende jullie hele leven zullen meedragen. Hoe vaak zal er niet worden terug gekeken en worden terug gedacht aan de bijzondere momenten die in de laatste 10 maanden hebben plaatsgevonden. Ik ben super trots dat jullie deze reis/ vakantie hebben gemaakt en dat steek ik ook niet onder stoelen of banken. Collega's en vrienden hebben vaak meegereisd o.b.v. mijn verhalen. Ik gun jullie nog veel reizen naar prachtige landen, bijzondere culturen, gastvrije mensen want de aardbol is uniek, een plek waar je nooit genoeg van kunt krijgen. Maar na 10 maanden te hebben rond gezworven, ben ik blij jullie weer gezond en zonder kleerscheuren (nou ja een klein schrammetje op een been) terug te zien in ons heerlijke en ook bijzondere Puth. Een " ander leven" begint nu, maar ook daarover maak ik me totaal geen zorgen. Zo'n uniek koppel met zo'n avontuurlijke en open instelling gaat ook in dat " ander leven" zijn draai gemakkelijk vinden. Bedankt dat we zo hebben mogen mee genieten en welkom thuis

Chrit 2017-01-07 17:57:30

LIEVE RYANNE EN JASPER ook ik bedank jullie voor de moeite die jullie voor het thuisfront gedaan hebben. en wens een mooie toe komst en veel geluk voor het komende JAAR.

OMA DOLS 2017-01-07 22:01:50

Beste Jasper en Riante. Het was mooi om jullie op deze manier te volgen. Het zal zeker een ervaring zijn die jullie het hele leven bij zal blijven. Namens Sander bedankt voor de verschillende bankbiljetten. We hopen jullie gauw eens te treffen om even bij te kletsen. Groetjes Karin Jeu en Sander.

Karin en Jeu 2017-01-08 00:20:26

Welkom thuis Rianne en Jasper , Het zal voor jullie afkicken worden ,maar ook voor ons !!!!! Wij hebben genoten van jullie !!!! Wij zullen de blogs missen!!!!! Wij gaan de verhalen missen (geschiedenis)!!!! Wij gaan de super mooie foto's missen ,waarop wij konden zien dat jullie daadwerkelijk met volle teugen genoten van ieder moment . Bedankt !!!!! Liefs Joke & Ben

Joke & Ben 2017-01-08 08:32:00

Welkom thuis Jasper en Ryanne! Wat een mooi en ontroerend eindverslag van jullie reis. Ik ga jullie blogs missen. Ongelooflijk wat jullie allemaal gezien, gedaan en meegemaakt hebben. Ik ben met name onder de indruk van de gastvrijheid van de mensen die jullie hebben ontmoet. Bedankt voor het mogen 'meebeleven' van 10 maanden reizen. Tot gauw!

Sissi 2017-01-08 21:56:10

Welkom thuis Rianne en Jasper. Aan alles komt Idd. Een eind. Wat heb ik genoten van jullie verhalen en mooie foto's. Ik verheugde me iedere keer weer als ik jullie belevenissen kon lezen. ( ga ik missen ) Ik wens jullie veel succes met het vinden van een baan en woonruimte. Tot ziens. Grt