Dag 24, Classe - Novafeltria

Italië, Novafeltria

Het ontbijt stelde niet veel voor. Veel zoete broodjes, maar ja, dat is nou eenmaal Italiaans.
De route is vandaag veel mooier. Al snel een bos met grote parasoldennen waardoor het landschap een mediterraan tintje krijgt. Dan volgen er wat dorpjes aan de Adriatische zee. Ik rij met mijn fiets zo goed als op het strand! In de zomer drukbezocht maar nu is het uitgestorven. Toch vind ik het leuk om hier te staan.
Ik eet een broodje op de pier van Cesenatico waarna de route het binnenland ingaat. De weg is nog een tijdje vlak tot ik via het dal van de Marecchia richting de Appenijnen fiets. Het heuvelachtige landschap geeft wel weer mooie uitzichten. In Santarcangelo di Romagna (ik heb het maar opgeschreven, want dat onthou ik nooit) is het markt. Gezellige drukte. Daarna volgt volgens het boekje een onverhard fietspad. Bepaalde stukken kun je inderdaad zo noemen, maar soms is het gewoon een mountainbike trail. En dat is knap lastig met een volle fiets, kilometers lang. Het is flink oppassen met alle grote stenen tussen het grind, maar de omgeving maakt veel goed. Tot ik in een afdalinkje moet remmen een een beetje wegglijd. Gadver. Nu ben ik er zat van. Het laatste eindje is zoals zo vaak het zwaarst. Nog een klimmetje naar het dorp, nu wel over asfalt.
Volgens afspraak bel ik mijn gastvrouw dat ik er bijna ben en ze staat me al op te wachten op het plein. Samen lopen we het laatste stukje naar een mooi oud huis in het centrum. Na het stoffige grindpad is de douche geen overbodige luxe en ik rust even uit op mijn kamer. Ik verken het stadje, maar daar ben ik al snel doorheen. In een klein restaurantje een lekkere lasagna en ik bestel er wat groente bij. Dat schiet er nog al eens bij in.