Functioneel fietsen

Spanje, Carballo

DAG 83 # 71 km Cyclotoeristen 2

Fisterra droog en met mooi uitzicht achter me gelaten. Na een kilometer of 4 werd het al AC (autocarreteira) 552 en daar heb ik op gefietst tot hier in Carballo. De eerste 5 km heb ik illegaal gefietst op het nieuwe 100 km/u-deel. Het rustigste stuk van de route gelukkig. Ik was wel opgelucht toen ik na 4 km het bord einde autoweg 1 km ontwaarde.
Fietsen op een AC betekent veel lawaai en zoveel mogelijk op het 1 meter brede strookje naast de weg fietsen. Maar als er een slow lane komt, een afslag, een verdrijvingsvlak of een viaduct, dan gaat dat ten koste van de breedte van mijn strookje. Het was vandaag niet overdreven druk, maar ook zeker niet rustig en om ongeveer de 7 km ga je met een slow lane omhoog met ca. 7%. Goed te doen. Fysiek is het niet zwaar, mentaal wel.
De laatste 10 km naar Carballo waren een lange afdaling.

In Vimianzo was ik op zoek naar koffie toen ik de tweede bepakte fietser al zag. Deze was ook nog zwaar bevlagd en ik was wel nieuwsgierig en hij had ook wel tijd voor een praatje. Het was Steve uit Wales. Hard op weg wereldfietser te worden. Hij was gestart in St. Malo en volgde de kust. Door naar Fisterra en dan naar Portugal. Ik heb hem nog van wat tips kunnen voorzien. Hij verwachtte in het voorjaar in NL te zijn en had inmiddels ook plannen gesmeed om Australië met te fiets te doorsnijden.

In Carballo, dat geen enkele bezienswaardigheid bezit, overnacht ik in pension met eigenaar die ook Italiaans spreekt. Het is nog een hele toer om de tijd tot het eten stuk te slaan. Morgen maak ik de AC 552 af en ga naar station A Coruña en pak daar al de trein van 14.30 uur naar Ferrol. Het wordt verderop steeds meer een Gordiaanse knoop van wegen. Wegen die ook niet altijd geschikt zijn om op te fietsen. Dacht altijd dat het La Coruňa (Deportivo) was. Morgen nog 35 km en dan ben ik uitgefietst tot Plymouth.

Volgens mij is A Coruñna Galicisch en La Coruñna Spaans. Dus uiteraard heb je ook deze keer gelijk. Zo ken ik je. (HA) Kun je niet nog langer fietsen door Spanje want nu moet ik je boeiende verhaaltjes missen. Groet Jan Enno