Australië: zon zee strand & Sydney

Australië, Sydney

G'day lieve volgers!

Zoals Jasper al in de vorige blog schreef, beviel Australië ons erg goed en verliep alles hier op rolletjes. Vandaar dat deze blog weer wat lang op zich heeft laten wachten, we maken nu eenmaal niet meer zulke bizarre dingen mee als in Azië! Dat betekent niet dat we ons vervelen, integendeel.

Waar de eerste twee weken in Australië zich voornamelijk afspeelden aan, op of in het water hebben we de overige twee weken onze tijd verdeeld tussen stad, strand en het enorme natuurgebied the Blue Mountains.
Zowel de welbekende stad Sydney als de middelgrote stad Brisbane bevielen ons erg goed. Het was leuk om weer wat te bezichtigen en wat 'historische gebouwen' te zien. Historisch tussen aanhalingstekens, want het oudste gebouw in Sydney is maar zo'n 200 jaar oud. In 1788 kwam namelijk pas de eerste vloot met Westerse immigranten aan. In die tijd was Australië geclaimd door de Engelsen en kampte Engeland met een overschot aan gevangenen. Ze hadden het ingenieuze idee om dan maar alle gevangenen naar de andere kant van de wereld te sturen, naar hun enorme 'lege' kolonie. Australië vormde een perfecte gevangenis, want met het klimaat, de geografie en de vele gevaarlijke dieren bleven de criminelen netjes op hun plek. Geld had hier weinig waarde, alcohol was hier het ruilmiddel: dankzij een drankhandel werd het eerste ziekenhuis van Australië gefinancierd. Deze twee zaken, criminaliteit en alcohol, vormden dus de bakermat van de Australische beschaving. Saillant detail: de Nederlanders hadden Australië al in 1606 'ontdekt', maar de Engelsen vergeten dit stukje geschiedenis graag. Ik ben benieuwd hoe dit land er zou hebben uitgezien als de Nederlanders hier hun kamp hadden opgeslagen! Uiteraard woonden de aboriginals hier al duizenden jaren, maar triest genoeg werd die beschaving bijna compleet weggevaagd door de Westerlingen.

Kortom, we hebben ons verdiept in de korte doch interessante geschiedenis van Australië. Verder zijn we naar een voetbalwedstrijd in Brisbane geweest (waarna een gezamelijke clubfoto met het hele stadion op het veld werd genomen en dus als grootse supporters staan wij op die foto), en hebben we halloween en de Melbourne Cup gevierd. Halloween wordt hier al goed gevierd maar door de Melbourne Cup lag echt het hele land stil. In iedere kroeg en restaurant worden de bekende paardenraces uitgezonden. Het draait eigenlijk niet eens om de race zelf, het gaat vooral om champagne, weddenschappen en de mooiste hoedjes voor de dames. Prinsjesdag is er niks bij! Helaas hebben we op de verkeerde paarden gewed, maar we hebben ons (in onze backpackers-kleren) prima vermaakt tussen de hooggehakte strakgetrokken dames en heren in pak.

Uiteraard hebben we ook nog genoten van het strand en de zee. We zijn vaak gaan surfen in het plaatsje Byron Bay, erg leuk. Niet geheel ongevaarlijk want we wisten dat er in het verleden wel eens haaien zaten, maar toen we de surfplanken hadden ingeleverd hebben we eens wat informatie opgezocht: Het afgelopen jaar zijn al zes surfers aangevallen door haaien hier. Oeps...

Na Byron Bay wilden we verder naar het zuiden rijden, naar Sydney. We reizen hier trouwens per bus, wat na de bussen in Azië prima bevalt. Zo hebben we vrij ongemerkt 2500 km afgelegd in Australië, dus ongeveer van Nederland naar Spanje en terug. Alles verliep vlekkeloos, tot de laatste rit. We kregen te horen dat we Coffs Harbour (geen bijzondere plek, stond ook absoluut niet op de planning) eruit werden gegooid, want de snelweg was afgesloten door bosbranden. Dit gebeurt helaas vrij regelmatig in Australië, maar nu is zo'n 6500 hectare opgebrand. Samen met een ander Nederlandse reizigster hebben we een hostel opgezocht en er het beste van gemaakt, in de hoop dat de snelweg weer snel open zou gaan. Gelukkig was een groot gedeelte van de 50 branden de dag erna onder controle konden we de avond erna weer een bus pakken!

Vlakbij Sydney ligt een gigantisch natuurpark, de Blue Mountains. Dit gebied bestaat uit enorme valleien met bossen en regenwouden. Het mooie is dat Australië er alles aan doet om het zo onaangetast mogelijk te houden, maar tegelijkertijd zijn prachtige wandelpaden hier aangelegd en zijn overal uitkijkpunten. Vier dagen hebben we hier lange wandelingen gemaakt en genoten van deze totaal andere kant van Australië. Na de Blue Mountains zijn we naar Sydney gegaan, waar we vooral hebben rondgeslenterd door deze enorme stad. Sydney, de stad van het Operahouse en de Harbour bridge, lijkt te bestaan uit 50% Aziaten en 50% toeristen maar ook hier hebben we ontzettend veel leuke mede-reizigers uit allerlei landen ontmoet in de hostels.

S'avonds stonden we op een rooftop bar toen er onverwachts vuurwerk boven het Operahouse werd afgestoken. Een mooiere afsluiting van een fantastische maand in Australië kon niet! Australië was even wennen voor ons na Azië, niet in de minste plaats omdat alles zo verschrikkelijk duur is hier, maar we hebben heel erg genoten van dit land. De inwoners, de Aussies, zijn erg vriendelijk en de natuur is prachtig. Nu hebben wij, ondanks de vele bussen, uiteraard maar een klein gedeelte gezien van dit gigantische land dus we hopen er later nog eens terug te komen. Met wat meer centjes!

De tijd gaat erg snel (té snel) en we zijn begonnen aan ons laatste land van deze fantastische reis; Nieuw-Zeeland. We hebben ontzettend uitgekeken naar dit land en zijn nu echt precies aan de andere kant van de wereld. Verder verwijderd van onze thuisbasis kan gewoon niet. We hebben onze campervan inmiddels opgehaald, maar daarover in de volgende blog meer.

PRIJSVRAAG:
Hoe moet onze kleine camper, onze villa op wielen, gaan heten?
De winnaar mag een weekend met ons meereizen door Nieuw-Zeeland (vliegtickets niet inbegrepen). We kijken uit naar jullie reacties!

Veel liefs van ons!

Os buske kiek mich waal eine toepasselijke naam. Veul plezeer same

Wes houtboer 2016-11-18 06:25:06

Busje Pik me zaterdagmorgen maar op bij het vliegveld

Peter Jacobs 2016-11-18 08:41:36

Ik weet wel een leuke naam: ut Mila. Waarom? Zo lang als julllie reis duurt. Zo lang hebben wij op haar gewacht, jullie reis is bijna ten einde en die van ons is net begonnen samen met haar. En die prijs....een weekend camping de botkoel is ook prima.

Jorijn 2016-11-18 08:53:53

Ha wereldreizigers!! Wederom een mooi verslag! Het geeft, net als de foto`s een goed beeld van jullie prachtige reis. We kunnen ons voorstellen dat het verschil tussen Azië en Australië erg groot is, en dan niet alleen op financieel gebied! Maar het blijft natuurlijk wel indrukwekkend. Gelukkig hebben de bosbranden niet al te veel roet (letterlijk en figuurlijk) in het eten gegooid! Ietwat overdreven trouwens van die Australiërs om op jullie laatste avond een vuurwerkshow te organiseren.... Net zoals het van jullie erg aardig was om het logo van de Sjwenskes op het operagebouw te plakken! Nu is inderdaad al de laatste gedeelte van jullie wereldreis aangebroken. We hopen dat Nieuw-Zeeland jullie ook veel moois mag brengen, we hoorden dat het een van de mooiste landen ter wereld moet zijn. Zal beslist weer een aparte ervaring worden. Leuke en knusse camperwagen hebben jullie overigens. Tja en als jullie reis dan "Glory Days" heet, dan kan die villa op wielen maar èèn toepasselijke naam hebben: "Glory Riding"!

Karin en Arsène 2016-11-18 09:08:41

Vraag me af waar jullie zitten! Zondag 20 november? Dat betekent dat jullie ergens in onze buurt rondzwerven, want het tijdsverschil met Australië is maar 10 uur 😉

Peter Jacobs 2016-11-18 09:18:21

Hallo Jasper en Ryanne, het is weet heerlijk meegenieten van jullie wereld reis. Ik zou het busje Pötter traveler noemen ;-) Tot gauw

Albertisimo Poco Loco 2016-11-18 09:47:27

Super, wat jullie allemaal beleven en doen!!! Hebben jullie al wilde kangaroes en walibies gezien? Enjoy! !!

Chantal 2016-11-18 10:04:53

Wat is het toch een super ervaring, zo'n wereldreis. Prachtig verhaal met mooie foto's. Is het nog altijd 'reizen' of is in Australie en Nieuw Zeeland nu (eindelijk) 'vakantie vieren'. Geschikte naam voor jullie camper: "Hobbiton" verwijzend naar het land van de Hobbits, "tonnetje" om in te slapen, en na de 6-weekse tour door Nieuw Zeeland kunnen jullie de Hobbiton movie (tour) zelf aanbieden. Reserveer alvast volgend weekend want dan ben ik "in de buurt", nog maar 18 uren i.p.v. 22 uren vliegen. Veel plezier

Chrit Jacobs 2016-11-18 23:46:47

Ryanne en Jasper, Fijn om jullie vanmorgen weer eens even te ' zien' en te spreken! Uit bovenstaande blog spreekt opnieuw het grote verschil tussen jullie Aziatische ervaringen en nu down under. Maar geweldig om te lezen dat jullie je ook hier volledig overgeven aan hetgeen op jullie pad komt! Nu aangeland in Nieuw Zeeland en dit keer na de aardbeving, terwijl jullie in Myanmar net weg waren van de plek waar zich daar de aardbeving voordeed: het 'engeltje' reist gelukkig nog steeds met jullie mee! Een geschikte naam voor jullie campertje? Het brengt jullie on de road waar jullie willen komen in Nieuw Zeeland: Roadie, dus! liefs en dikke poenen!

Mariette 2016-11-20 12:39:40

Lieve Ryanne en Jasper, leuk weer om jullie belevenissen te lezen. Begon me al af te vragen waar jullie blog bleef ;-)..... Probeer me voor te stellen hoe anders Australië voor jullie moet zijn tov Azië...moet je volgens mij bij zijn geweest! Dank voor jullie geschiedenisles over Australië, was alweer een beetje weggezakt bij mij. Boek mij alvast maar in voor het weekendje met jullie, want hier is mijn winnende naam voor jullie karretje.... N-SAC! Of in het Nederlands N-ZAC! New Sealand Adventure Car of Nieuw Zeeland Avontuur Camper. Overigens wil ik mijn plaats wel af staan aan Chrit. HIj is dichter bij jullie....scheelt toch al wee 4 uur ;-). Veel plezier!

Marcel 2016-11-20 19:25:41

Hallo Ryanne en Jasper, Top jullie foto's. Ik blijf meegenieten! Zeker de foto van Ryanne op het surfboard vind ik prachtig genomen. Geniet van Nieuw-Zeeland. Wij amuseren ons onder tussen met het oefenen van de act voor de Sjweikeser Revue :) Tot later.......Veel plezier!!!

Prins Wim II 2016-11-21 09:56:00

Dutch kiwi

Guns 2016-11-26 18:03:54

Daag mupkes! Om ein of andere reden woa uch reisverslag in miene spam-box gekomme, me hub t toch trugk gevonge en geleaze. Sjiek versjlaag weer en noa uch avonturen in Azië liegk Australië mich inderdaad zeer relaxt. De foto's zeen drs in ieder geval good oet! Euver haaien mos se dich neet zo'n zurg make. De hubs meer kans dood te goan door un koe dan door un haai. Of Australische stuifmeelstormen, zoals lits in t nuuts woa. Zwaar jaloers op uch volgende bestemming (hub ger allebei eigenlijk de ganse LOTR en Hobbit trilogieën bekeken?:p), maak d'r get sjieks van! Me dat zal uch zeer zeker lukken, helemoal mit uch nuuj mobiel onderkomen :) Wat betreft de naam veur de 'waggie': Brum, Cleefmobiel, Bröm (dat is Brum op zien Plat), P(r)ötter.