Dag 30, Rome - Florence

Italië, Florence

Bakkie koffie en croissantje bij de campingbar. In het winkeltje koop ik broodjes, beleg en wat te drinken voor onderweg. Hoef ik straks in de drukke stad niet op zoek en nog belangrijker, mijn fiets niet uit het oog te verliezen. Vlak voor tienen ga ik weer op pad. Vooral het stukje vlak voor het fietspad begint is erg druk en chaotisch. Er wordt naar me getoeterd en niet omdat hij me zo fantastisch vindt. Hoe haal ik het in mijn hoofd om daar te fietsen?? Testosteronbommetje.
Gelukkig kan ik al snel het fietspad langs de Tiber op. Mijn fiets loopt al een tijdje aan. Er zit een fietswinkel, maar ik laat het maar zo. Hij zal het nu wel redden tot thuis. Na gister ben ik erg bang voor glas. Ik schrik van elk glimmertje op straat. Fingers crossed voor niet nog een lekke band. Na dit fietspad volgt een stukje in de stad. Ik volg Reitsma's route naar Station Termini maar er gaat toch iets mis waardoor ik op een soort drukke rondweg om park Borghese kom. De auto's vliegen om mijn oren. O,o wat ben ik weer lekker bezig. De eerstvolgende afrit kom ik weer in bewoond gebied, vraag wat rond en kom weer in de goede richting. Wat is het druk maar wat is Rome toch een mooie stad. Twee jaar geleden zijn we er een weekje geweest maar er valt zo veel te zien. Station Termini is waanzinnig groot. En alweer een mierennest. Ik ben extra alert op mijn spullen. Er staan ook overal waarschuwingsbordjes voor zakkenrollers. Ik moet eerst een nummer trekken om aan een loket een kaartje te kunnen kopen. Het gaat tergend langzaam. Er lopen medewerkers rond om te helpen met de kaartjesautomaat. En dat gaat een stuk sneller. Dan op zoek naar het juiste perron. Trein heeft vertraging. Om 13.30 vertrekt ie dan toch. Héhé. Een getrek en geduw om de fiets in de trein te krijgen. twee stations later blijkt ie gevallen. Nou ja, laat ook maar liggen dan, kan ie niet nogmaals vallen. Het is een lange rit naar Florence, dus lekker lezen. Om 17.00 uur aankomst en op zoek naar de touristinfo voor een plattegrond. Nadat ik de nummering van kleuren en huisnummers door heb vind ik mijn Guesthouse in hartje stad. Prachtig! In een oud huis op de 2e etage zijn hooguit 5 kamers modern gerenoveerd tot een soort hotelkamers. Mijn gastheer sjouwt mijn fiets 4 trappen op. Die kan bij mij natuurlijk niet meer stuk, wat een ontvangst! Hij is zo enthousiast over mijn reis dat hij zelfs meezoekt naar de treinverbindingen van morgen en mee helpt onderdak te zoeken in de buurt van Merano/Bolzano.
Na de douche en zoekwerk voor onderdak voor morgen ga ik de stad in om wat te eten. Het wordt weer een anonieme Mc Donalds. Het is leuk om nog even door die mooie stad te lopen. Ik vang nog een glimp op van de mooi verlichte Dom. Wat is ie toch groot! Ik geniet van dit rondje en loop dan terug naar mijn kamer. Lekker slapen.