Down Under: No worries!

Australië, Noosa Heads

Hi lieve volgers,

Na twee relaxte weken in Indonesië hadden wij een ware vliegmarathon op het programma staan. Vier vluchten in 40 uur tijd zouden ons van Indonesië, via Thailand en Singapore naar Australië moeten brengen. Op papier was ons schema perfect, maar in de praktijk leverde het voornamelijk stress op. Dankzij een vertraagde eerste vlucht dreigden wij namelijk onze overstap naar Thailand te missen. Nadat we alle personeel van AirAsia voor ons karretje hadden gespannen kregen wij echter plaatsen op de eerste rij in het vliegtuig, stond er naast het vliegtuig een taxi voor ons klaar en werd onze bagage direct naar het nieuwe vliegtuig gebracht. Toen we buiten adem bij de gate aankwamen bleek het vliegtuig in kwestie echter een half uur vertraging te hebben en was alle stress niet nodig geweest. Toen we 's avonds op Bangkok Airport op onze derde vlucht zaten te wachten bereikte ons het bericht dat de Thaise Koning Bhumibol op sterven lag. Zoals Ryanne in een eerdere blog al beschreef is de Thaise Koning bijna een heilige onder de bevolking, dus zijn dood zou kunnen betekenen dat het hele land plat kwam te liggen en of onze vlucht naar Australië dan nog zou gaan? Uiteindelijk overleed de Koning niet lang nadat wij opgestegen zijn en dit had een enorme impact op het hele land. De periode van nationale rouw zal maar liefst één jaar duren. Gedurende drie maanden zullen er geen feesten en festivals plaatsvinden, dus we hebben geluk gehad dat wij wél naar de Full Moon Party konden gaan.

En toen waren we in Australië... we liepen het vliegveld uit zonder door ook maar een opdringerige taxichauffeur gevraagd te worden wat onze bestemming was. Het busje naar ons hostel kon zonder enig oponthoud overal doorrijden en er werd geen enkele keer getoeterd. De volgende tegenstelling met Azië diende zich aan in ons hostel. Ons kleine kamertje was drie keer zo duur als in Azië, maar een eigen douche en toilet hadden we niet. De hostels waar we slapen doen denken aan de studentenhuizen waar we woonden. Kleine kamertjes, chaos in de keuken en veel jongeren met verschillende motivaties. De helft trekt er iedere dag op uit om activiteiten te ondernemen, terwijl de dagactiviteit van anderen niet veel meer omhanden heeft dan opstaan, douchen, eten, drinken en weer gaan slapen. Het is net echt een studentenhuis... Het leuke van deze drukke hostels is dat er altijd wel mensen in zijn voor een drankje, een spelletje, een duik in zee of een wandeling door de prachtige natuur. Wat ook weer even wennen is: zelf koken! Na zeven maanden lang iedere dag voor een habbekrats buiten de deur ontbijten, lunchen én avondeten lopen we nu zelf weer door de supermarkt en staan we achter het fornuis ons eigen eten klaar te maken. De faciliteiten zijn echter top en met een grote groep aan tafel zitten of met z'n allen bbq'en is ook wel erg gezellig!

Zoals jullie wellicht al hebben gelezen in eerdere blogs kunnen wij allebei niet een hele dag stil zitten. In Azië konden we ons een hele dag vermaken door rond te lopen in een stadje of met de scooter de omgeving te verkennen. Australische stadjes zijn echter niet zo spectaculair en voor het geld dat je in Australië betaalt om een dag een scooter te huren kan je er in Azië eentje kopen. Of we dus elke dag maar in ons hostel hangen om de tijd te doden? Zeker niet! We hebben flinke wandelingen gemaakt door de prachtige nationale parken die hier overal lijken te liggen. Dierentuinen hoeven we niet meer te bezoeken want in de parken lopen kangaroo's en koala's vrij rond. Voor mij was de koala een kruising tussen een aap en een konijn, maar Ryanne vond de koala's zo schattig dat ze er waarschijnlijk eentje mee gaat nemen naar huis! (Zie de foto's om zelf te oordelen)

Helaas zijn niet alle dieren hier even schattig. Kwallen met een dodelijk gif maken dat je niet overal kan zwemmen in zee, rondom rivieren is het oppassen voor krokodillen, terwijl er ook vuistdikke spinnen rondlopen waarvan de beet dodelijk is. Verder kruipen er zeer giftige slangen rond en dan heb je uiteraard nog haaien die menig ongeluk in zee veroorzaken. Gelukkig worden we niet dagelijks geconfronteerd met bovenstaande beesten want dan zou de lol van het reizen er snel van af zijn. Tot nu hebben we slechts te maken gehad met een slang die onder onze slaapzaal rondkroop en zwommen er tijdens het duiken maar liefst zes haaien om ons heen! Voor het duiken moest ik absoluut niks hebben van haaien en hoopte ik uit alle macht er geen tegen te komen. De haaiensoort die wij tegenkwamen is echter ongevaarlijk (normaal gesproken). Toch was het een onwerkelijk gevoel om omringd te worden door de zogenaamde 'reefsharks' van circa 1,5 meter lang. Verder zagen we vissen in alle vormen en kleuren rondzwemmen tussen het mooiste koraal. Het was een geweldige ervaring om in het wereldberoemde Great Barrier Reef te duiken. Aangezien we langs de oostkust van Australië naar beneden reizen vinden de meeste activiteiten op of aan de zee plaats. Zo gingen we per boot richting Whitehaven Beach dat met recht één van de mooiste stranden ter wereld wordt genoemd. Ook waagden we ons al enkele keren op een surfplank om de golven te trotseren. We deden hard ons best maar kunnen de komende weken nog wel wat oefening gebruiken. Ook genieten we volop van het snorkelen aangezien het koraal zich soms slechts een meter onder het wateroppervlak bevindt en het zicht daarom fantastisch is. Een ander hoogtepunt was onze deelname aan een heuse zeilrace. We vernamen dat deze race iedere woensdagmiddag plaatsvond en dat het voor kon komen dat sommige boten nog hulp konden gebruiken. Onze helpende handjes in ruil voor een gratis middag zeilen rondom de mooiste stranden op aarde. Prima deal vonden wij! We hadden ontzettend veel geluk met de boot waarop we terecht waren gekomen. De bemanning gaf ons alle vrijheid om alle facetten van het zeilen te ervaren. Op het einde van de middag zat de stuurman met een biertje aan de voorkant van het schip terwijl Ryanne aan het roer stond om de vijftien meter lange boot veilig terug naar de haven te loodsen.

Na twee weken zijn we prima gewend hier 'Down Under'. We ontmoeten vele leuke andere backpackers en de Australische bevolking is bijzonder behulpzaam, vriendelijk en relaxed. We blijven gave activiteiten ondernemen zodat we iedere dag de adrenalinekick krijgen waar we naar op zoek zijn!

Veel liefs,

ff koffiepauze tussen het poetsen door en wat zie ik tot mijn grote verrassing...........weer een verslag van jullie!!!!!! Geweldig wat jullie weer allemaal meemaken en tegenkomen. Mooie foto's. Geniet en amuseer jullie nog, maar dat zal zeker goedkomen. Mijn koffie is op en ga ook weer verder. Groetjes en kusjes 🙋

Pascal en Mathil 2016-10-28 10:41:56

Superleuk om te lezen en te zien! Geniet ervan:) En Jasper, koala's zijn ook schattig! Veel plezier nog! Xxxx

Loesje 2016-10-28 10:57:29

Wauw, schitterende foto,s . Prachtig strand ,helder water. Wat zou ik nu graag gaan snorkelen! De koala zie ik hier wel in mijn tuin hangen. Schattig beestje toch? Enjoy Xxx

Monique henssen 2016-10-28 13:38:09

Al 'wachtend' totdat ons kindje besluit mama's nest te verlaten, is jullie resiverslag weer een aangename, jaloersmakende afleiding. Heb maar meteen weer eens alle vorige verslagen doorgenomen!!! Jongens wat is het toch gaaf wat jullie meemaken, super!!!!en die koala..ik zeg meenemen, hoe schattig.

Cristel 2016-10-28 14:08:20

Weer en prachtig verhaal.Wat maken jullie toch veel mee.Blijf Genieten. groetjes vanoet puth

marjo en wim 2016-10-28 14:21:08

Hoi Ryanne en Jasper, Welcome to the real world. Want Australië is best wel een beetje Europa (lees net zo duur), maar dan met een prachtige natuur. Ik ben jaloers want ik zou nu ook graag naar Australië willen gaan. Wie weet in de toekomst. Geniet ervan en wij genieten van jullie berichten. groetjes

Albertismo Poco Loco 2016-10-29 13:36:36

Super om te lezen dat jullie je zo goed vermaken!! Veel plezier verder. Ps Isabel wil ook graag een koala!!!!

Wes houtboer 2016-10-30 09:43:58

Ha Jasper en Ryanne, Wat een verschil in veel opzichten: Azie, waar jullie de eerste zeven maanden van jullie reis door gebracht hebben en waar jullie van de ene verbazing in de andere vielen! Een stuk van de wereld met veel tegenstellingen en waardoor jullie, zoals Ryanne vorige keer al aangaf, een stukje ' gevormd' zijn tijdens jullie verblijf hier. Australie, waar jullie meer van de, voor jullie bekende, cultuur tegenkomen. Geniet nog maar volop van de mooie natuur, het ongedwongen leven (opnieuw studentikoos begrijp ik!), het lekkere weer en erpel, greunte, vleisch….! heel veel liefs!

Mariette 2016-10-30 12:54:36

Hey Ryanne en Jasper, De laatste keer dat ik jullie zag was toen jullie een of andere spannende tracking in Azië gedaan hadden. Daarna ben ik het spoor bijster geraakt, en net zag ik jullie weer op Google Maps, in een spannende aflevering van Jaws, die speelde in Australië. Gelukkig hadden de haaien allemaal teveel Haribo's gesnoept, en dus een kunstgebit. Wat maken jullie veel mooie avonturen mee, meisje en jongen! Zet de volumeknop van genieten vol open, maar ook de 'record'-knop. We willen zoveel mogelijk delen in jullie avonturen. Komt er in Djive na de afscheidsparty ook een adventure-party? Veel groeten uit Meers, waar het ook heel avontuurlijk is!

Alex 2016-10-30 19:29:37

Ha Jasper en Ryanne, Wat geweldig weer om te lezen. En jullie schrijven zo levensecht dat ik de kriebels krijg bij alle dieren die jullie (kunnen!) tegenkomen...brrr :-) Geniet van de jullie trip in Australie en het weer zelf kokerellen (is ook weer goed voor als jullie weer terug zijn in NL, anders verleren jullie het nog!). Wij zitten hier in de ijskou met een beker dampende koffie te genieten van, en uit te kijken naar, jullie hartverwarmende verhalen! xxx tot het volgende verhaal! xxx