dag 2, Dubai

Verenigde Arabische Emiraten,

Een haastig ontbijt (waarbij werkelijk van alles mogelijk is), want om 8.00 worden we opgehaald door Ocean Air Travels voor een rondtour met highlights van de stad. En inderdaad stipt om 8.00 uur staat ie klaar. Wij hangen nog ergens in de lift als we gebeld worden. Maar no worries, het is het rustige seizoen dus we hebben een privé tour. We treffen het met onze gids. Een rustige, relaxte Egyptenaar die goed Engels spreekt en inmiddels 4 jaar in Dubai woont. De hitte in de stad voelt raar, alsof je in een soort warmhoudoven loopt. 10 minuutjes gaat wel, maar dan begint het zweet overal uit te lopen. Eerst bezoeken we het Island the Palm hotel, op het buitenste eiland van Atlantis the Palm. Prachtig, met mooie tuin ervoor, maar de (werk) boot die in het water ligt trekt meer onze aandacht. Deze komt namelijk uit Den Helder! Vervolgens naar Jumeirah beach waar we mooi uitzicht hebben op het duurste hotel: Burj al Arab. We lopen op het bloedhete strand, maken foto's en voelen het warme zeewater. Vervolgens bekijken we de Jumeirah moskee aan de buitenkant (mogen er niet in), stappen uit in de oudste wijk van Dubai en lopen daar een rondje. Allerlei verkopers in ons nek, dus lekker ontspannen is het niet. Dan stappen we in een abra om de Dubai creek over te steken. Daar komen we uit bij de kruidensouk en krijgen uitleg over wat er allemaal te koop is. Saffraan in alle soorten. Erg duur, maar wordt veel gebruikt en is kennelijk erg goed voor je. Mentholkristallen; als hij die aansteekt lijkt het net of de hele vicks vaporub in je neus wordt gespoten. We zien witte stenen, aluinkristallen, hoofdbestanddeel van deodorant. Met wat water onder je oksel doorhalen en je hebt 24 uur geen last van zweetgeur. Jaja. Onze gids geeft ons ruimte om zelf de markt te verkennen. Het is weer feest met alle verkopers. Dat de jongens 2 meter zijn helpt ook niet. Simon wil wel graag een Arabische hoofddoek voor in de woestijn kopen en Menno is geïnteresseerd in de anti-zweet steen. Met wat hulp van de gids weten we beide binnen te halen. We lopen een stukje verder en komen uit bij de goud-souk. Letterlijk alles is goud wat hier blinkt. Met erg veel krullen en fratsen wat niet onze smaak is maar volgens de gids is het goud van goede kwaliteit. We zijn al een uur buiten en lurken het ene na het andere waterflesje leeg. We plakken aan alle kanten. Snel weer de airco-auto in. Dan rijden we door naar de Dubai-Mall. Afstanden om te rijden zijn nog best groot. Soms zijn er lege stukken en dan ineens veel bebouwing. Of beter: in aanbouw. De Dubai-Mall is erg groot. Mega aquarium waarin oa haaien en roggen zwemmen. Er is een waterval tussen de verschillende verdiepingen. Niet moeilijk hier te verdwalen. Onze gids laat zien waar de ingang is om naar de top van de Burj Khalifa te gaan. We lopen een rondje buitenom en zien een aangelegd meer/uit de hand gelopen vijver met heel veel hoge gebouwen er omheen. Na deze ochtendtour worden we weer bij het hotel afgezet. Lopen naar de Subway op de hoek voor de lunch en doen een lekker tukkie op onze heerlijke airco kamers. Tegen 16.00 uur naar het hotelzwembad buiten en daarna klaarmaken voor bezoek Burj Khalifa. Taxi brengt ons naar Dubai Mall, online tickets omzetten voor echte kaartjes en dan naar buiten om waterorgel/fonteinen te zien. Leuk! We lopen nog wat rond voordat we om 19.30 aansluiten in de rij voor de lift naar boven. Dat duurt wel even. De lift gaat supersnel naar boven, je voelt het in je oren. Het uitzicht is mooi, met alle lichtjes van de stad. Maar ik had er toch meer van verwacht. Komt misschien ook door de stofstorm die het wat waziger maakt. We eten wat in de foodcourt waar van alles te koop is. De jongens kiezen voor Burger King en wij iets met noodles. We zoeken weer een taxi en komen om 23.30 in ons hotel aan. Slapen!