ABC, it's easy as 1-2-3, as simple as do-re-mi

Nepal, Annapurna basecamp

Namasté lieve volgers,

Jaaa we leven nog! Na een fantastische tiendaagse trekking door het Annapurna gebied, in het westen van Nepal, zijn we weer terug in Pokhara. In deze blog vertellen we over onze trek en de vele ups en downs (letterlijk).

We besloten twee populaire treks te combineren, door eerst naar Poon Hill (3200 meter) te gaan voor een prachtig uitzicht op het Annapurna area, en daarna door te trekken naar het ABC, het Annapurna Basecamp (4130 meter). We hadden een grote kaart van het gebied bij ons, en wisten ongeveer waar we wilden/konden/moesten overnachten. Jasper met zijn backpack, ik met mijn kleinere daypack, proviand in de vorm van mueslirepen en koekjes ingeslagen, slaapzak gehuurd, thermoshirts bij ons, permits (toegangsbewijs voor het berggebied) lagen klaar, we waren er helemaal klaar voor. Ik had nog nul ervaring met trekken door de bergen, maar de Himalaya leek me een mooi begin, toch?

Nou, de eerste dag was ZWAAR. Dit kwam doordat we de laatste 2 uur nog zo'n 500 meter moesten stijgen, door middel van alleen maar treden. Ofja treden, ongelijke keien. Trap na trap na trap, achter een stoet ezeltjes aan. Jasper vroeg zich wanhopig af waarom we ook alweer zoveel kleren bij ons hadden. Jullie begrijpen dat we goed sliepen die nacht.

Iedere dag had ongeveer hetzelfde ritme. We ontbeten rond half 7, zodat we rond 7 uur begonnen met wandelen. Het was overdag behoorlijk warm (we begonnen met 38 graden in het dal), en anders kregen we het wel warm door het lopen. Na gemiddeld zo'n 5-6 uur klimmen en dalen kwamen we dan aan bij een plaatsje met een aantal guesthouses. Alle guesthouses leken op elkaar, en hanteerden ook dezelfde prijzen voor al het eten en slapen. Het slapen kostte bijna niks, een euro per persoon, maar ze verwachten dan ook dat je bij hetzelfde guesthouse eet. De kamers waren simpel en je deelde de wc's en douche.
Hoe sober het guesthouse ook was, er was vreemd genoeg wel overal WiFi. We hebben zelf hier nooit gebruik van gemaakt, omdat we ons prima vermaakten met de andere trekkers. We hebben veel verschillende nationaliteiten ontmoet: leuke koppels uit Ierland, Engeland en uiteraard Nederland, die we hopelijk nog gaan treffen tijdens onze verdere reis. We hebben de guesthouses gedeeld met dronken Russen aan de lokale rum, luide Chinezen die erop stonden dat ze hun eigen eten klaarmaakten, een groep trage Israëlieten waarvan we niet weten of ze het gered hebben, brallerige Amerikanen (maar wel ieder met een eigen drager), een Japanner van 66 die nog naar 5900 meter hoogte ging klimmen, een groep Hongaren die de ene na de andere sigaret opstaken, enzovoorts. Oud, jong, in een groep of alleen, alles was vertegenwoordigd en zeker in het basecamp zaten we met 15 verschillende nationaliteiten aan tafel.

Het eten in de bergen is erg goed, en er was ontzettend veel keus, zeker als je bedenkt dat bijna alles wat je daar bestelt naar boven gedragen is door ofwel een drager of een ezeltje. En alles van afval moet ook de berg weer af. Dan ga je je bordje pasta toch waarderen! We hebben de dragers, vaak op hun slippers, met van alles voorbij zien komen (zie foto's). Ze dragen grote manden met voedsel, drank en huishoudelijke producten. We hebben dragers gezien met stoel plus kind op hun rug gebonden, en de Westerse moeders er vrolijk kwebbelend achteraan. Als er een nieuw guesthouse wordt gebouwd, worden er complete deuren en ijzeren raamwerken naar boven gedragen. Ezeltjes in een lange stoet vervoeren de gasflessen, rijstzakken en kooitjes met kippen erin. En vergeet uiteraard de backpacks niet. Hoewel we weten dat het inhuren van een gids/drager de lokale economie steunt, en het normaal is om het te doen (zeker driekwart van de mensen die we hebben gezien hadden een gids/drager), en hoewel onze ouders liever hadden gezien dat we wél een gids hadden meegenomen (sorry mam) zijn Jasper en ik toch blij dat we alles zelf hebben gedragen. Vaak zie je dan een groep vrolijk voorbij marcheren, en dan zie je kleine dragers erachter met 2 backpacks, slaapzakken en een daypack op hun rug gebonden, á 25 kilo. Ik zou me ontzettend opgelaten voelen als dat mijn backpack was.

De natuur was prachtig, iedere dag veranderde het uitzicht. De bossen met rododendrons maakten plaats voor rotsen en vlakten, de bergriviertjes voor gletsjers, en de heuvels werden besneeuwde bergen. Op de derde morgen stonden we om 4 uur op, beklommen een heuvel naar de top (Poon Hill) en zagen de zon opkomen achter de hoge bergen van 8000 meter. Prachtig gezicht, zeker omdat we wisten dat we over een paar dagen die bergen van dichtbij konden bewonderen, vanuit het basecamp. Iedere dag moesten we heel veel omhoog, maar zeker ook omlaag lopen. Vlakke stukken waren zeldzaam. Frustrerend hoor, dan zag je een dorp op ooghoogte liggen, hemelsbreed 500 meter ver, maar dan eerst nog 400 meter dalen, rivier oversteken, en dan weer 400 meter klimmen.
Op dag 7 bereikten we het ABC! Het basecamp ligt tussen de 3 grote bergen Annapurna I, Annapurna South en de Machhapuchre. Het is bizar om te zien dat die bergtop recht voor je neus nog eens 4000 meter hoger is, dus dat je eigenlijk maar tot de helft bent gekomen. In de middag begon het te sneeuwen en konden we de toppen niet meer zien. Het was 's nachts flink koud dus we kropen met onze thermokleding, dikke dekens en de extra slaapzak in bed, hopende op een mooie zonsopgang de volgende dag. De volgende morgen stonden we om 5 uur rillend buiten, en terwijl de zon de witte bergtoppen langzaam oranje toverde, voelden we ons heel nietig.
Na zonsopkomst zijn we begonnen aan de afdaling, en we liepen in één dag naar beneden waar we dik drie dagen over deden om te klimmen. Op de één na laatste dag bezochten we nog de hot springs, waar onze spieren ons dankbaar voor zijn. De laatste dag liepen we weer terug naar ons startpunt, checkten ons uit, en die avond zaten we weer aan het meer van Pokhara met een biertje en een cocktail, moe maar voldaan en trots.

Het was een fantastische ervaring, en ik denk dat we dit zeker nog eens gaan doen in de toekomst. Maar eerst goed uitrusten en een goede massage regelen.

Kus van ons!

Lieve Jasper en Ryanne, we hebben gisteren via Skype al over jullie onderneming in de bergen gepraat. Ik snap nu ook waarom ik geen antwoord kreeg op mijn app waarin ik vroeg hoe jullie groep er tijdens de trekking uitzag en of jullie een gids en drager hadden! Deze (intensieve) ervaring neemt niemand jullie meer af en jullie kunnen trots op jezelf zijn! Nu even lekker lui, loom genieten! liefs

Mariëtte Pieters 2016-05-02 16:49:51

Hey wereldreizigers, Wat een vet verhaal (mooi geschreven ook, zei de schoolmeester)! En wat een mooie tocht, ik ben best jaloers op jullie avonturen. Wat ik extra knap vind: net terug van een vermoeiende tocht, en dan al voornemens maken om dat nog eens te doen. Misschien kan Jasper met zijn connecties bij PSV regelen dat het een Olympische discipline wordt. Dan krijgen jullie een lease auto van NOC*NSF en kunnen jullie de trekking per auto doen (wel alleen in de eerste versnelling dan, niet te overmoedig omdat jullie de tocht al eens gedaan hebben). Geniet van alle mooie natuur en sympathieke mensen die jullie op jullie tocht tegenkomen. Groetjes, Alex

Alex Pieters 2016-05-02 17:27:26

Hoi kids, blij iets van jullie te horen. Heftige ervaringen, maar zo mooi. Genieten. Liefs. Truus

Truus Pieters 2016-05-02 18:03:59

Wat een avontuur en wederom heel mooi geschreven. Poeh poeh, Ik voel de spierpijn al😳. Geniet van al het moois en let op elkaar👫

Pascal en Mathil 2016-05-02 20:17:55

Hallo Annapurna bedwingers💪 Dank weer voor jullie geweldig verslag, het is elke keer weer genieten. Van wat wij allemaal per blog, whatsapp en Skype meekrijgen, merken wij dat jullie het reuze naar jullie zin hebben. Soms zwaar, soms feestend, soms emotioneel, maar vooral genietend: we zijn trots op jullie! Het is inderdaad een ervaring die jullie niemand meer afneemt. Geniet nog van de laatste dagen in Nepal: laat de vermoeide spieren weer tot rust komen en dan op naar het volgend land! Dikke kus ui Sjweikese!😘❤️

Karin en Arsène 2016-05-02 21:47:49

Hoi kanjers, Wat een prachtige ervaring met mooie foto's, een onvergetelijke tocht. Of om het in jullie woorden te zeggen: "10 glory days". En geen dragers en geen ezels, dat is pas de echte spirit. Geniet nog even van Pokhara met een goed glas bier en veel plezier, op weg naar het volgende avontuur. Chrit Jacobs

worldtourCJ 2016-05-02 22:06:29

Daag sjatties! Leuke post en ech hjel sjiek wat ger höb gedaon. Prachtig avontuur en hendig mooie foto's! Respect veur öche keuze om geine drager te pakken. Dat siert öch, en past ouch bie wie geer zint. De rust van de hot springs höb ger inderdaad hartstikke verdeend 😉 Geneet d'r van, rust lekker oet en dan weer op nao 't volgende avontuur! 💪

Lianne 2016-05-03 11:14:50

in een woord GEWELDIG wat jullie meemaken Ik geloof best dat wij hier dus verschrikkelijk VERWEND zijn hier en dat is weer eens bevestigd door jullie verslag ...de manier van leven daar ..ONGELOOFLIJK Veel veilige kilometers en veel plezier. Einen dikken kus oet Pöth.

Betsy Wauben. 2016-05-03 11:37:17

Prachtige verhalen, ik krijg kippenvel bij wat jullie allemaal meemaken (en niet van de prachtige besneeuwde toppen). Sjiek om te lezen, en mooi dat we jullie zo kunnen volgen...op de voet :-) Dikke kus!! Op naar het volgende avontuur!!

Josiane & Co. 2016-05-03 13:14:26

Opnieuw een mooi verhaal van een zeer inspannende tocht en geweldige ervaringen. Sjiek om te lezen en zo steeds mee te kunnen reizen! Foto's maken ook zeer indruk! Ook een beetje trots op jullie, mag dat?

Marcel 2016-05-03 15:08:59

Wow wat een geweldige ervaring! Wie kan dat nu zeggen: we hebben het Himalaya gebergte naar het ABC kamp Annapurna in Nepal beklommen. En daadwerkelijk live de Mount Everest gezien. Geweldig!

Albertisimo Poco Loco 2016-05-04 15:32:46

Wauw, wat knap! De foto's zijn jaloersmakend! Geniet van de welverdiende rust en nog heel veel plezier! Xxx

Loesje 2016-05-04 16:31:37

Wat een unieke ervaring; dit neemt jullie niemand meer af! Het is iedere keer weer een plezier om jullie verslag te lezen. Geniet nog even na van deze fantastische trip en op naar het volgende avontuur! Liefs Sissi

Sissi Jacobs 2016-05-08 14:41:47

Wat een mooi verhaal van een super ervaring! Geweldig dat jullie z'n mooie intensieve tocht hebben mee gemaakt! Een eevaring voor het lezen!!! Geniet van jullie verder reis en alle avonturen! 😘 Van ons