India: indrukwekkend en onbegrijpelijk

India, Jaipur

Namasté!
Inmiddels zijn we 5 dagen in India en beginnen we een beetje te wennen aan het Indiase ritme. Een beetje, want India is voor buitenstaanders niet te begrijpen. Kan je niet begrijpen en wil je soms ook niet begrijpen. Meegaan in het dagelijkse ritme lijkt ons nog het beste.

We zullen sommige hoogtepunten, dieptepunten en verrassende wendingen van de afgelopen dagen in New Delhi en Agra beschrijven:
  • Over het algemeen zijn Indiërs erg verlegen. Doordat er in Delhi weinig Westerse toeristen rondliepen (bizar aangezien we in de 'backpackers wijk' zaten) waren we al snel een bezienswaardigheid. De mensen (vooral mannen) staren veel, maar zullen je niet snel aanspreken. Dat gezegd hebbende, de mensen die je dus wel aanspreken, willen iets van je. Veel opdringerige verkopers dus (die trouwens alleen Jasper aanspreken, heerlijk). Maar daarnaast toch ook veel oprechte mensen, die puur interesse hebben in wat wij komen doen en ons welkom heten. Zo hebben we, onder het genot van chai tea, een lang gesprek gehad met een jongeman (Ravi) die ons alle hoogtepunten van Delhi uitlegde. Verder nodigde hij ons uit om 's avonds de cricketwedstrijd India-Pakistan bij zijn familie te komen kijken, maar helaas woonde hij ver weg in een buitenwijk. Net toen we met een goed gevoel wegliepen, kwamen we met een letterlijke klap terug in de realiteit, omdat ik midden op straat een waterzak in mijn gezicht kreeg gesmeten en we vervolgens werden uitgescholden door een klein, furieus vrouwtje. Altijd lachen met Indiërs.
  • Zondag hebben we, op aanraden van Ravi, een geweldige tour door Delhi gemaakt. We hebben vaak gelezen dat Delhi de minst mooie stad van India is. Als dat zo is, kunnen we niet wachten op de rest van dit land! Ja, het centrum van Delhi is ronduit smerig, druk en je kan geen seconde je bezittingen uit het oog verliezen, maar we hebben hier fantastische tempels, moskeeën, tombes en parken gezien, waar rust heerste en families van hun weekend genoten.
  • Na zondag een heerlijke dag te hebben gehad, zouden we maandagmorgen om 6 uur de ochtendtrein hebben naar Agra. Toen we vol goede moed op het station aankwamen, bleek onze trein gecancelled te zijn. Gewoon gecancelled (direct voorgenomen: nooit meer zeuren over de NS). Aangezien alle andere treinen die dag richting Agra vol zaten (dat wil zeggen, volgens het touristenbureau waar we afhankelijk van waren), en we twijfels hadden over de bus (onderweg een busongeluk gezien), besloten we per taxi naar Agra te gaan. Gelukkig is India verder spotgoedkoop, want dit kostte ons aardig wat geld. In Agra vonden we een hostel, met een prachtige rooftop met uitzicht op de Taj Mahal. Prijs voor 1 nacht: 6.50 euro. India heeft zo z'n ups en downs..
  • Het is opvallend hoe weinig Westerse toeristen we hier zien. Niet heel gek als je bedenkt dat Delhi 18 miljoen inwoners heeft, maar toch. Nog geen Nederlander gezien en het aantal andere Westerse toeristen kunnen we op onze 4 handen tellen. We waren gisteren in de Taj Mahal in Agra, waar je toch een buslading toeristen zou verwachten, nietwaar? Nou nee. Terwijl wij op een bankje naar dit prachtige complex zaten te kijken, kwamen Indiase mensen (waarschijnlijk uit kleinere dorpen?) selfies met ons maken, kregen we baby's in handen gedrukt, werden we gefilmd, wilden ze alles van ons weten, terwijl ze letterlijk hun rug toekeerden naar een van de zeven wereldwonderen!
  • Sorry dat jullie het via de blog moeten vernemen, maar Jasper en ik zijn 'getrouwd'. Een huwelijk uit liefde, jazeker, want gearrangeerde huwelijken komen hier nog veel voor. Het is voor veel Indiërs vreemd om gewoon een relatie te hebben, vandaar dat we altijd zeggen dat we getrouwd zijn.

Inmiddels zijn we aangekomen in Jaipur, rond 9 uur s avonds. We zouden er eigenlijk rond 1 uur 's middags moeten zijn. We hadden braaf de wekker om 5 uur gezet, om op tijd op het station te zijn. Komen we daar, blijkt de trein vanuit Agra 5 uur vertraging te hebben.. Toen de trein eindelijk arriveerde, bleven we nog maar liefst 2 uur op het station staan. 'Engine-cooling-problems', niemand kon ons vertellen of en hoe laat de trein nog zou gaan rijden. We hebben van ellende maar de slappe lach gekregen..
Ik herhaal, lieve mensen, klaag nóóit meer over de NS.

Liefs van ons!

Haha ondanks al ut gezeik mit de treinen moosj ich dr waal om lachen. Heerlijk wie dat in sommige leng kint gaon. Klagen euver de NS doon vee hieje neet he, me euver Veolia waal ;-) Wat gek dat drs neet meer toeristen zeen, me mesjien heat t ouch te maken mit dat t nog gein vakantieperiode is. Gefeliciteerd mit uch liefdeshuwelijk! Ich zal dr vanaovend op proosten mit un pilske :p Mupkes veul plezeer, travel safe en tot sjnel!

Lianne 2016-03-22 18:21:48

Mooi om al iets van jullie te horen. Geniet ervan!

Marjo 2016-03-22 18:28:46

Leuk om te laeze dat t uch zo good bevilt. Geneet dervan!

wes houtboer 2016-03-22 18:41:46

En net vandaag ' zeurde' ik tegen jullie over de NS. Woops, sorry ha-ha! Weer leuk geschreven! Slaap lekker en hopelijk verloopt jullie dag morgen iets meer volgens plan. Veel plezier xxx

Lotte 2016-03-22 19:19:29

Dit hoort bij jullie reis: het is zoals het is en neem het zoals het is…. Heel veel liefs!

Mariette 2016-03-22 19:26:11

Hoi "gelegenheids"paartje, Sjiek det ger nog de tied kent venje om zo'n oetgebreid versjlaag te make.Veer geneite d'r van. Mer let op met die kenjer in de henj te loate drukke. De volgende sjtap is det ze d'r bie zekke: "Hiej mougse houte" Mer alle gekheid op 'n stekske; Geer zeet mit ein groat avontuur bezig.Geneit doar mer van! Hans & Tiny

Hans & Tiny Jennissen 2016-03-22 19:54:31

Leuk om weer get te heure. Geer maak genoog mit oom un versjlaag te maake en op un leuke meneer te sjrieve. Geneet van ut getrouwd zin (zoonger feas) en verheug mich weer op ut volgende versjlaag. Geneet van alles💕

Mathil en Pascal 2016-03-22 20:20:07

En hoe bevalt het " getrouwd" backpack leven? Boeiend hoe je schrijft over jullie reis en avonturen. De NS zal blij zijn met je herziende mening over hun stiptheid van vertrektijden.

kitty van Tilburg 2016-03-22 20:37:06

Leuk om jullie gave..ellendige..mooie en aparte ervaringeb te lezen!! Kan niet wachten op de volgende

Cristel lenssen 2016-03-22 20:55:52

Jasper en Ryanne, klinkt super allemaal. Inmiddels hebben jullie zelfs al een "spoedcursus gow with the flow" achter de rug :-) Loat t mér goan zo wiet kump...en geneet Have fun.....greeettzzzzz Peet en Josée

Josée Nelissen 2016-03-22 21:12:07

Wauw, leuk om te lezen over jullie belevenissen. Reis zo een beetje met jullie mee. Veel plezier!

Marcel Pieters 2016-03-23 08:14:19

Ha Jasper en Ryanne, Leuk om jullie verhalen te lezen en de mooie foto's te zien. Geniet er maar van. Gefeliciteerd met jullie huwelijk!! ;-) Liefsx

Colette Goor 2016-03-23 13:21:40

Hallo Genieters,nog maar net n paar dagen onderweg en al zo veel beleefd,gezien ,en bedacht (huwelijk uit liefde) Mooi geschreven ,en leuk om te lezen wat jullie meemaken . VER WEG EN TOCH DICHTBIJ.😉

Ben &Joke 2016-03-23 22:40:44

Mooi verslag. Leest lekker. Wij hadden in Italië dezelfde ervaring met de trein. En wel hadden dezelfde conclusie getrokken. Have fun.