Nieuw-Zeeland: waanzinnige natuur

Nieuw-Zeeland, Christchurch

Hello lieve volgers!

Leuk dat we zoveel reacties hebben gekregen op onze laatste blog, dat waarderen we echt. Dat geeft ons de moed om weer verder te reizen met ons Prötterke en ook over deze laatste weken van onze prachtige reis nog updates te geven! En we hebben weer twee fantastische weken achter de rug hoor. De foto's zeggen meer dan onze woorden, wat een prachtig land is dit.

De eerste twee weken hadden we veel last van de regen, maar, zoals altijd het geval is, kwam daarna zonneschijn. We trokken het binnenland in, dus de grillige kliffen aan zee maakten in een mum van tijd plaats voor besneeuwde bergtoppen en blauwe meren. De natuur in Nieuw-Zeeland is zo divers dat we iedere dag getrakteerd worden op andere landschappen, maar bij het zien van Lake Tekapo vielen onze monden open. Dit meer, mits de zon schijnt, is zo ontzettend blauw dat het gewoon nep lijkt. Alsof iemand de inhoud van het meer heeft vervangen met blauwe sportdrank of listerine. Maar Tekapo staat niet alleen bekend om dit prachtige meer of het beroemde kapelletje (waar Chinezen hun status van meest irritante toeristen weer eens hadden waargemaakt), maar ook vanwege de sterrenhemel die je hier (met wat geluk) ziet. We wilden een poging wagen dus we hadden de wekker midden in de nacht gezet. Jasper zette de wekker weer uit en sliep doodleuk verder, tot ik hem toch echt de auto uitsleurde, want zoiets had ik nog nooit gezien. Je kon de gehele Melkweg zien en op dat moment voelden we ons weer heel nietig en leek de wereld nog veel kleiner dan hij al is.

Waar we ons ook erg klein voelden was aan de voet van Mount Cook, of de Aoraki zoals de Maori (oorspronkelijke bewoners) hem noemen, de hoogste berg van Nieuw-Zeeland. Met 3800 meter een flinke reus hier, maar vergeleken met de Himalaya was dit eigenlijk nog niks. We maakten een mooie wandeling in het dal en wilden eigenlijk de dag erna de hoogte in, maar het weer was te slecht. Dus op naar de volgende bestemming, Wanaka, waar ook uiteraard een heuvel beklommen kon worden.
De wandeling op deze 'heuvel', Roys Peak genaamd, is eigenlijk niks meer dan een zigzaggende weg omhoog naar de top. Het mooie is, je kan precies zien hoeveel je bent geklommen. Het frustrerende is, je kan precies zien hoeveel je nog moet klimmen... Maar het uitzicht was werkelijk prachtig en dan vergeet je die vervloekte klim toch al snel.

Na de bergen ging onze roadtrip verder naar de gletsjers. Hemelsbreed een afstand van 20 km, maar we moesten maar liefst 450 km omrijden omdat er zo weinig wegen zijn op dit eiland. De gletsjers zelf mochten we niet beklimmen (tenzij we geld neerlegden voor een helikopter toer) maar gelukkig konden we mooie wandelingen in de omgeving maken. Veel natuurgebieden in Nieuw-Zeeland zijn privé gebied, waar je alleen kan komen met een dure toer (gletsjers kan je beklimmen voor 375 dollar, royal albatrossen kan je spotten voor 100 dollar, enzovoorts). Aan de ene kant goed want zo bescherm je de kwetsbare natuur, maar jammer voor ons.
De gletsjers ruilden we weer in voor de enorme bossen en meren, waar we wederom lange wandelingen maakten. We hadden tijdens een wandeling de keuze om rechtstreeks de rivier over te steken (waarvan de opzichtster ons verzekerde dat we deze echt gemakkelijk konden oversteken zonder natte voeten te krijgen) of deze over te steken via een hangbrug maar wel dan drie uur omlopen. Het werd de kortste route. Nou, de opzichtster had kennelijk een heel ander idee van het begrip natte voeten want we liepen tot onze bovenbenen door de sterke ijskoude stroming. Het grappige was dat we eerst echt onze uiterste best deden om onze bergschoenen maar droog te houden (flinke keien in het water gooien), maar uiteindelijk het opgaven en dwars door de rivier banjerden.

De meren maakten plaats voor de zee en het strand in het Noorden, in het prachtige nationale park Abel Tasman, genoemd naar de beroemde Nederlander die hier als eerste Europeaan aan land kwam. Nooit gedacht dat Nieuw-Zeeland zo'n tropisch paradijs zou zijn, met idyllische verlaten baaien (op de zonnende zeehonden na).

Op 9 december waren we in Blenheim, midden in de grootste wijnregio van het land. En wat is er nu een beter excuus dan Jaspers 25e verjaardag om eens goed te proosten met zoveel mogelijk verschillende wijntjes? Op de mountainbike gingen we langs alle wijnhuizen en kregen we overal vier of vijf verschillende wijnen te proeven. Alleen bleef het niet bij wijn, want kennelijk maakte deze regio ook uitstekende speciaalbieren en moesten we ook de champagnes proberen. Als beginnende vinologen vonden we de kwaliteit uitstekend, maar de kwantiteit was nog veel beter. Al slingerend fietsten we weer terug naar de camping, waar we genoten van een heerlijke barbecue. 25 graden in december, ik kan er wel aan wennen.

Na alle prachtige natuur reden we terug naar Christchurch, de grootste stad op het Zuider eiland. Deze stad is door de aardbeving van 2011 volledig verwoest en ze zijn nog steeds hard bezig om het centrum weer op te bouwen. Overal zie je hijskranen, werklui, gruis, wegomleidingen en nog heel veel verwoeste gebouwen. Het is een triest gezicht, want na 5 jaar heeft de stad nog steeds geen centrum, geen hart. Hopelijk weten ze alles weer op te bouwen met een goede constructie deze keer want Nieuw Zeeland krijgt jaarlijks zo'n 14.000 aardbevingen te verduren, waarvan 150 duidelijk voelbaar zijn (dus niet zo zeuren Groningen).

Na precies een maand hebben we onze Prötter veilig ingeleverd. We hebben op het Zuider eiland zo'n 5000 km afgelegd met dit oude beestje. Niet alles ging even soepel (lees: iedere helling met klamme handjes oprijden) maar wat hebben we gelachen en genoten van de vrijheid van onze eigen campervan. We zijn nu op weg naar het Noorder eiland, waar we eerst een autootje huren en na de Kerst krijgen we weer een campervan voor de laatste 2 weken. Het zal een bijzondere Kerst worden, zo ver weg van onze familie en vrienden, in hartje zomer. Het voelt ook niet echt als Kerstmis alhoewel de straten versierd zijn, overal kerstmuziek klinkt en de supermarkten vol liggen met 'typisch kerst-eten' (lees: rosé wijn en bbq pakketten). Maar we zullen er zeker van genieten, net zoals we nog van de laatste zeventien dagen van deze reis zullen genieten. 2016 zal voor veel mensen de geschiedenis ingaan als een zeer bewogen jaar, maar wij kunnen gelukkig zeggen dat het tot nu toe een van de mooiste jaren van ons leven is.

Lieve volgers, we willen jullie hele fijne Kerstdagen wensen, en alvast een 'gooie roetsj'. Nieuw-Zeeland zal als eerste land ter wereld het nieuwe jaar inluiden en we beloven jullie dat we dit goed zullen doen!

Veel liefs van ons!

Wat n enthousiaste wereldgenieters zijn jullie toch,zowel jullie verhalen ,en de supermooie fotoshoots van jullie ,in 1 woord geweldig!!!!!!! Wij wensen jullie saampjes fijne kerst en een SUPER KNALLEND uiteinde van 2016 ,voor jullie een TOP JAAR om nooit te vergeten!!!! Wij hopen jullie snel LIVE te zien in 2017😘 Joke & Ben xx

Joke 2016-12-18 08:28:08

Hallo Jasper en Ryanne, wat hebben jullie weer mooie foto's gepost en een super reisverslag geschreven. Ik geniet met jullie mee. Wisten jullie dat mijn dochter Roxy regelmatig naar Nieuw-Zeeland vliegt en helemaal verliefd is geworden op Nieuw Zeeland maar ook op de mooie Maori mannen ;-)? Nee natuurlijk niet, maar ik begrijp nu nog beter waarom. Het is een prachtig land en ik moet zeggen jullie hebben heel wat mooie landen bezocht. De foto's illustreren hoe mooi het daar is. Jullie geweldige reis loopt ten einde en ik moet zeggen Chapeau dat jullie met z'n tweetje dit hebben gedaan. Het zal zeker voor eeuwig in jullie geheugen gegrift zijn en ook in die van de vele volgers. Ja OK een klein beetje, want jullie hebben het echt meegemaakt. Wij wensen jullie ook een hele fijne kerstdagen en een goede roetsch in het nieuwe jaar. Adieë Wa :-) xxx voor Ryanne

Albertisimo Poco Loco 2016-12-18 08:48:24

Hallo Jasper en Ryanne, jullie verslag en foto's zijn zo'n feest van herkenning, want Nieuw-Zeeland is gewoon zóóó.... mooi!! Moeilijk in woorden uit te drukken! Geniet samen nog van de laatste twee weken van jullie bijzondere reis. Deze ervaring neemt niemand jullie meer af. We wensen jullie fijne feestdagen, het allerbeste en een veilige terugkeer naar Nederland. Groetjes van Truus en Jan (Echt)

Jan en Truus 2016-12-18 08:54:01

LIeve Ryanne en Jasper, Geweldig om weer met jullie mee te reizen op het Zuidereiland...door het mooie verhaal en bijpassende foto's! Ik wens jullie nog een paar memorabele weken en fijne feestdagen en jaarwisseling...Maar niet aftellen, want jullie hoeven nu nog niet terug 😉😘 Marcel

Marcel 2016-12-18 11:18:51

hallo Ryanne en Jasper, wat een mooi verslag en een prachtige foto`s .Ik wens jullie ook prettige Kerstdagen in de zon en geniet nog maar lekker. ook een goede jaarwisseling en een veilige terugreis. Ik verheug me om jullie weer te zien. Veel liefs en dikke kus van Oma.

oma gelaen 2016-12-18 11:36:16

Daag mupkes, weer met een grijns jullie reisverslag gelezen. Prachtige en jaloersmakende foto's, zeker als je ze vergelijkt met het typische grijze weer hier. Mooi om te lezen dat de natuur daar zo goed beschermd wordt, en nog beter om te lezen dat jullie je zeer goed amuseren! Ik had nog niet gereageerd op mijn gewonnen prijs, en hoewel ik graag een weekendje mee zou willen moet ik dat aanbod vriendelijk afslaan :p Hopelijk heb je een fijne verjaardag gehad Jasper. Toen het woord 'speciaalbieren' langs kwam dacht ik al dat dit wel gelukt moet zijn. Geniet er samen nog met volle teugen van! Jullie jaar kan niet meer stuk. Eine fijne Kerst en un gooie roetsj veur uch😘 En tot snel!

Lianne 2016-12-18 12:22:55

Hallo Ryanne Jasper.

Oma en Opa 2016-12-18 17:30:38

Alweer een prachtig verhaal, zo beeldend beschreven dat je bijna jullie verhaal voor je ogen ziet. Veel plezier jullie laatste weken, fijne feestdagen.

Kitty van Tilburg 2016-12-18 19:19:08

Hoi Ryanne en Jasper, Wat een geweldig land, prachtige natuur, echt genieten. Paar opmerkingen over de foto's: * Dat lammetje op de foto is toch zeker nep (kijkt ook nog naar de lens, terwijl jullie zo graag foto's van achteren maken) * Je staat er niet zo geweldig voor bij het schaken; ik hoop dat je met jouw schaakervaring toch nog hebt kunnen winnen. Nog veel plezier en we bellen / facetimen nog

Chrit 2016-12-18 22:55:09

Hallo Jasper en Ryanne Wat is het weer een genot om jullie reisverslag te lezen. Niet voor te stellen dat jullie over twee weken alweer terugkomen. Geniet nog van de laatste weken. We wensen jullie een fijne Kerst in dit prachtige land en een 'gooie roetsj' in 2017. Groetjes Sissi en Jos

Sissi Jacobs 2016-12-19 00:17:04

Hallo JONGE LUITEN Het is en blijft leuk om jullie verhalen te lezen. maar aan alles komt binnen kort een einde? MAAAR! Zover is het nog niet.WAT EEN PRACHTIGE NAUUR. IK WENS JULLIE FIJNE KERSTDAGEN EN EEN VOORSPOEDIG 2017. EN IK HOOP JULLIE BINNENKORT IN LEVENDE LIJNEN TE ZIEN VEEL LIEFS EN KUSJES VAN OMA UIT BEEK

OMA DOLS 2016-12-20 21:38:26

Ha Jasper en Ryanne, Wat een indrukwekkende afsluiting, jullie trektocht door Nieuw Zeeland, van een toch al indrukwekkende reis. Kan me voorstellen dat jullie het terugkomen nog wel willen uitstellen! of vergis ik me daarin...? Jasper, wat een 'drinkgelag' op je verjaardag: van alles het beste natuurlijk! Ik wens jullie een fijne Kerst en een geweldige afsluiting van dit voor jullie super jaar! Heel veel liefs!

Mariette 2016-12-21 11:56:19

Wij zijn best jaloers op al jullie avonturen. Als wij nog wat jonger waren, gingen we met jullie mee. Hele fijne feestdagen en tot 6 januari.

opa en oma Geleen 2016-12-21 16:05:52

Wat een prachtige foto's en wat een geweldige natuur daar. Staat ook nog op mijn bucket list. Ben zo benieuwd naar al jullie verhalen face-to-face! Hele gezellige Kerstdagen daar (zal wel onvergetelijk zijn), geniet nogmaals en alvast ein gooje roetsj doa!! Dikke kusjes uit Wijk bij Duurstede

Josi en Co. 2016-12-23 17:29:17

Jasper en Ryanne,Fijne warme Kerstdagen🎄en inge sjunne roetsj noa 2017 🍾🥂🍀 xxx

Henk en wies 2016-12-24 00:46:06

Hey Jasper en Ryanne, wereldreizigers, Alle goeds voor het nieuwe jaar!